Kursplan hösten 2023
Kursplan hösten 2023
Benämning
Idrott och lärande: Hälsa, kost och motion
Engelsk benämning
Sport Science and Education: Health, Nutrition and Exercise
Kurskod
IL211C
Omfattning
6 hp
Betygsskala
UV / Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG)
Undervisningsspråk
Svenska, inslag av engelska kan förekomma.
Beslutande instans
Fakulteten för lärande och samhälle, Programnämnden för ämneslärarprogrammet
Fastställandedatum
2022-04-29
Gäller från
2022-04-29
Behörighetskrav
Kursen har följande högskolekurs som förkunskapskrav: IL210C Idrott och lärande: Fysisk aktivitet och lärande (genomgången)
Utbildningsnivå
Grundnivå
Inget huvudområde.
Fördjupningsnivå
G1F
Fördjupningsnivå i förhållande till examensfordringarna
Kursen ingår i ämneslärarexamen med inriktning mot arbete i grundskolans årskurs 7-9 samt gymnasieskolan.
Syfte
Kursen syftar till att studenten ska utveckla sina kunskaper om hälsa och folkhälsa i relation till skolämnet idrott och hälsa. Studenten ska även utveckla sina kunskaper om näringsfysiologiska och motionspsykologiska begrepp.
Innehåll
I kursen behandlas hälsa och folkhälsa ur ett brett perspektiv. I detta ingår att granska läromedel i hälsa i relation till skolans styrdokument i idrott och hälsa. Studenterna arbetar med att didaktiskt planera ett tema inom hälsoområdet.
Näringsfysiologi med koppling till idrott, motion och träning diskuteras. Sjukdomstillstånd, beroendeframkallande medel och doping behandlas med utgångspunkt i vad som kan uppstå i samband med undervisning i skolan. Studenterna arbetar även med grundläggande begrepp inom motionspsykologin.
Lärandemål
Efter avslutad kurs ska studenten kunna
- redogöra för och problematisera vetenskapliga perspektiv på hälsa och folkhälsa
- värdera och kritiskt granska läromedel i hälsa samt utifrån detta didaktiskt planera ett tema inom hälsoområdet
- förklara och resonera om grundläggande begrepp inom näringsfysiologi, samt redogöra för grundläggande sjukdomslära av relevans för undervisning i ämnet idrott och hälsa
- förklara grundläggande begrepp inom motionspsykologi
Arbetsformer
Kursen innehåller varierande arbetsformer som kan utgöras av grupparbeten, gruppdiskussioner, praktisk tillämpning, seminarier, teamaktiviteter, praktiska moment och föreläsningar. Kursens genomförande bygger på att studenterna deltar i ett gemensamt kunskapsbyggande med kurskamrater och lärare genom att aktivt bidra med egna erfarenheter, reflektioner, tolkningar och perspektiv. Studenterna förutsätts ta egna initiativ till responsarbete och arbetsmöten av olika slag.
Bedömningsformer
Prov 1 (2001): Skriftligt arbete, muntlig presentation och laboration 3 hp (Paper, Oral Presentation and Laboration 3 credits). I detta prov bedöms lärandemål 1 och 2.
Prov 2 (2002): Skriftligt arbete och laboration 3 hp (Paper and Laboration, 3 credits). I detta prov bedöms lärandemål 3 och 4.
För kursen gällande betygskriterier meddelas av kursledaren vid kursstart.
För samtliga bedömningar ska underlaget vara sådant att individuella prestationer kan särskiljas.
För att erhålla betyget Väl Godkänd på kursen krävs betyget Väl Godkänd på båda proven.
Kurslitteratur
Ahlberg, Annika (2015). Förståelse av och förhållningssätt till hälsa. Några elevers syn på hälsa och skolämnet idrott och hälsa. Malmö: Holmbergs. (s. 16-24, 25-35, 36-46, 92-115). Tillgänglig via internet.
Berg, Christina. Ellegård, Lars. & Larsson Christel (2021). Näringslära för högskolan. Upplaga 7. Liber. (Kap: 16,17,18,19). (105s)
Bergenfeldt Fabri, Anna (2019). Hälsoarbete i rörelse: ett aktionsforskningsprojekt inom etableringsreformens samhälls- och hälsoinformation. Diss. Malmö: Malmö universitet (Kap: 1, 3). (24s) Tillgänglig via internet.
Brolin, Magnus (2017). Perspektiv på hälsa: att bredda vägen. (Första upplagan). Stockholm: Liber (231s.).
Ekblom, Maria. Ekblom, Örjan. Nyberg, Gisela., & Norén Selinus, Eva. (2021). Fysisk aktivitet och hjärnhälsa – en bok för skolan. Stockholm: Natur & Kultur (96 s).
Folkhälsomyndigheten (2018). Folkhälsans utveckling, årsrapport 2018. (22s). Tillgänglig via internet.
SOU 2017: 47. Nästa steg på vägen mot en mer jämlik hälsa - slutbetänkande av Kommissionen för jämlik hälsa. Stockholm: Elanders Sverige AB. (ss. 29-110). Tillgänglig via internet.
Weinberg, Robert & Gould, Daniel (2019). Foundations of Sport and Exercise Psychology. 7:e uppl. Champaign, IL: Human Kinetics Publishers. (Kap: 4, 7, 18, 19). (100s)
Kompendier, valfria artiklar, filmer, handböcker och läromedel
Kursvärdering
Studenter som deltar i eller har avslutat en kurs ska ges möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av universitetet. Universitetet sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).