Kursplan våren 2025
Kursplan våren 2025
Benämning
Idrott och lärande: Fysisk aktivitet och lärande
Engelsk benämning
Sport Science and Education: Physical Activity and Learning
Kurskod
IL210C
Omfattning
15 hp
Betygsskala
UV / Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG)
Undervisningsspråk
Svenska, inslag av engelska kan förekomma.
Beslutande instans
Fakulteten för lärande och samhälle, Programnämnden för ämneslärarprogrammet
Fastställandedatum
2023-11-10
Gäller från
2024-01-15
Behörighetskrav
Kursen har följande högskolekurs som förkunskapskrav: IL209C Idrott och lärande: Kroppsligt lärande och rörelseförutsättningar (genomgången)
Utbildningsnivå
Grundnivå
Inget huvudområde.
Fördjupningsnivå
G1F
Fördjupningsnivå i förhållande till examensfordringarna
Kursen ingår i ämneslärarexamen med inriktning mot arbete i grundskolans årskurs 7-9 samt gymnasieskolan.
I kursen integreras ämnes- och ämnesdidaktiska studier med 6 högskolepoäng studier inom utbildningsvetenskaplig kärna.
Syfte
Kursen syftar till att studenten ska utveckla kunskaper i fysiologi, träningslära och biologisk utveckling. Vidare ska studenten utveckla sin förmåga att tillämpa dessa kunskaper didaktiskt i skolsammanhang genom idrottslärans former och simning med livräddning. I detta ingår att utveckla kunskaper om ungdomars och vuxnas lärande samt dess betydelse för undervisning. Vidare syftar kursen till att studenterna ska utveckla kunskaper om centrala lärandeteorier i relation till lärande och undervisning samt förståelse för relationen mellan vetenskaplig grund och beprövad erfarenhet och dess betydelse för lärarprofessionen.
Innehåll
I kursen behandlas olika fysiska kvaliteter så som uthållighet, kondition, koordination, snabbhet, maximal styrka, explosivitet, koordination och rörlighet. Kunskaper om kroppens fysiologi används för att förstå hur olika fysiska kvaliteter kan omsättas i ämnet idrott och hälsa genom laborationer i tillämpad träningslära och i idrottslärans former samt simning med livräddning. I kursen behandlas ungdomars och vuxnas lärande och centrala lärandeteorier samt samband mellan lärande och undervisning. Relationen mellanvetenskaplig grund och beprövad erfarenhet och dess betydelse för lärarprofessionen belyses.
Lärandemål
Efter avslutad kurs ska studenten kunna
- förklara och resonera om väsentliga träningsfysiologiska begrepp samt beskriva deras bakomliggande fysiologiska förutsättningar och träningsfysiologiska förändringar över tid
- redogöra för barns och ungdomars biologiska mognad samt identifiera och förklara hur tillväxt och utveckling påverkar enskilda organ och funktioner i kroppen
- tillämpa träningsfysiologi och idrottslära som träningslära samt omsätta kunskaperna i lärandesituationer
- genomföra simning och livräddande åtgärder, redogöra för säkerhetsaspekter i samband med undervisning samt omsätta kunskaperna i lärandesituationer
- beskriva och diskutera likheter och skillnader mellan ungdomars och vuxnas lärande samt deras konsekvenser för undervisning
- redogöra för centrala lärandeteorier i relation till lärande och undervisning
- kritiskt diskutera relationen mellan vetenskaplig grund och beprövad erfarenhet och dess betydelse för lärarprofessionen
Arbetsformer
Kursen innehåller varierande arbetsformer som kan utgöras av grupparbeten, gruppdiskussioner, praktisk tillämpning, seminarier, teamaktiviteter, praktiska moment och föreläsningar. Enstaka tillfällen och dagar genomförs på andra platser och i andra miljöer. Kursens genomförande bygger på att studenterna deltar i ett gemensamt kunskapsbyggande med kurskamrater och lärare genom att aktivt bidra med egna erfarenheter, reflektioner, tolkningar och perspektiv. Studenterna förutsätts ta egna initiativ till responsarbete och arbetsmöten av olika slag.
