Kursplan våren 2015
Kursplan våren 2015
Benämning
Idrott och lärande: Rum och lärmiljöer
Engelsk benämning
Sport Science and Education: Room and Learning Environment
Kurskod
IL702C
Omfattning
9 hp
Betygsskala
UV / Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG)
Undervisningsspråk
Svenska, inslag av engelska kan förekomma.
Beslutande instans
Fakulteten för lärande och samhälle
Fastställandedatum
2015-02-27
Gäller från
2015-03-30
Behörighetskrav
Kursen har följande högskolekurs som förkunskapskrav: IL701C Idrott och lärande: Hälsa och kroppen i rörelse (genomgången)
Se även tillträdeskrav i utbildningsplanen.
Utbildningsnivå
Avancerad nivå
Inget huvudområde.
Fördjupningsnivå
A1F
Fördjupningsnivå i förhållande till examensfordringarna
Kursen ingår i ämneslärarexamen med inriktning mot arbete i grundskolans årskurs 7-9 samt gymnasieskolan.
I kursen integreras ämnes- och ämnesdidaktiska studier med 3 högskolepoäng studier inom utbildningsvetenskaplig kärna.
Syfte
Kursen syftar till att studenterna utvecklar ett kritiskt och konstruktivt förhållningssätt till relevanta teorier om mångfald och hållbar utveckling som förbereder dem för framtidens arbete med ämnet idrott och hälsa i skolan. Kursen syftar även till att studenterna utvecklar fördjupad teoretisk kunskap om lärande och ledarskap.
Innehåll
I kursen diskuteras och problematiseras frågor om rum och lärandemiljöer av relevans för skola och skolämnet idrott och hälsa. Centrala frågor i kursen är dagens diskussioner om hur samhället ska möta mångfald och planera för hållbar utveckling såväl lokalt som globalt. I kursen behandlas såväl nationell som internationell forskning om dessa frågor, i relation till idrott och till skolämnet idrott och hälsa. Ur detta perspektiv diskuteras det egna lärandet inom ämnet och dess betydelse för den mer långsiktiga professionella och personliga utvecklingen. I kursen fördjupar sig studenterna i idrottslära samt i relevanta teorier om lärande och ledarskap. Forskning och teorier om bedömningsformer diskuteras utifrån egen insamlad empiri och hur bedömning kan kommuniceras till berörda på olika sätt. I detta sammanhang diskuteras verksamheten i skolan och konsekvenserna av valen som görs.
Lärandemål
Efter avslutad kurs ska studenten
- självständigt redogöra för samt reflektera över forskning och teorier om mångfald och hållbar utveckling i olika miljöer, rum och arenor i relation till ämnet idrott och hälsa idag och i framtiden
- kunna anpassa idrottsläran utifrån rum och lärmiljö genom att konstruera, förändra och utveckla samt leda idrottslig verksamhet i varierande lärandemiljöer
- kunna analysera internationella, nationella och lokala utvärderingar samt kritiskt kunna förhålla sig till dessa med utgångspunkt i såväl egen verksamhet som i nationella och internationella sammanhang
- självständigt kunna utveckla former för bedömning och dokumentation utifrån olika styrdokument, teoretiska perspektiv och egen insamlad empiri från verksamhetsförlagd utbildning
- kunna reflektera över olika synsätt på kunskap/lärande som uttrycks i läroplan och kursplan genom att på ett fördjupat sätt diskutera valda teorier om lärande och ledarskap samt dess betydelse för elevers lärande och kunskapsutveckling
Arbetsformer
Kursen innehåller varierande arbetsformer som kan utgöras av föreläsningar, litteraturseminarier, nätarbete, laborationer, tillämpningar, grupparbete, individuella muntliga och skriftliga arbeten. Kursens genomförande bygger på att studenterna aktivt deltar i ett gemensamt kunskapsbyggande med kurskamrater och lärare genom att bidra med egna erfarenheter, reflektioner, tolkningar och perspektiv. Detta inkluderar att delta i tillämpade aktiviteter och att utnyttja digitala medier för samarbete och lärande. Studenterna förutsätts ta egna initiativ i undervisningen, till responsarbete och arbetsmöten av olika slag.
Bedömningsformer
Prov 1: individuellt skriftligt arbete och laboration (Paper and Laboration)
I detta prov bedöms lärandemål 1 och 2 i form av skriftligt arbete, lärandemål 2 som laboration.
Prov 2: Individuell laboration och undersökning med skriftlig rapport (Laboration and Study with Written Report)
I detta prov bedöms lärandemål 3,4 och 5
För att erhålla betyget Väl Godkänd på kursen krävs betyget Väl Godkänd på båda proven.
