UTBILDNINGSINFO
IN ENGLISH
Malmö universitet

Kursplan

Våren 2019

Kursplan våren 2019

Benämning

Migrationens orsaker och konsekvenser

Engelsk benämning

Causes and Consequences of Migration

Kurskod

IM233S

Omfattning

7.5 hp

Betygsskala

UV / Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG)

Undervisningsspråk

Svenska, inslag av engelska kan förekomma.

Beslutande instans

Fakulteten för kultur och samhälle

Gäller från

2016-01-18

Fastställandedatum

2015-11-18

Utbildningsnivå

Grundnivå

Behörighetskrav

Grundläggande behörighet.

Huvudområde

Internationell migration och etniska relationer

Fördjupningsnivå

G1N / Grundnivå, har endast gymnasiala förkunskapskrav

Fördjupningsnivå i förhållande till examensfordringarna

Kursen ingår i huvudområdet internationell migration och etniska relationer på nivå 1-30 hp och kan ingå i examensfordringarna för kandidatexamen i internationell migration och etniska relationer.

Syfte

Kursens syfte är att ge en översikt över internationell migration som fenomen, dess globala historia och utveckling av olika migrationstyper samt att visa på olika integrationspolitiska och minoritetspolitiska aspekter som berör kategorier som invandrare, ursprungsfolk och nationella minoriteter.

Innehåll

Kursen är uppdelad två lika värderade moment:
  1. Migration
  2. Integrations- och Minoritetsaspekter

Lärandemål

Efter avslutad kurs ska studenten:
  • tillägnat sig en översiktlig kunskap om hur internationell migration och hur denna påverkar såväl ursprungs- som destinationsländer på olika nivåer: individuell-, grupp-, nation/stat-, och i en vidare regional (EU) och global nivå samt tillägnat sig kunskap om den historiska utvecklingen av de vanligaste migrationsmönstren på dessa olika nivåer.
  • tillägnat sig kunskap om några olika teoretiska utgångspunkter som kan vara till hjälp för att förklara olika typer av internationell migration.
  • tillägnat sig översiktliga kunskaper om invandrings-, och utvandringspolitik (kontroll), relaterat till olika typer av migranter: ekonomiska migranter, asylsökande och flyktingar, familjeanknytning men också olika aspekter av reguljär och irreguljär migration.
  • tillägnat sig initiala kunskaper om minoritets- och integrationspolitik och kunna koppla diskussioner om etniska och nationella minoriteter, medborgarskap och invandrares rättigheter till olika politiska system samt att kunna;
  • relatera samtida politiska frågor till invandrings- och minoritetspolitik och till kategorier som invandrare, ursprungsfolk och etniska och nationella minoriteter.

Arbetsformer

Föreläsningar, seminarier, gruppuppgifter och självständigt arbete.

Bedömningsformer

Kursen examineras genom en hemtentamen och en muntlig presentation samt en skriftlig uppgift. Det ges minst två omtentamens tillfällen för studenter som inte slutfört tentamen med godkänt resultat vid ordinarie tentamenstillfälle. Omtentamen ges i samma form som vid det ordinarie tentamenstillfället.

Kurslitteratur och övriga läromedel

Darvishpour, M. & Westin, C. (2008) Migration och etnicitet: perspektiv på ett mångkulturellt Sverige. Lund: Studentlitteratur. (440 s)
Dahlstedt, M. & Neergaard, A. (2013) Migrationens och etnicitetens epok. Kritiska perspektiv i etnicitets- och migrationsstudier. Malmö: Liber. (280 s)
DeHaas, H. (2005) "International Migration, Remittances and Development: Myths and Facts", Third World Quarterly 26(8): 1269-1284.
DeHaas, H. (2008). “The Myth of Invasion: The Inconvenient Realities of African Migration to Europe”, Third World Quarterly 29(7): 1305-1322.
Flyktingkonventionen (1951) och Protokollet (1967), ladda ner: http://www.unhcr.org/protect/PROTECTION/3b66c2aa10.pdf
King, R. & Suter, B. (2013) ”Internationell Migration: teorier, typologier och processer”. I Johansson, Christina & Petersson , Bo (red) IMER idag. Malmö: Liber (31 s)
King, R.(2002) “Towards a New Map of European Migration”, International Journal of Population geography (8): 89-106. (17s)
Popoola, Margareta (2002) Integration, en samtidsspegling, en översikt, Svenska Kommunförbundet. (74s)

Kursvärdering

Högskolan ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av högskolan. Högskolan sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).

Övergångsbestämmelser

Om en kurs har upphört att ges eller har genomgått större förändringar ska studenterna, under ett år efter det att förändringen har skett, erbjudas två tillfällen för omprov baserade på den kursplan som gällde vid registreringen.