Kursplan hösten 2016
Kursplan hösten 2016
Benämning
Idrott och lärande: Perspektiv på idrott, hälsa och didaktik
Engelsk benämning
Sport Science and Education: Perspectives on Sport, Health and Didactics
Kurskod
IL221C
Omfattning
15 hp
Betygsskala
UV / Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG)
Undervisningsspråk
Svenska, inslag av engelska kan förekomma.
Beslutande instans
Fakulteten för lärande och samhälle
Fastställandedatum
2016-08-24
Gäller från
2016-08-29
Behörighetskrav
Grundläggande behörighet + Engelska B, Samhällskunskap A, IdhA, MaB, NkB alt BiA + FyA + KeA.
Utbildningsnivå
Grundnivå
Inget huvudområde.
Fördjupningsnivå
G1N
Fördjupningsnivå i förhållande till examensfordringarna
Kursen ingår i ämneslärarexamen med inriktning mot arbete i gymnasieskolan.
Syfte
Kursen syftar till att studenterna ska utveckla grundläggande förståelse för idrottens mångfald av logiker och praktiker ur ett samhällsperspektiv. Kursen syftar även till att studenterna ska tillägna sig kunskaper om grupprocesser, kommunikation och lärarprofessionens centrala kompetenser, liksom om didaktikens centrala frågor i skolämnet idrott och hälsa. Vidare syftar kursen till att introducera idrottslärans former med särskilt fokus på friluftsliv, simning samt att orientera sig i omgivningen.
Innehåll
I kursen diskuteras olika perspektiv på idrott respektive hälsa utifrån olika samhälleliga kategoriseringar. Vidare används och tillämpas olika modeller för indelning av idrott. I detta sammanhang ingår att problematisera idrott respektive hälsa i relationen till skolämnet idrott och hälsa. Skolämnet idrott och hälsa studeras ur ett didaktiskt perspektiv, och läraruppdragets olika aspekter diskuteras med fokus på skolämnet Idrott och hälsa. Problemområden och frågeställningar som rör undervisning och undervisningens mål, innehåll och metod identifieras, diskuteras och, analyseras. Utgångspunkt tas i studenternas skilda erfarenheter samt från skolans uppdrag och forskning. En introduktion sker i idrottslärans former, och det breda hälsobegreppet. Lärandesituationer organiseras och genomförs med fokus på friluftsliv i närområdet samt simning och att orientera med karta. Studenterna utformar rörelseaktiviteter i olika idrottsliga rum för främjande av motorisk utveckling. Grupprocesser inom ämnet idrott och hälsa behandlas och studenterna får redogöra för relevanta begrepp rörande motivation och kommunikation samt även iscensätta rörelsekommunikativa processer.
Lärandemål
Efter avslutad kurs ska studenten...
- kunna redogöra för olika perspektiv på samhällssektorer och olika modeller för indelning av idrott respektive hälsa samt reflektera över dessa i relation till skolämnet idrott och hälsa
- kunna identifiera och redogöra för villkor för egna skol- och idrottserfarenheter samt diskutera dessa i relation till idrottens förutsättningar och samhälleliga kategoriseringar såsom genus, socioekonomi, etnisk mångfald och generation.
- kunna analysera, diskutera och exemplifiera didaktikens centrala frågor i ämnet idrott och hälsa, med utgångspunkt i aktuella styrdokument
- kunna diskutera olika aspekter av läraruppdraget med särskilt fokus på ämnet idrott och hälsa, med utgångspunkt i ett vetenskapligt förhållningssätt
- självständigt kunna organisera, utföra, leda och analysera idrottslära i friluftsliv, simning och att orientera med karta
- kunna utforma rörelseaktiviteter i olika idrottsliga rum som främjar motorisk utveckling
- kunna reflektera kring grupprocesser inom ämnet idrott och hälsa samt redogöra för relevanta begrepp rörande motivation och kommunikation samt iscensätta rörelsekommunikativa processer
Arbetsformer
Kursen innehåller varierande arbetsformer som kan utgöras av grupparbeten, gruppdiskussioner, laborationer och tillämpning, seminarier och föreläsningar. Enstaka tillfällen och dagar genomförs på andra platser och i andra miljöer. Kursens genomförande bygger på att studenterna deltar i ett gemensamt kunskapsbyggande med kurskamrater och lärare genom att aktivt bidra med egna erfarenheter, reflektioner, tolkningar och perspektiv. Studenterna förutsätts ta egna initiativ till responsarbete och arbetsmöten av olika slag.