Bedömningsformer
Prov 1: Salstentamen och laboration 6hp (Written Exam and Laboration 6 credits). I detta prov bedöms lärandemål 1-3. För att lärandemål tre ska kunna examineras krävs deltagande i fem laborationer i träningslära utifrån olika fysiska kvaliteter. Instruktioner delges vid kursstart.
Prov 2: Laboration och skriftligt arbete 3hp (Laboration and Report 3 credits). I detta prov bedöms lärandemål 4
Prov 3: Skriftligt arbete 6hp (Paper 6 credits). I detta prov bedöms lärandemål 5-7.
För att erhålla betyget Väl Godkänd på kursen krävs betyget Väl Godkänd på två av tre prov.
För kursen gällande betygskriterier och obligatoriska moment meddelas av kursledaren vid kursstart.
För samtliga bedömningar ska underlaget vara sådant att individuella prestationer kan särskiljas.
Kurslitteratur
Tema 1
Hallén, Jostein & Ronglan, Lars-Tore (2011). Träningslära för idrotterna. Stockholm: SISU Idrottsböcker. Kap 1, 2, 4, 5, 6 (314s)
Kenney, W. Larry; Wilmore, Jack H; Costill, David L (2022). Physiology of Sport and Exercise. 8th edition. Leeds: Human Kinetics. Kap 1, 2, 3, 7, 8, 9, 19 (168s)
Sand, Olav; Sjaastad, Øysten V; Haug, Egil; Bjålie, Jan G (2021). Människokroppen: Fysiologi och anatomi. 3. uppl. Stockholm: Liber. (143s)
Tonkonogi, Michail, & Bellardini, Helena (2012). Åldersanpassad fysisk träning för barn och ungdom?: för hälsa, prestation och individuell utveckling. SISU idrottsböcker. Kap 2, 3, 4, 5, 6, 7 (73s)
Tema 2
Sjödin, Carola (2016). Simlärarboken. 3. uppl. Stockholm: SISU idrottsböcker. Kap 1, 2, 3 (86s)
Skolverket. (2014). Skolverkets rapport om simkunnighet i årskurs 6. (Rapport Dnr 5.1.3-2014:402) (20s). Tillgänglig via internet.
Tema 3
Bringéus, Eva & Kouns, Maria (2019). Språkanvändning, undervisning och lärande. Stockholm: Skolverket. (12s) Tillgänglig via internet.
Hansén, Sven-Erik & Forsman, Liselott (red.) (2017). Allmändidaktik: vetenskap för lärare. 2.uppl. Lund: Studentlitteratur. Kap 7 (27s)
Illeris, Knud. (2017). Learning, Development and Education. From Learning Theory to Education and Practice. Milton: Routledge. Kap 1, 2, 4, 6 (38s) Tillgänglig via internet.
Jensen, Mikael (2016). Lärande och lärandeteorier: om den intentionella människan. 1. uppl. Lund: Studentlitteratur. Kap 1-5, 8, 10 (62s)
Lundgren, Ulf P; Säljö, Roger; Liberg, Caroline (red.) (2017). Lärande, skola, bildning. Fjärde utgåvan, Stockholm: Natur & Kultur. Kap 7, 9 (81s)
Marton, Ference (2014). Necessary Conditions of Learning. Florence: Taylor and Francis. Kap 1, 2 (38s) Tillgänglig via internet.
Minten, Eva (2013). Forskning för klassrummet: vetenskaplig grund och beprövad erfarenhet i praktiken. Stockholm: Skolverket. (91s) Tillgänglig via internet.
Myndigheten för skolutveckling (2004). Från skola för vuxna till vuxnas lärande. (32) Tillgänglig via internet.
Vetenskap och beprövad erfarenhet: Skola. (2017). Lund: Lunds universitet, VBE programmet. (60s). Tillgänglig via internet.
Kompendier och artiklar om ca 200 sidor samt filmer tillkommer.
Kursvärdering
Malmö universitet ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av lärosätet. Universitetet sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).
Övergångsbestämmelser
Om en kurs har upphört att ges eller har genomgått större förändringar ska studenterna, under ett år efter det att förändringen har skett, erbjudas två tillfällen för omprov baserade på den kursplan som gällde vid registreringen.
Övrigt
Om en student har beslut om riktat pedagogiskt stöd, har examinator rätt att ge ett anpassat prov eller låta studenten genomföra prov på ett alternativt sätt.