Kursplan hösten 2018
Kursplan hösten 2018
Benämning
Idrott och lärande: Perspektiv på idrott, hälsa och didaktik
Engelsk benämning
Sport Science and Education: Perspectives on Sport, Health and Didactics
Kurskod
IL221C
Omfattning
15 hp
Betygsskala
UV / Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG)
Undervisningsspråk
Svenska, inslag av engelska kan förekomma.
Beslutande instans
Fakulteten för lärande och samhälle
Fastställandedatum
2017-08-21
Gäller från
2017-08-28
Behörighetskrav
Grundläggande behörighet + Engelska B, Samhällskunskap A, IdhA, MaB, NkB alt BiA + FyA + KeA.
Utbildningsnivå
Grundnivå
Inget huvudområde.
Fördjupningsnivå
G1N
Fördjupningsnivå i förhållande till examensfordringarna
Kursen ingår i ämneslärarexamen med inriktning mot arbete i gymnasieskolan.
Syfte
Kursen syftar till att studenten utvecklar kunskap om och förståelse för relationen mellan idrott, hälsa och samhälle ur olika perspektiv. Kursen syftar även till att studenten ska utveckla kunskaper om lärarprofessionens centrala kompetenser och om didaktikens centrala frågor i skolämnet idrott och hälsa. Vidare syftar kursen till att introducera idrottslärans former med särskilt fokus på friluftsliv, simning samt att orientera sig i omgivningen.
Innehåll
Delkurser
Idrott, hälsa och samhällsförändring, 7.5 hp
Delkursens innehåll
I kursen behandlas idrott och hälsa i relation till sociala indelningsgrunder såsom genus, socioekonomi, etnicitet och generation. Vidare diskuteras relationen mellan idrott och hälsa och övergripande samhälleliga förändringsprocesser såsom civilisering, rationalisering, professionalisering och globalisering.
Delkursens lärandemål
Efter avslutad delkurs ska studenten kunna
- redogöra för historiska förändringsprocesser inom idrott och hälsa
- redogöra för och analysera idrott och hälsa ur ett samhällsperspektiv
- redogöra för och diskutera idrott och hälsa ur olika samhällsvetenskapliga perspektiv och kategoriseringar samt relatera dessa till idrottens olika praktiker
Delkursens arbetsformer
Kursen innehåller varierande arbetsformer såsom föreläsningar, gästföreläsningar, seminarier, handledning, teamaktiviteter, praktiska moment och självstudier, vilka utvecklas med utgångspunkt från delkursernas syfte och mål i samverkan mellan studenter och kursledare.
Delkursens bedömningsformer
Kursen examineras genom två prov
Prov 1: Skriftlig individuell salstentamen, 3 hp (Individual Written Exam, 3 credits), (lärandemål 1).
Prov 2: Skriftlig individuell hemtentamen, 4,5 hp (Individual Written Report, 4,5 credits), (lärandemål 2–3).
För betyget Väl godkänd på delkursen krävs betyget Väl godkänd på såväl prov 1 som prov 2.
Betygskriterier och obligatoriska moment delges av kursledaren vid kursstart
Idrott och hälsoämnets didaktik, 7.5 hp
Delkursens innehåll
I delkursen studeras skolämnet Idrott och hälsa ur ett didaktiskt perspektiv, och läraruppdragets olika aspekter med fokus på skolämnet Idrott och hälsa diskuteras. Problemområden och frågeställningar som rör undervisning och undervisningens mål, innehåll och metod identifieras, diskuteras, analyseras och görs till föremål för reflektion med utgångspunkt i studenternas skilda erfarenheter, skolans uppdrag, verksamhetsförlagd utbildning och forskning. Introduktion sker i det breda hälsobegreppet. Studenterna organiserar och genomför lärandesituationer med fokus på friluftsliv i närområdet samt simning och orientering.
Delkursens lärandemål
Efter avslutad delkurs ska studenten…
- kunna identifiera och redogöra för villkor för egna skol- och idrottserfarenheter samt diskutera dessa i relation till lärarprofessionen
- kunna diskutera olika aspekter av läraruppdraget med särskilt fokus på ämnet idrott och hälsa, med utgångspunkt i ett vetenskapligt förhållningssätt
- kunna analysera, diskutera och exemplifiera didaktikens centrala frågor i ämnet idrott och hälsa, med utgångspunkt i aktuella styrdokument
- självständigt kunna organisera, utföra, leda och analysera idrottslära i friluftsliv, simning och att orientera med karta
Delkursens arbetsformer
Kursen innehåller varierande arbetsformer såsom föreläsningar, gästföreläsningar, seminarier, handledning, teamaktiviteter, praktiska moment och självstudier, vilka utvecklas med utgångspunkt från delkursernas syfte och mål i samverkan mellan studenter och kursledare.
