Kursplan hösten 2022
Kursplan hösten 2022
Benämning
Idrott och lärande: Perspektiv på inkludering, undervisning och rörelseformer
Engelsk benämning
Sport Science and Education: Perspectives on Inclusion, Teaching and Movement
Kurskod
IL711C
Omfattning
18 hp
Betygsskala
UV / Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG)
Undervisningsspråk
Svenska, inslag av engelska kan förekomma.
Beslutande instans
Fakulteten för lärande och samhälle, Programnämnden för ämneslärarprogrammet
Fastställandedatum
2022-04-29
Gäller från
2022-04-29
Behörighetskrav
Kursen har följande högskolekurs som förkunskapskrav: IL211C Idrott och lärande: Hälsa, kost och motion (genomgången)
Utbildningsnivå
Avancerad nivå
Inget huvudområde.
Fördjupningsnivå
A1N
Fördjupningsnivå i förhållande till examensfordringarna
Kursen ingår i ämneslärarexamen med inriktning mot arbete i årskurs 7-9.
I kursen integreras ämnes- och ämnesdidaktiska studier med 6 högskolepoäng studier inom utbildningsvetenskaplig kärna.
Syfte
Kursen syftar till att studenten ska fördjupa sin förmåga att använda idrottslärans former. Studenten ska även utveckla sin förståelse för såväl kroppsideal som hållbar utveckling samt frågor om rum och lärmiljöer, som gynnar elevers lärande i en skola för alla. Vidare ska studenten fördjupa sin kunskap om skolans och ämnets styrdokument, liksom om olika perspektiv på kunskap, lärande och didaktik
Innehåll
I kursen behandlas olika begrepp inom idrottslära liksom anpassning och organisation av komplexa rörelser i undervisning inom friidrott, gymnastik, bollspel och dans.
Föreställningar om kroppen och kroppsideal behandlas och problematiseras. Synen på kroppen analyseras även utifrån funktionalitet och sociala, språkliga samt genusbetingade mönsters betydelse för elevers lärande i den kulturellt heterogena skolan. Dessutom arbetar studenterna med inkluderande perspektiv i en skola för alla. Bedömning och betygssättning i ämnet idrott och hälsa behandlas i ett lokalt, nationellt och internationellt perspektiv.
I kursen diskuteras hur samhället kan möta och planera för hållbar utveckling såväl lokalt som globalt, särskilt relaterat till friluftsliv och orientering. I detta sammanhang diskuteras även hur undervisning kan anpassas till olika rum och lärmiljöer.
Styrdokumentens framväxt och konstruktion i skolan och skolämnet idrott och hälsa behandlas med stöd av läroplansteori varvid analys av läroplaner genomförs.
Relationen mellan kunskapssyn och lärande i förhållande till olika didaktiska perspektiv och val diskuteras i kursen, varvid även gruppens betydelse för lärandeprocesser behandlas Observation som forskningsmetod av lärandeprocesser genomförs.
Lärandemål
Efter avslutad kurs ska studenten kunna
1. förklara och diskutera begrepp inom, samt organisera, genomföra och problematisera undervisning i idrottslära med särskilt fokus på bollspel, dans, friidrott och gymnastik
2. analysera och problematisera synen på kroppen ur ett individ-, samhälls- och mångfaldsperspektiv samt diskutera dess konsekvenser för undervisning och bedömning i idrott och hälsa i en skola för alla
3. redogöra för och reflektera över perspektiv på hållbar utveckling samt anpassa undervisning till olika rum och lärmiljöer med särskilt fokus på friluftsliv och orientering.
4. analysera styrdokument för skolan och skolämnet idrott och hälsa utifrån deras framväxt, konstruktion och användningar med stöd av läroplansteori
5. problematisera relationen mellan kunskapssyn och lärande i förhållande till olika didaktiska perspektiv och val
Arbetsformer
Kursen innehåller varierande arbetsformer som kan utgöras av föreläsningar, litteraturseminarier, laborationer, tillämpningar och grupparbete. Kursens genomförande bygger på att studenterna aktivt deltar i ett gemensamt kunskapsbyggande med kurskamrater och lärare genom att bidra med egna erfarenheter, reflektioner, tolkningar och perspektiv. Detta inkluderar att delta i tillämpade aktiviteter och att utnyttja digitala medier för samarbete och lärande. Studenterna förutsätts ta egna initiativ i undervisningen, till responsarbete och arbetsmöten av olika slag. Friluftsliv med övernattningar sker på annan ort.
