Kursplan våren 2015
Kursplan våren 2015
Benämning
Rättigheter i samhälls- och arbetslivet
Engelsk benämning
Rights in Society and Working Life
Kurskod
IM236S
Omfattning
7.5 hp
Betygsskala
UV / Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG)
Undervisningsspråk
Undervisningen bedrivs på svenska. Dock kan undervisning på engelska förekomma om kursansvarig anser det nödvändigt.
Beslutande instans
Fakulteten för kultur och samhälle
Fastställandedatum
2012-08-30
Gäller från
2013-09-01
Behörighetskrav
Grundläggande behörighet + Samhällskunskap 1b / 1a1 +1a2. Eller: Samhällskunskap A.
Meritpoäng inför urval enligt områdesbehörighet 6/A6.
Utbildningsnivå
Grundnivå
Huvudområden
Arbetsvetenskap
Genusvetenskap
Internationell migration och etniska relationer
Fördjupningsnivå
G1N
Fördjupningsnivå i förhållande till examensfordringarna
Kursen kan normalt ingå i generell examen på grundivå.
Syfte
Kursen syftar till att ge en grundläggande introduktion till medborgarskaps-, rättighets- och mångfaldsfrågor i dagens globaliserade samhälls- och arbetsliv. De teoretiska perspektiven är rättsliga, sociologiska och politisk-filosofiska. Genom aktuella exempel tränas studenterna i att identifiera, analysera och initiera förändring i situationer där individers och gruppers rättigheter åsidosätts. Kursen syftar också till att ge kunskap om och förståelse av människors villkor i samhälle och arbetsliv när det gäller diskriminering, samt möjligheter att förebygga diskriminering.
Innehåll
Kursen utgår ifrån en introducerande diskussion av medborgarskaps-, rättighets- och mångfaldsfrågor i dagens globaliserade samhälls- och arbetsliv. Genom olika fördjupande och teoretiska perspektiv på dessa frågor tränas studenterna därefter, med hjälp av aktuella exempel, att identifiera, analysera och initiera förändring i situationer där individers och gruppers rättigheter åsidosätts. Kursens avslutande moment behandlar dels människors ojämlika villkor i samhället och arbetslivet, dels hur diskriminering kan förstås och förebyggas.
Lärandemål
Efter avslutad kurs ska studenten:
- visa grundläggande kunskap om medborgarskaps-, rättighets- och mångfaldsfrågor i relation till samhälls- och arbetslivets förändringsprocesser;
- visa kunskap om rättens funktion och verkningar i samhälle och arbetsliv med särskilt fokus på medborgarskapets teori och praktik samt diskrimineringslagstiftning;
- på en grundläggande nivå kunna genomföra jämställdhets- och mångfaldsanalyser i organisationer och arbetsliv;
- visa förmåga att värdera olika diskrimineringssituationer i samhälle och arbetsliv utifrån ett vetenskapligt förhållningssätt.
Arbetsformer
Undervisningen sker i form av föreläsningar, seminarier och gruppövningar. Arbetsformerna kräver studentaktivitet vilket innebär att studenterna har ett stort eget ansvar för sitt lärande. Utöver undervisningen krävs självständiga litteraturstudier.
Bedömningsformer
Kursen examineras genom salsskrivning och seminariepresentation. Salsskrivningen motsvarar 5 hp och seminariepresentation motsvarar 2,5 hp.
Student som underkänts i tentamen ges möjlighet till två omtentamina på samma kursinnehåll och med samma krav. Studenten har därutöver rätt att tentera på samma kurs vid efterföljande kurstillfällen enligt samma regel. Om en kurs upphört eller genomgått större förändringar har studenten, inom ett år efter det att förändringen skett, rätt till två omtentamina baserade på den kursplan som gällde vid registreringen på kursen. Tentamen och omtentamen sker enligt fastställda tider.
Kurslitteratur och övriga läromedel
Boréus, Kristina & Mörkenstam, Ulf (2010): Spjälorna i buren. En arbetplatsstudie av ojämlikhet mellan kvinnor och män, invandrade och infödda. Lund: Studentlitteratur. (152 s)
de los Reyes, Paulina, ”Arbetslivets (o)synliga murar. Diskriminering i arbetslivet”, i SOU 2006:59 (2006): Arbetslivets (o)synliga murar, Elektronisk resurs (s. 9-33)
de los Reyes, Paulina & Martinsson, Lena, red (2005): Olikhetens paradigm. Intersektionella perspektiv på o(jäm)likhetsskapande. Lund: Studentlitteratur. (I urval ca 50 s);
Mlekov, Katarina & Widell, Gill. Hur möter vi mångfalden på arbetsplatsen? Lund 2003 (231 s)
Roth, Ann-Katrine (2004): Mångfaldsboken: från teori till praktik. Norstedts juridik AB: Stockholm. (203 s);
Roth, Hans Ingvar (2008): Diskriminering. SNS Förlag. (96 s);
Schierup, Carl-Ulrik, ”Den sociala exkluderingen i Sverige. Migration, arbetsmarknad och välfärdsstat i förändring, i SOU 2006:59 (2006): Arbetslivets (o)synliga murar, Elektronisk resurs (s. 35-99)
Schömer, Eva (2009): "Genusvetenskapliga perspektiv på rätten". I En bok om genus. Nyfikenhet, nytänkande, nytta. Angelfors, Christina & Schömer, Eva (red). Växjö: Växjö University Press. (27 s);
Utöver vad som anges i litteraturlistan kan ytterligare litteratur och material på upp till 100 sidor tillkomma.
Kursvärdering
Alla studenter ges möjlighet att vid slutet av kursen ge skriftliga och muntliga kommenterar. Resultatet av kursvärderingen kommer att återkopplas till studenterna. Utöver kursvärderingen kan studenterna under kursens gång ges tillfälle att skriftligen eller muntligen värdera enskilda moment. Studentinflytande utövas genom kursråd.