Delkursens bedömningsformer
Prov 1: Skriftlig individuell hemtentamen, 3 hp (Individual Written Exam, 3 credits), (lärandemål 1-2).
Prov 2: Skriftlig individuell hemtentamen och laboration (Individual Written Exam and Laboration, 4,5 credits), (lärandemål 3–4).
För betyget Väl godkänd på delkursen krävs betyget Väl godkänd på såväl prov 1 som prov 2.
Betygskriterier och obligatoriska moment delges av kursledaren vid kursstart
Kurslitteratur och övriga läromedel
Idrott, hälsa och samhällsförändring, 7.5 hp
Guttmann, Allen (2004). From Ritual to Record. The Nature of Modern Sports. New York: Columbia University Press. S. 1–88 och 163–172
Hedenborg, Susanna (red.) (2016). Idrottsvetenskap. En introduktion. Lund: Studentlitteratur. S. 9–107
Houlihan, Barrie & Malcolm, Dominic (2016). Sport and Society. London : SAGE. S. 57–76 och 463–573
Larsson, Håkan (2016) Idrott och hälsa: i går, i dag, i morgon. Stockholm: Liber (s.50-73)
Johan R Norberg (2016) Statens stöd till idrotten, uppföljning 2016. Centrum för idrottsforskning. http://centrumforidrottsforskning.se/wp-content/uploads/2017/06/Statens-stod-till-idrotten-uppfoljning-2016.pdf 122 s.
Därtill kommer artiklar, rapporter, enskilda avsnitt i böcker, samt valbar litteratur omfattande ca 500 s.
Idrott och hälsoämnets didaktik, 7.5 hp
Amade-Escot, Chantal (2006). Student learning within the didactique tradition. I Kirk, David; Macdonald, Doune & O´Sullivan, Mary (red.), The Handbook of Physical education. London: Sage Publication. [Elektronisk resurs]. (s. 347-365)
Annerstedt, Claes (2007). Att (lära sig) vara lärare i idrott och hälsa. Göteborg: Multicare Förlag AB s.77-112.
Brugge, Britta; Glantz, Matz & Sandell, Klas (2007). Friluftslivets pedagogik – för kunskap, känsla och livskvalitet. Stockholm: Liber AB (s. 15-23, 25-75, 83-100, 171-196, 213-226, 252-253)
Ekberg, Jan-Eric (2009). Mellan fysisk bildning och aktivering - En studie av ämnet idrott och hälsa i skolår 9. [Elektronisk resurs]. Tillgänglig på Internet: http://hdl.handle.net/2043/8166 (s.22-48, 227-244)
Junevik, Peter & Yttergren, Lotta (2007). Orienteringsteknik - Att lära ut från grön till gul nivå. Farsta: SISU Idrottsböcker (45 s.)
Larsson, Håkan (2016) Idrott och hälsa: i går, i dag, i morgon. Stockholm: Liber (s.9-49, 74-108, 164-187)
Larsson, Håkan och Meckbach, Jane (2007). Idrottsdidaktiska utmaningar. Stockholm: Liber (s.9-26, 141-192)
Londos, Mikael (2010). Spelet på fältet: relationen mellan ämnet idrott och hälsa i gymnasieskolan och idrott på fritid. [Elektronisk resurs]. Tillgänglig på Internet:
http://dspace.mah.se/handle/2043/10517 (s.18-41, s.212-219)
Sandell, Klas & Boman, Mattias (2013). Friluftslivets nya aktiviteter: mera sport och mindre natur?. Friluftsliv i förändring : resultat från ett forskningsprogram : slutrapport. s. 211-227 Tillgänglig på Internet: http://www.naturvardsverket.se/Documents/publikationer6400/978-91-620-6547-8f.pdf
Sjödin, Carola. (2008). Simlärarboken. (1. uppl.) Stockholm: SISU idrottsböcker (valda delar ca 70 s.)
Skolverket (2011). Läroplan för grundskolan, förskoleklassen och fritidshemmet 2011. Tillgänglig på Skolverket.se
Skolverket (2011). Ämnesplaner och kurser för gymnasieskolan 2011. Tillgänglig på Skolverket.se
Wehlin, Anita (2007). Orientera i skolan. SISU idrottsböcker (84 s.)
Artiklar samt kompendier tillkommer 100s.
Kursvärdering
Högskolan ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av högskolan. Högskolan sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).