Bedömningsformer
Prov 1: Skriftligt arbete, muntlig presentation och laboration (Paper, Oral Presentation and Laboration) 6 hp. I detta prov examineras lärandemål 1.
Prov 2: Skriftligt arbete (Paper) 3 hp. I detta prov examineras lärandemål 2.
Prov 3: Muntlig redovisning samt individuell laboration med skriftlig rapport (Oral Presentation, Laboration and Written Report) 3 hp. I detta prov examineras lärandemål 3.
Prov 4: Skriftligt arbete (Paper) 3 hp. I detta prov examineras lärandemål 4.
Prov 5: Skriftligt arbete (Paper) 3 hp. I detta prov examineras lärandemål 5.
För betyget Väl godkänd på hel kurs krävs betyget Väl godkänd på minst 2/3 av kursens poängomfattning.
För kursen gällande betygskriterier meddelas av kursledaren vid kursstart.
För samtliga bedömningar ska underlaget vara sådant att individuella prestationer kan särskiljas.
Kurslitteratur
Andersson, J., & Quennerstedt, M. (2020). A Transactional Understanding of Movement Learning. In Learning Movements (pp. 103–117). Routledge.
Apelmo, Elisabet (2012). ”Som vem som helst”. Kön, funktionalitet och idrottande kroppar. Diss. Lund: Lunds universitet. (digital sammanfattning samt kap. 5). (35 s.)
Assarson, Inger (2009). Att skapa mening i en skola för alla: Ett diskursanalytiskt förhållningssätt. Educare, nr 4. (s. 123-139) Tillgänglig via internet
Block, Martin E& Obrusnikova, Iva. (2007). Inclusion in physical education: A review of the literature from 1995-2005. Adapted Physical Activity Quarterly, 24, 103-124. doi.org/10.1123/apaq.24.2.103
Brugge, Britta; Glantz, Matz & Sandell, Klas (2018). Friluftslivets pedagogik för kunskap, känsla och livskvalitet. Stockholm: Liber AB. (kap 4, 5, 6, 7, 12 och 13). (103 s.)
Butler, Joy I. (2016). Playing Fair. Champaign, Ill: Human Kinetics. (kap. 1, 2, 5, 12) (69 s.)
Emmelin, L. (2010). Planera för friluftsliv: Natur, samhälle, upplevelser. Stockholm: Carlsson. (Kap.13). (14 s.)
Englund, Tomas, Forsberg, Eva & Sundberg, Daniel (red.) (2012). Vad räknas som kunskap? läroplansteoretiska utsikter och inblickar i lärarutbildning och skola. 1. uppl. Stockholm: Liber (s. 5–161)
Friesen, Norm (2018). Continuing the dialogue: Curriculum, Didaktik and theories of knowledge. Journal of Curriculum Studies, 50(6), 724-732. (10 s.)
Goldberger, Michael, Ashworth, Sara, & Byra, Mark. (2012). Spectrum of Teaching Styles Retrospective. Quest, 64(4). (s. 268-282)
Greilert, Lars. (2016). Banläggning. SISU Idrottsböcker. Kompendium (s.34–41, 82–97)
Hajer, Maaike & Meestringa, Theun (2020). Språkinriktad undervisning - en handbok. Lund: Studentlitteratur. (Kap 1, 2, 6) (63 s.)
Hasslöf, Helene (2009). Tankar om hållbar utveckling och lärande. Malmö: RCE Skåne. (s. 1–35).
Hirsh, Åsa (2018). Bedömning i skolan – vad och varför? Stockholm: Skolverket (10 s.)
Jakobson, Britt, Lundegård, Iann & Wickman, Per-Olof (red.) (2014). Lärande i handling: en pragmatisk didaktik. 1. uppl. Lund: Studentlitteratur. (s. 17–68, 99–108, 119–141, 153–162, 205-214, 227-248)
Johansson, Ella (red.) (2006). Mångnatur: friluftsliv och natursyn i det mångkulturella samhället. Tumba: Mångkulturellt centrum. (101 s).
Langton, Thérese (2007). Applying Laban’s Movement Framework in Elementary Physical Education. Journal of Physical Education, Recreation & Dance, (78:1, 17–53). (38s.)
