Kursplan våren 2021
Kursplan våren 2021
Benämning
Idrott och lärande: Hälsa och kroppen i rörelse
Engelsk benämning
Sport Science and Education: Health and the Body in Motion
Kurskod
IL701C
Omfattning
15 hp
Betygsskala
UV / Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG)
Undervisningsspråk
Svenska, inslag av engelska kan förekomma.
Beslutande instans
Fakulteten för lärande och samhälle, Programnämnden för ämneslärarprogrammet
Fastställandedatum
2020-11-20
Gäller från
2020-11-20
Behörighetskrav
Kursen har följande högskolekurs som förkunskapskrav: LL204G Självständigt arbete i fördjupningsämnet (genomgången)
Se även tillträdeskrav i utbildningsplanen.
Utbildningsnivå
Avancerad nivå
Inget huvudområde.
Fördjupningsnivå
A1N
Fördjupningsnivå i förhållande till examensfordringarna
Kursen ingår i ämneslärarexamen med inriktning mot arbete i grundskolans årskurs 7-9 samt gymnasieskolan.
I kursen integreras ämnes- och ämnesdidaktiska studier med 3 högskolepoäng studier inom utbildningsvetenskaplig kärna.
Syfte
Kursen syftar till att studenterna ska vidareutveckla sina kunskaper om hälsobegrepp, anpassad fysisk aktivitet och olika kroppsideal, sett ur ett samhällsperspektiv. Studenterna ska även vidareutveckla sina kunskaper om psykologiska, fysiologiska och näringsfysiologiska processer och dess betydelse för kroppsligt lärande. Dessutom syftar kursen till att studenterna utvecklar förmågan att skapa lärandesituationer i vinteridrott och friluftsliv som gynnar elevers lärande i en skola för alla.
Innehåll
Föreställningar om kroppen under olika epoker fram till dagens kroppsideal behandlas och problematiseras och kroppens betydelse för individens identitet och självbild analyseras. Hur kroppen kan förstås i relation till historiska, sociala, biologiska, pedagogiska och kulturella villkor diskuteras. Synen på kroppen analyseras även utifrån sociala, språkliga och genusbetingade mönsters betydelse för elevers lärande i den kulturellt heterogena skolan. Dessutom arbetar studenterna med utgångspunkt från inkluderande perspektiv och anpassar fysisk aktivitet med utgångspunkt i en skola för alla.
I kursen behandlas även hälsobegrepp ur ett brett perspektiv och studenten planerar ett arbetsområde i ämnet idrott och hälsa. Aspekter på spänningsreglering och koncentration ingår som moment i detta arbetsområde där även träningsform med och utan musik används i tillämpning av träningslära. Här ingår även att värdera och kritiskt granska läromedel i hälsa i relation till styrdokument samt elevers förutsättningar och behov.
Vidare behandlas kost och näringsfysiologi med koppling till idrott, motion och träning varvid även idrottsskador och sjukdomstillstånd bearbetas med utgångspunkt i vad som kan uppstå i lärandesituationer i skolan.
I kursens avslutande del ingår utbildning i vinteridrott och friluftsliv förlagd till snösäker ort vintertid i fjällmiljö. Inom kursens ram behandlas erfarenheter från vinteridrott och friluftsliv varvid en didaktisk analys av undervisning och säkerhetsfrågor genomförs.
Lärandemål
Efter avslutad kurs ska studenten
- kunna analysera och problematisera hälsobegrepp samt synen på kroppen under olika epoker, sett ur ett individ- och samhällsperspektiv
- kunna reflektera över sociala, språkliga och genusbetingade mönsters betydelse för identitet, självförtroende och självbild vid elevers lärande i den kulturellt heterogena skolan
- kunna kartlägga idrottsrelaterade svårigheter för elevers kunskapstillägnande och redogöra för åtgärder och användningsområden inom anpassad fysisk aktivitet
- kunna värdera och kritiskt granska läromedel för hälsa i relation till styrdokument samt elevers förutsättningar och behov
- visa förmåga att planera för ett hälsoområde i skolämnet idrott och hälsa kopplat till motivation för fysisk aktivitet
- kunna förklara och resonera om väsentliga begrepp inom näringsfysiologi, sjukdomslära och idrottsskador som har betydelse för tillämpning av träningslära
- kunna organisera, leda, utföra och anpassa komplexa situationer i vinteridrott och friluftsliv samt värdera och dra välgrundade slutsatser utifrån ett didaktiskt perspektiv
Arbetsformer
Kursen innehåller varierande arbetsformer som kan utgöras av föreläsningar, litteraturseminarier, nätarbete, laborationer, tillämpningar, grupparbete, individuella muntliga och skriftliga arbeten. Kursens genomförande bygger på att studenterna aktivt deltar i ett gemensamt kunskapsbyggande med kurskamrater och lärare genom att bidra med egna erfarenheter, reflektioner, tolkningar och perspektiv. Detta inkluderar att delta i tillämpade aktiviteter och att utnyttja digitala medier för samarbete och lärande. Studenterna förutsätts ta egna initiativ i undervisningen, till responsarbete och arbetsmöten av olika slag.
Bedömningsformer
Prov 1: skriftligt arbete, muntlig presentation och laboration (Paper, Oral Presentation and Laboration), 11hp
I detta prov bedöms lärandemål 1,2,4 och 5 i form av skriftligt arbete, lärandemål 3 som muntlig presentation och lärandemål 6 som laboration.
Prov 2: seminarium och skriftlig värdering (Seminar and Written Valuation), 4hp
I detta prov bedöms lärandemål 7
För att erhålla betyget Väl Godkänd på kursen krävs betyget Väl Godkänd på båda proven.
