Kursplan våren 2016
Kursplan våren 2016
Benämning
Mångfaldens utmaningar: utanförskap och tillhörighet
Engelsk benämning
The Challenges of Diversity: Inclusion and Exclusion
Kurskod
IM243S
Omfattning
15 hp
Betygsskala
UV / Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG)
Undervisningsspråk
Svenska, inslag av engelska kan förekomma.
Beslutande instans
Fakulteten för kultur och samhälle
Fastställandedatum
2016-11-16
Gäller från
2017-01-16
Behörighetskrav
Internationell migration och etniska relationer I, 30hp eller kurs om 30hp inom relevant ämnesområde.
Utbildningsnivå
Grundnivå
Huvudområde
Internationell migration och etniska relationer
Fördjupningsnivå
G1F
Fördjupningsnivå i förhållande till examensfordringarna
Kursen ingår i huvudområdet internationell migration och etniska relationer på nivå 31-60 hp och kan ingå i examensfordringarna för kandidatexamen i internationell migration och etniska relationer.
Innehåll
Kursen kommer att fördjupa diskussionen om identitetskonstruktioner genom teoretiska analyser av sociala identitetskategorier såsom etnicitet, ras, klass, nation etc. Föreläsningar kommer att varvas med seminarieverksamhet där tanker är att teori ska omsättas i praktik utifrån aktuellt förankrade övningar som dessutom kommer angripa den metodologiska aspekten av de forskningsresultat som ligger till grund för kursen. Redovisningen och således examinationen kommer även att avspegla relationen mellan teori och metod då studenten förväntas genomföra en hemtentamen som har en mer teoretisk ram, samt ett arbete som utförs i samråd med kursansvarig lärare och som fokuserar på den metodologiska ramen för kursen.
Lärandemål
Efter avslutad kurs ska studenten:
- visa fördjupad förståelse för IMER-fältets strukturella och kulturella sammanhang
- visa fördjupad kunskap om migration ur ett historiskt jämförande kontext och ett nationellt och globalt sammanhang
- visa fördjupad förståelse för teoribildning angående på identitetskonstruktion samt gemenskapers funktioner
- visa fördjupad kunskap om metodologier som väger flera analytiska kategorier i analys (genus, etnicitet, ras, religion etc.)
- ha fördjupat tillägnandet av ett grundläggande kritiskt och vetenskapligt förhållningssätt till humanistsiska och samhällsvetenskapliga teorier.
- visa fördjupad kunskap om teoretiska diskussioners applikation på praktiska omständigheter (nationellt, internationellt, transnationellt).
Arbetsformer
Föreläsningar, seminarier, gruppuppgifter och självständigt arbete.
Bedömningsformer
Examination sker via hemtentamen (10 hp) samt grupparbete med medföljande presentation (5 hp).
Student som underkänts i tentamen ges möjlighet till två omtentamina på samma kursinnehåll och med samma krav. Studenten har därutöver rätt att tentera på samma kurs vid efterföljande kurstillfällen enligt samma regel. Om en kurs upphört eller genomgått större förändringar har studenten, inom ett år efter det att förändringen skett, rätt till två omtentamina baserade på den kursplan som gällde vid registreringen på kursen. Tentamen och omtentamen sker enligt fastställda tider.
Kurslitteratur och övriga läromedel
- Ahrne, G. & Svensson, P. (red) (2011). Handbok i kvalitativa metoder. Malmö. Liber.
- Dahlstedt, M. & Neergard, A. (2013) Migrationens och etnicitetens epok. Kritiska perspektiv i etnicitets- och migrationsstudier. Liber. Kapitel 2, 7.
- Ehn, B., Frykman, J. & Löfgren, O. (1993) Försvenskningen av Sverige. Natur och kultur. Sid. 120- 270.
- Karlsson Minganti, Pia, (2007). Muslima: islamisk väckelse och unga muslimska kvinnors förhandlingar om genus i det samtida Sverige. Carlsson.
- Peterson, A., Svensson. L & Addo. T. (2003). Ungdomar i vardagens väv. En sociologisk studie av ungdomars gruppbildande i en storstadsförort. Studentlitteratur.
- Petersson, B. & Johansson, C. (2013) IMER i dag. Aktuella perspektiv inom internationell migration och etniska relationer. Liber. Kapitel 1, 3, 4, 9.
- Skowronski, E. (2013). Skola med fördröjning. Nyanlända elevers sociala spelrum i ”en skola för alla”.
- Litteratur i relation till grupparbetet och presentation (ca 500 sidor) väljes i samråd med kursansvarige lärare.
Kompendium:
- Wigerfelt, A. & Wigerfelt, B. (2016). Kunskapsöversikt: Hatbrott. Delmi 2017:2.
Kursvärdering
Högskolan ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av högskolan. Högskolan sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).
Övergångsbestämmelser
När kursen inte längre ges har studenten rätt att, under ett år efter det att förändringen skett, examineras vid två olika tillfällen enligt den kursplan som gällde vid registreringen.