Larneby, Marie (2016) Transcending gender hierarchies? Young people and floorball in Swedish school sport. Sport in Society. 19 (8–9), 1202-1213
Larsson, Håkan & Meckbach, Jane (2012). Idrottsdidaktiska utmaningar. Stockholm: Liber (kap. 1–3, 7, 15–16 (95 s.)
Mattsson, Torun (2016). Expressiva dansuppdrag: Utmanande läruppgifter i ämnet idrott och hälsa. Diss. Malmö: Bokförlaget Idrottsforum.org. (s. 25-36, 113-189).
Mosston, Muska & Ashworth, Sara. (2010). Teaching physical education. First online edition. Second printing. San Francisco, CA: B. Cummings. (kap. 1-3) (75s.)
Nilsson, Kerstin. (2014). Hitta lätt - så blir det rätt! En praxisnära, didaktisk studie om att orientera sig med hjälp av en karta. [Licentiatuppsats]. Gymnastik och Idrottshögskolan. (Följande kapitel: 1 Inledning, 3.3 Variationsteori, 3.4 Learning Study-cykeln, 3.5 Sammanfattning, 10 Diskussion). Tillgänglig via internet.
Ring, Mikael, Kristén, Lars & Klingvall-Arvidsson, Bodil (2017). Norms and materialities in physical education and health- ‘I feel that i cannot contribute enough in sport’, Sport, Education and Society, 24:4, 349-360, DOI: 10.1080/13573322.2017.1394837
Sandell, Klas, Arnegård, Johan, & Backman, Erik (2011). Friluftssport och äventyrsidrott: utmaningar för lärare, ledare och miljö i en föränderlig värld. Lund: Studentlitteratur. (kap 3 och 5) (44 s).
Skolforskningsinstitutet (2020). Systematisk översikt - En tillgänglig lärmiljö för alla i ämnet idrott och hälsa – med fokus på socialt samspel (74 s.) Tillgänglig via internet.
Skolinspektionen (2018). Kvalitetsgranskning av ämnet idrott och hälsa i årskurs 7–9 Stockholm: Skolinspektionen. (s.4–8, 44–58). Tillgänglig via internet.
Skolverket (2020). Att planera, bedöma och ge återkoppling. Stöd för undervisning. Stockholm: Skolverket (s.8–32, 44–54). Tillgänglig via internet.
Skolverket (2019). Kursplan i idrott och hälsa. Stockholm: Skolverket (7 s.) Tillgänglig via internet.
Skolverket (2022). Kursplan i idrott och hälsa. Stockholm: Skolverket (7s.). Tillgänglig via internet.
Skolverket (2012). Bedömningsstöd idrott och hälsa (7–9) Stockholm: Skolverket (20 s.) Tillgänglig via internet.
Skolverket (2012). Bedömningsstöd idrott och hälsa (7–9) Stockholm: Skolverket( Film). Tillgänglig via internet.
Skolverket (2011). Kommentarmaterial till kursplanen i idrott och hälsa. Stockholm: Skolverket (s. 19–27) Tillgänglig via internet.
Skolverket (2010). På pojkars planhalva? Rapport. Stockholm: Skolverket (s. 49–54) Tillgänglig via internet
Stensmo, Christer. (2007). Pedagogisk filosofi. 2:a uppl., Lund: Studentlitteratur. Inledning + kap. 1–2 + utvalda sidor om läroplaner (ca. 80 s.)
Styrke, Britt-Marie (red.) (2015). Kunskapande i dans: Om estetiskt lärande och kommunikation. Stockholm: Liber (s. 25–69).
Säljö, Roger (2017). Lärande och lärandemiljöer. I Hansén, Sven-Erik & Forsman, Liselott. (red.). Allmändidaktik –vetenskap för lärare. Lund: Studentlitteratur. (kap. 7). (42 s.)
Wahlström, Ninni (2015). Läroplansteori och didaktik. Malmö: Gleerups. (s. 9-159, 166-174) (158 s.)
Widlund, Håkan (2003). Friidrott för ungdom 14-17 år. Stockholm: SISU Idrottsböcker
Kursvärdering
Malmö universitet ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av lärosätet. Universitetet sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).
Övergångsbestämmelser
Om en kurs har upphört att ges eller har genomgått större förändringar ska studenterna, under ett år efter det att förändringen har skett, erbjudas två tillfällen för omprov baserade på den kursplan som gällde vid registreringen.
Övrigt
Om en student har beslut om riktat pedagogiskt stöd, har examinator rätt att ge ett anpassat prov eller låta studenten genomföra prov på ett alternativt sätt.