Betygskriterier delges av kursledaren vid kursstart.
Kurslitteratur och övriga läromedel
Abrahamsson, Lillemor; Andersson, Agneta & Nilsson, Gerd (2013). Näringslära för högskolan – från grundläggande till avancerad nutrition (6:e upplagan). Stockholm: Liber. (Valda delar 200s.).
Andersson, Sara. m fl. (2004). Skidåskådning – Att leda är att lära. Stockholm: SISU Idrottsböcker. (76 s).
Apelmo, Elisabet (2012) ”Som vem som helst”. Kön, funktionalitet och idrottande kroppar. Doktorsavhandling Lunds universitet (digital sammanfattning samt kap. 5. (25s.).
Assarson, Inger (2009). Att skapa mening i en skola för alla: Ett diskursanalytiskt förhållningssätt. Educare, nr 4. (20s.).
Bentsen, Peter; Andkjaer, Sören & Ejby-Ernst, Niels (2009). Friluftsliv- natur, samfund og paedagogik. Munksgaard, Danmark. (kap 11.s 155-167) (12s.).
Coates, Janine (2011). Physically fit or physically literate? How children with special educational needs understand physical education. European Physical Education Review 17: 167. (15s.).
Faskunger, Johan & Nylund, Kamilla (2014). Motivation för motion, hälsovägledning för ökad fysisk aktivitet. SISU. Stockholm. (155s.).
Grahn, Karin (2008). Flickor och pojkar i text och bild - Konstruktioner av genus i idrottens läromedel. Idrottsforum.org. (10s.). http://idrottsforum.org/articles/grahn/grahn080903.pdf
Hallal, Pedro C; Victoria, Cesar G; Azevedol, Mario R & Wells, Jonathan C.K. (2006). Adolescent Physical Activity and Health-A Systematic Review. Sports Medicine 2006:36(12). (s 1019-1030).
Hammar, Lena & Johansson, Inger (2008). Visst kan alla vara med. Örebro: Varsam AB. (178 s).
Jerlinder, Kajsa (2010) Social rättvisa i inkluderande idrottsundervisning för elever med rörelsehinder: en utopi? Doktorsavhandling. Örebro universitet. (s. 13-74, 61-74).
Jönsson, Kutte (2009). Fysisk fostran och föraktet för svaghet: En kritisk analys av hälsodiskursens moraliska imperative. Educare. 1. (s. 7-20).
Karlsson, Jon; m.fl. (2011). Nya motions- och idrottsskador och deras rehabilitering. SISU idrottsböcker, Idrottens förlag. (s. 15-80, 140-175).
Kristén, Lars; Patriksson, Göran & Fridlund, Bengt (2002) Conceptions of Children and Adolescents with Physical Disabilities about Their Participation in a Sports Programme. European Physical Education Review. 8: 139 (10s.).
Käll, Lina B; Nilsson, Michael & Lindén, Thomas (2014). The Impact of a Physical Activity Intervention Program on Academic Achievement in a Swedish Elementary School Setting. Journal of School Health. Volume 84, Issue 8. (s.473–480).
Larsson, Håkan & Fagrell, Birgitta (2010). Föreställningar om kroppen – kropp och kroppslighet i pedagogisk praktik och teori. Stockholm. Liber. (valda delar ca 165 s.).
Larsson, Håkan; Fagrell, Birgitta; Johansson, Susanne; Lundvall, Suzanne; Meckbach, Jane & Redelius, Karin. (2010) På pojkarnas planhalva? Ämnet idrott och hälsa ur ett jämställdhets- och likvärdighetsper spektiv. RAPPORT 355, Skolverket. Stockholm. (s. 24-104, 140-225).
Ljung, Lars (2015). Grunder i längdskidåkning- klassiskt och skejt. SISU Idrottsböcker. (42s).
Quennerstedt, Mikael (2006). Att lära sig hälsa. Örebro: universitetsbiblioteket. (s. 167-258).
Svenska Skidförbundet (2014). Bygg din egen skidlekplats. SISU Idrottsböcker. (16s).
Trondman, Mats (2005). Mångkulturella ideal i idrottens värld: Föreningsidrottande unga vuxnas uppfattning om mångkulturalism. Stockholm: Svensk idrottsforskning. Nummer 3 2005. (s. 28-32).
Wilmore, Jack H; Costill, David L & Kenney W.Larry (2012). Physiology of sport and exercise (4th edition). Champaign, IL: Human Kinetics, cop. (Kap. 2, 4, 15, 16, 20, 21, 22). (200s).
Weinberg, Robert & Gould, Daniel (2010). Foundations of Sport and Exercise Psychology. 5th Ed, Human Kinetics Publishers. (s. 247-393 och 395-446).
Winroth, Jan & Rydqvist, Lars-Göran (2008). Hälsa och hälsopromotion. Stockholm: SISU idrottsböcker. (288 s).
Kompendier, valfria artiklar, filmer, handböcker och läromedel tillkommer samt gällande styrdokument för skolan. 120s. Valbar litteratur 240s.
Kursvärdering
Studenterna får inflytande i undervisningen genom att det kontinuerligt under pågående kurs ges möjlighet till återkoppling och reflektion över kursens innehåll och genomförande. Kursen avslutas med en individuell, skriftlig kursvärdering utifrån kursens syfte och mål. Dessa kursvärderingar ligger till grund för den återkoppling kursledaren och studenterna/kursdeltagarna gör i anslutningen till kursens avslutning.