Betygskriterier delges av kursledaren vid kursstart.
Kurslitteratur och övriga läromedel
Björneloo, Inger (2004). From straight answers to complex questions: a study of premises for learning for sustainable development. Göteborg: Göteborgs universitet, Institutionen för pedagogik och didaktik. Pdf. (70 s.)
Book, Karin (2012) Rörelser i staden, En studie av ungas fysiska aktiviteter och geografiska ro¨rlighet i tre omra°den i Malmo¨. Riksidrottsförbundet, Stockholm. (27s). http://www.rf.se/ImageVaultFiles/id_45084/cf_394/R-relser_i_staden.PDF
Carlgren, Ingrid (2005). Praxisnära forskning – varför, vad och hur? Forskning av denna världen II – om teorins roll i praxisforskning. Vetenskapsrådet. (9 s.) Tillgänglig på internet: http://cm.e-line.nu/servlet/us_pyra?wts.PAGE=h_ix3.htm&wts.ACTION=loginguest&p=H.
Carlsson, Bo & Jönsson, Kutte, (eds) (2010). Directions in Contemporary and Future Sport. Sport in Society, 2010:2. Temanummer. (s. 17-379). (212 s).
Cowan, Edith & Hunter, Lisa (2006). (Dis)Abling the (health and) physical in education: ability, curriculum and pedagogy. Sport, Education and Society, vol. 11, nr. 3. (s. 205-209). (5 s).
Dawn, Penney & Hunter, Lisa (2004). Bourdieu and the Social Space of the PE Class: Reproduction of Doxa through Practice. Sport, Education and Society, vol. 9, nr. 2. (s. 175-192). (18 s).
Faskunger, Johan (2007) Den byggda miljo¨ns pa°verkan pa° fysisk aktivitet
En kunskapssammansta¨llning fo¨r regeringsuppdraget ”Byggd miljo¨ och fysisk aktivitet” Statens folkhälsoinstitut 2007:3,Stockholm, Strömbergs distr. (172 s)
http://www.folkhalsomyndigheten.se/pagefiles/12138/r200703_byggd_miljo_web.pdf
Illeris, Knud (2007). How we learn : learning and non-learning in school and beyond. English ed. London: Routledge (s. 1-5, 22-29, 96-99).
Jönsson, Kutte. (2010) Naturen, sporten och etiken. Idrottsforum. (14 s). Publicerad på internet, http://idrottsforum.org/jonkut121010/
Kroksmark, Tomas (red) (2011). Den tidlösa pedagogiken. Lund: Studentlitteratur. (s. 353-388, 445-470, 587-656)
Levermore, Roger & Beacom, Aaron (2008). Sport and International Development. Palgrave Macmillan. (kap. 3. 15 s.)
Lo, Mun Ling (2014). Variationsteori : för bättre undervisning och lärande. Lund: studentlitteratur. (kap.1, 3, 6 och 7. 135 s.)
Maguire, Jennifer Smith (2007). Fit For Consumption. Sociology and the Business of Fitness. London: Routledge. (kap. 2. 15 s.)
Mertens, Donna M. (2014). Research and evaluation in education and psychology. (2nd edition). London: Sage. (kap. 1. 46 s.)
Phillips, David & Schweisfurth, Michele (2014). Comparative and International Education. An Introduction to Theory, Method, and Practice. London and New York: Continuum. (181 s). ( kap. 1 och 3. 28 s.).
Sandell, Klas, Öhman, Johan and Östman, Leif (2003). Miljödidaktik
Naturen, skolan och demokratin. Lund: Studentlitteratur. (214 s). (kap. 3, 7 och 8).
Sparkes Andrew, Nilges, Lynda; Swan, Peter & Dowling, Fiona (2003). Poetic Representations in Sport and Physical Education: Insider Perspectives. Sport, Education and Society, vol. 8, nr. 2. (s. 153-177). (24 s).
Woolley, Helen & Johns, Ralph (2001): Skateboarding: The City as a Playground. Journal of Urban Design, 6:2, (s. 211-230). (20 s).
Kompendier, artiklar, Internationella studier såsom OECD- PISA, TIMSS, PIRLS, filmer, handböcker och läromedel tillkommer samt gällande styrdokument för skolan. (120 s).
Valbar litteratur (240 s).
Kursvärdering
Studenterna får inflytande i undervisningen genom att det kontinuerligt under pågående kurs ges möjlighet till återkoppling och reflektion över kursens innehåll och genomförande. Kursen avslutas med en individuell, skriftlig kursvärdering utifrån kursens syfte och mål. Dessa kursvärderingar ligger till grund för den återkoppling kursledaren och studenterna/kursdeltagarna gör i anslutningen till kursens avslutning.