Kursplan hösten 2021
Kursplan hösten 2021
Benämning
Idrott och lärande: Kroppslig hälsa i ett livslångt perspektiv
Engelsk benämning
Sport Science and Education: Physical Health from a Lifelong Perspective
Kurskod
IL225C
Omfattning
15 hp
Betygsskala
UV / Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG)
Undervisningsspråk
Svenska, inslag av engelska kan förekomma.
Beslutande instans
Fakulteten för lärande och samhälle, Programnämnden för ämneslärarprogrammet
Fastställandedatum
2021-04-16
Gäller från
2021-08-30
Behörighetskrav
Kursen har följande högskolekurser som förkunskapskrav: IL224C Idrott och lärande: Rum för och anpassning av rörelse (genomgången) eller IL215C Idrott och lärande: Rum, kropp och samhälle (genomgången)
Utbildningsnivå
Grundnivå
Inget huvudområde.
Fördjupningsnivå
G2F
Fördjupningsnivå i förhållande till examensfordringarna
Kursen ingår i ämneslärarexamen med inriktning mot arbete i gymnasieskolan.
Syfte
Kursen syftar till att studenten ska utveckla fördjupade kunskaper om fysiologiska och näringsfysiologiska processer. Kursen syftar även till att studenten ska fördjupa sina förmågor att arbeta med träningslära och idrottslära i skolan ur ett livslångt lärandeperspektiv med fokus gymnasieskola och vuxenlivet.
Innehåll
I kursen ges studenten möjlighet att fördjupa sina kunskaper om fysiologiska och näringsfysiologiska processer. Särskilt fokus riktas mot kroppens anpassningsförmåga i samband med idrottsaktiviteter. I detta ingår hur den fysiska prestationsförmågan påverkas i idrottslig verksamhet över tid och genom hela livet. I kursen behandlas områden som nerv- och muskelfysiologi, energiomsättning, cirkulation, respiration, hormonell reglering, kroppskomposition och fysiologisk anpassning i relation till hög höjd, kyla och ålder samt energi- och näringsbehov vid idrottsaktiviteter. I kursen fördjupar sig studenten didaktiskt i idrottslära och träningslära. Utgångspunkt är betydelsen för välbefinnande och kroppsligt lärande ur ett livslångt fysiskt aktivt perspektiv.
Lärandemål
Efter avslutad kurs ska studenten kunna
- ingående förklara fysiologiska och näringsfysiologiska processer, samt värdera hur dessa påverkar den fysiska förmågan i olika rörelseaktiviteter
- granska och värdera vetenskapliga artiklar med relevans för kunskapsfält som behandlats inom ramen för kursen
- analysera och beskriva vilka tränings- och näringsfysiologiska krav som ställs på utövaren i olika idrotter samt omsätta dessa kunskaper till lärandesituationer i skolämnet idrott och hälsa
- organisera, genomföra och didaktisera undervisning i träningslära och idrottslära med fokus på kroppsligt lärande och fysiska aktiviteter ur ett livslångt perspektiv
Arbetsformer
Kursen innehåller varierande arbetsformer som kan utgöras av seminarier, föreläsningar, arbete i grupp, gruppdiskussioner, responsarbete samt praktisk tillämpning. Kursens genomförande bygger på att studenterna deltar i ett gemensamt kunskapsbyggande med kurskamrater och lärare genom att aktivt bidra med egna erfarenheter, reflektioner, tolkningar och perspektiv. Studenterna förutsätts ta egna initiativ till responsarbete och arbetsmöten av olika slag. Inom kursen genomförs seminarier ledda av studenter.
Bedömningsformer
Prov 1: Muntlig redovisning samt individuell skriftlig uppsats. 7,5 hp. (Oral presentation and Essay)
I detta prov bedöms lärandemål 1 och 2.
Prov 2. Muntlig redovisning samt individuell laboration med skriftlig rapport. 7,5 hp. (Oral presentation, Laboration and Written Report). I detta prov bedöms lärandemål 3 och 4.
För att erhålla betyget Väl Godkänd på kursen krävs betyget Väl Godkänd på båda proven.
Betygskriterier delges av kursledaren vid kursstart.
Kurslitteratur och övriga läromedel
Abrahamsson, Lillemor, Andersson, Agneta & Nilsson, Gerd (2013). Näringslära för högskolan – från grundläggande till avancerad nutrition (6:e upplagan). Stockholm: Liber. S. 11–469. (Valda delar 200 s.)
Brugge, Britta; Glantz, Matz & Sandell, Klas (2018). Friluftslivets pedagogik – för kunskap, känsla och livskvalitet. Stockholm: Liber AB (s. 175-255)
Emmelin, Lars (2010). Planera för friluftsliv: natur, samhälle, upplevelser. Stockholm: Carlsson. (s.150-167)
Gratton, Chris & Jones, Ian (2004). Research methods for sport studies. London: Routledge (75 s.)
Kenney, W. Larry, Wilmore, Jack H. & Costill, David L. (2020). Physiology of sport and exercise. Seventh edition. Champaign, IL: Human Kinetics (627 s.)
Kirk, David, Macdonald, Doune & O´Sullivan, Mary (red.) (2006). The Handbook of Physical Education. London: Sage Publication. Elektronisk resurs (60 s.)
McGinnis, Peter Merton (2005). Physical education and training. Champaign, IL : Human Kinetics (411 s.)
Sandell, Klas, Arnegård, Johan, & Backman, Erik (2011). Friluftssport och äventyrsidrott: utmaningar för lärare, ledare och miljö i en föränderlig värld. Lund: Studentlitteratur. (Kap 6, 7)(35 .)
Valfri litteratur samt artiklar och kompendier tillkommer motsvarande 400 sidor
Kursvärdering
Högskolan ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av högskolan. Högskolan sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).