Bedömningsformer
Prov 1: individuellt skriftligt arbete (Paper) 7,5 hp.
I detta prov bedöms lärandemål 1 och 2 i form av skriftligt arbete.
Prov 2: Individuell laboration och individuellt skriftligt arbete (Laboration and paper) 7,5 hp.
I detta prov bedöms lärandemål 3-6.
För att erhålla betyget Väl Godkänd på kursen krävs betyget Väl Godkänd på båda proven.
Betygskriterier delges av kursledaren vid kursstart.
Kurslitteratur och övriga läromedel
Amade-Escot, Chantal (2006). Student learning within the didactique tradition. I Kirk, David; Macdonald, Doune & O´Sullivan, Mary (red.), The Handbook of Physical education. London: Sage Publication. Elektronisk resurs (s. 347-365) (18 s.)
Annerstedt, Claes (2007). Att (lära sig) vara lärare i idrott och hälsa. Göteborg: Multicare Förlag AB (valda delar, ca 100 s)
Bryman, Alan (2011). Samhällsvetenskapliga metoder, upplaga 2. Stockholm: Liber (urval ca 50 sid.)
Björkdahl Ordell, Susanne & Dimenäs, Jörgen (2007). Lära till lärare: att utveckla läraryrket - vetenskapligt förhållningssätt och vetenskaplig metodik. 1. uppl. Stockholm: Liber (s. 1-100)
Brugge, Britta; Glantz, Matz & Sandell, Klas (2007). Friluftslivets pedagogik – för kunskap, känsla och livskvalitet. Stockholm: Liber AB (275 s.)
Ekberg, Jan-Eric (2009). Mellan fysisk bildning och aktivering - En studie av ämnet idrott och hälsa i skolår 9. [Elektronisk resurs]. Tillgänglig på Internet: http://hdl.handle.net/2043/8166 (valda delar, ca 75 s.)
Engström, Lars-Magnus (2010). Smak för motion: fysisk aktivitet som livsstil och social markör. Stockholm: Stockholms universitets förl. (140 s.)
Fundberg, Jesper (2003). Kom igen, gubbar. Om pojkfotboll och maskuliniteter. Stockholm: Carlssons. (215 sid)
Hedenborg, Susanna (red.) (2016). Idrottsvetenskap. En introduktion. Lund: Studentlitteratur (urval ca 100 sid.)
Junevik, Peter & Yttergren, Lotta (2007). Orienteringsteknik - Att lära ut från grön till gul nivå. Farsta: SISU Idrottsböcker (45 s.)
Larsson, Håkan och Meckbach, Jane (2007). Idrottsdidaktiska utmaningar. Stockholm: Liber (s. 1-50.)
Londos, Mikael (2010). Spelet på fältet: relationen mellan ämnet idrott och hälsa i gymnasieskolan och idrott på fritid. Elektronisk resurs ( s. 18-41, 185-219)
Sjödin, Carola. (2008). Simlärarboken. (1. uppl.) Stockholm: SISU idrottsböcker (s.1- 70)
Skolverket
Schenker, Katarina (2011). På spaning efter idrottsdidaktik. Lund : Lunds universitet. [Elektronisk resurs].
Ämnesplaner och kurser för gymnasieskolan 2011. Tillgänglig på Internet:http://www.skolverket.se/forskola_och_skola/gymnasieutbildning/2.2954/amnesplaner_och_kurser_for_gymnasieskolan_2011/subject.htm;jsessionid=9E754D585922921DA448EB91F514B7B9?subjectCode=IDR
Stigsdotter, Ulrika K.; Ekholm, Ola m.fl (2010). Health promoting outdoor environments - Associations between green space, and health, health-related quality of life and stress based on a Danish national representative survey. Scandinavian Journal of Public Health, 2010; 38; 411
Weinberg, Robert & Gould, Daniel (2007). Foundations of Sport and Exercise Psychology. 4th Ed. Human Kinetics Publishers. (Kap.7-10.) (87 s)
Wehlin, Anita (2007). Orientera i skolan. SISU idrottsböcker (84 s.)
Därtill kommer artiklar, rapporter, enskilda avsnitt i böcker, samt valbar litteratur omfattande ca 500 s.
Kursvärdering
Högskolan ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av högskolan. Högskolan sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).