Kursplan hösten 2021
Kursplan hösten 2021
Benämning
Idrott och lärande: Fysisk aktivitet ur ett livslångt perspektiv
Engelsk benämning
Sport Science and Education: Physical Activity from a Lifelong Perspective
Kurskod
IL723C
Omfattning
15 hp
Betygsskala
UV / Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG)
Undervisningsspråk
Svenska, inslag av engelska kan förekomma.
Beslutande instans
Fakulteten för lärande och samhälle, Programnämnden för ämneslärarprogrammet
Fastställandedatum
2021-04-16
Gäller från
2021-08-30
Behörighetskrav
Kursen har följande högskolekurs som förkunskapskrav: IL702C Idrott och lärande: Rum och lärmiljöer (genomgången)
Se även tillträdeskrav i utbildningsplanen.
Utbildningsnivå
Avancerad nivå
Inget huvudområde.
Fördjupningsnivå
A1F
Fördjupningsnivå i förhållande till examensfordringarna
Kursen ingår i ämneslärarexamen med inriktning mot arbete i gymnasieskolan.
Syfte
Kursen syftar till att studenterna ska utveckla fördjupade kunskaper om fysiologiska och näringsfysiologiska processer Kursen syftar även till att studenterna ska vidareutveckla och fördjupa sina förmågor att arbeta med träningslära och idrottslära i skolan ur ett livslångt lärandeperspektiv med fokus gymnasieskola och vuxenlivet.
Innehåll
I kursen ges studenterna möjlighet att fördjupa och utveckla sina kunskaper om fysiologiska och näringsfysiologiska processer. Särskilt fokus riktas mot kroppens fysiologiska anpassning i samband med genomförandet av olika idrottsaktiviteter. I detta ingår hur den fysiska prestationsförmågan påverkas och kan tillämpas i idrottslig verksamhet över tid och genom hela livet. I kursen behandlas områden som nerv- och muskelfysiologi, energiomsättning, cirkulation, respiration, hormonell reglering, kroppskomposition och fysiologiska anpassningar samt energi- och näringsbehov vid idrottsaktiviteter. I kursen fördjupar sig studenten didaktiskt i träningslära samt idrottslära med fokus på simning och friluftsliv. Utgångspunkt är betydelsen för välbefinnande och kroppsligt lärande ur ett livslångt fysiskt aktivt perspektiv.
Lärandemål
Efter avslutad kurs ska studenten kunna
- ingående förklara fysiologiska och näringsfysiologiska processer, samt värdera hur dessa påverkar den fysiska förmågan i olika rörelseaktiviteter
- granska och värdera vetenskapliga artiklar kritiskt med relevans för kunskapsfält som behandlas inom ramen för kursen
- analyser och beskriva vilka tränings- och näringsfysiologiska krav krav som ställs på utövaren i olika idrotter samt omsätta dessa kunskaper till lärandesituationer i skolämnet idrott och hälsa
- organisera, genomföra och didaktiskt problematisera undervisning i träningslära och idrottslära med fokus på kroppsligt lärande och fysiska aktiviteter ur ett livslångt perspektiv.
Arbetsformer
Kursen innehåller varierande arbetsformer som kan utgöras av föreläsningar, litteraturseminarier, laborationer, tillämpningar, grupparbete, individuella muntliga och skriftliga arbeten. Kursens genomförande bygger på att studenterna aktivt deltar i ett gemensamt kunskapsbyggande med kurskamrater och lärare genom att bidra med egna erfarenheter, reflektioner, tolkningar och perspektiv. Detta inkluderar att delta i tillämpade aktiviteter och att utnyttja digitala medier för samarbete och lärande. Studenterna förutsätts ta egna initiativ i undervisningen, till responsarbete och arbetsmöten av olika slag. Friluftsliv med övernattningar sker på annan ort.
Bedömningsformer
Prov 1: (2001) Muntlig redovisning samt individuell skriftlig uppsats. 7,5 hp. (Oral presentation and Essay)
I detta prov bedöms lärandemål 1 och 2.
Prov 2. (2002) Muntlig redovisning samt individuell laboration med skriftlig rapport. 7,5 hp. (Oral presentation laboration and Written Report). I detta prov bedöms lärandemål 3 och 4.
För att erhålla betyget Väl Godkänd på kursen krävs betyget Väl Godkänd på båda proven.
Betygskriterier delges av kursledaren vid kursstart
Kurslitteratur och övriga läromedel
Abrahamsson, Lillemor, Andersson, Agneta & Nilsson, Gerd (2013). Näringslära för högskolan – från grundläggande till avancerad nutrition (6:e upplagan). Stockholm: Liber. (Valda delar 200 s. Väljs i samråd med kursledaren)
Brugge, Britta; Glantz, Matz & Sandell, Klas (2018). Friluftslivets pedagogik – för kunskap, känsla och livskvalitet. Stockholm: Liber AB (s.175- 255)
Emmelin, Lars (2010). Planera för friluftsliv: natur, samhälle, upplevelser. Stockholm: Carlsson. (s.150-167)
Gratton, Chris & Jones, Ian (2004). Research methods for sport studies. London: Routledge (75 s.)
Kenney, W. Larry, Wilmore, Jack H. & Costill, David L. (2020). Physiology of sport and exercise. Seventh edition. Champaign, IL: Human Kinetics (627 s.)
McGinnis, Peter Merton (2005). Physical education and training. Champaign, IL : Human Kinetics (411 s.)
Sandell, Klas, Arnegård, Johan, & Backman, Erik (2011). Friluftssport och äventyrsidrott?: utmaningar för lärare, ledare och miljö i en föränderlig värld. Lund: Studentlitteratur. (Kap 6, 7) (35s.)
Tillkommer styrdokument och ämnesplan för idrott och hälsa, samt artiklar, valfri litteratur och kompendier motsvarande 400 sidor
Kursvärdering
Högskolan ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av högskolan. Högskolan sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).