Kursplan våren 2016
Kursplan våren 2016
Benämning
Idrott och lärande: Bedömningsprocesser och gestaltningsformer
Engelsk benämning
Sport Science and Education: Assessment Processes and Forms of Expression
Kurskod
IL203C
Omfattning
15 hp
Betygsskala
UV / Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG)
Undervisningsspråk
Undervisningen bedrivs på svenska. Dock kan undervisning på engelska förekomma om kursansvarig anser det nödvändigt.
Beslutande instans
Fakulteten för lärande och samhälle
Fastställandedatum
2014-03-27
Gäller från
2014-03-31
Behörighetskrav
Kursen har följande högskolekurs som förkunskapskrav: IL202C Idrott och lärande: kroppsligt lärande, kommunikation och rörelseförutsättningar (genomgången)
Utbildningsnivå
Grundnivå
Inget huvudområde.
Fördjupningsnivå
G1F
Fördjupningsnivå i förhållande till examensfordringarna
Kursen ingår i ämneslärarexamen med inriktning mot arbete i grundskolans årskurs 7-9 samt gymnasieskolan.
I kursen integreras ämnes- och ämnesdidaktiska studier med 3 högskolepoäng studier inom utbildningsvetenskaplig kärna.
Syfte
Kursen syftar till att studenterna ska utveckla sin förmåga att använda idrottslärans former i olika miljöer och situationer i skolan. Särskilt fokus läggs på dans, friluftsliv och bollspel, som grund för individers lärande i heterogen undervisningsgrupp.
I detta ingår att utveckla kunskaper om maktstrukturer i skolan och didaktiska implikationer. Vidare syftar kursen till att studenterna ska utveckla kompetens i bedömning och betygsättning i relation till skolämnet idrott och hälsa.
Innehåll
I kursen behandlas frågor om hur undervisning/pedagogisk verksamhet i en heterogen undervisningsgrupp kan organiseras att varje elevs lärande och utveckling främjas med särskilt fokus på sociala kategorier som genus och klass. Med utgångspunkt i det pedagogiska ledarskapet behandlas läroplan och andra styrdokument. Innehållet utgår från den vidgade lärarrollen med samverkan, utvärderingsformer, utvecklingssamtal samt betyg och bedömning av elevers lärande i ämnet idrott och hälsa. I detta ingår belysning av idrotters och gruppers utvecklingsprocesser. I kursen arbetar studenterna särskilt med dans, bollspel och friluftsliv där studenten planerar, organiserar, genomför och analyserar den tillämpade idrotten. Inför friluftsläger på annan ort genomförs livräddning, första hjälpen, HLR och orientering i okänd terräng. Säkerhetsaspekter i undervisning i idrott och hälsa behandlas.
I kursen bearbetas och fördjupas studenternas erfarenheter från verksamhetsförlagd utbildning med utgångspunkt i bedömningsfrågor kopplat till samhälleliga aspekter och läroplansteori.
Lärandemål
Efter avslutad kurs ska studenten kunna
- gestalta rörelser till musik och rytm med utgångspunkt i estetiska läroprocesser samt skapa, genomföra och värdera dans utifrån olika karaktärsformer som kultur, expressivitet och träning
- planera, genomföra och värdera olika bollspelsformer utifrån dess olika karaktärer, taktiska och tekniska disposition och möjlighet till kommunikation och deltagande
- organisera, genomföra och värdera ett läger i friluftsliv
- utföra livräddande åtgärder, orientera sig på ett säkert sätt i okänd terräng samt redogöra för säkerhetsaspekter i samband med undervisning i idrott och hälsa.
- beskriva och diskutera hur undervisning/pedagogisk verksamhet i en heterogen undervisningsgrupp kan organiseras att varje elevs lärande och utveckling främjas
- identifiera och beskriva maktstrukturer och relatera dessa till genus, socioekonomi och etnisk mångfald samt diskutera konsekvenserna av dessa i didaktiska situationer i idrottslärans former
- med utgångspunkt i läroplan och kurs-/ ämnesplan för ämnet idrott och hälsa, konstruera ett bedömningsunderlag som kan användas för att ge återkoppling i den aktuella lärandesituationen samt för att bedöma och ge omdöme om den enskilda elevens utveckling
- tolka upplevelser och uppfattningar från VFU om bedömning och betygssättning samt kunna relatera tolkningarna till samhälleliga aspekter och läroplansteori
- diskutera individers och gruppers utveckling och deras ömsesidiga förhållande, samt kunna reflektera kring grupprocesser och i samband med detta kunna använda adekvat terminologi
Arbetsformer
Kursen innehåller varierande arbetsformer som kan utgöras av grupparbeten, gruppdiskussioner, praktisk tillämpning, seminarier och föreläsningar. I kursen genomförs ett friluftslivsläger på annan ort under 3 dagar. Kursens genomförande bygger på att studenterna deltar i ett gemensamt kunskapsbyggande med kurskamrater och lärare genom att aktivt bidra med egna erfarenheter, reflektioner, tolkningar och perspektiv. Studenterna förutsätts ta egna initiativ till responsarbete och arbetsmöten av olika slag.
Bedömningsformer
Examinationen består av tre delar. I den första delen planerar och genomför studenten lärande i dans, bollspel och friluftsliv samt dokumenterar och diskuterar dessa formers inre logik i en individuell text. I detta ingår även att 1/redogöra för hur formerna kan användas för att stödja lärande i en heterogen undervisningsgrupp, 2/reflektera kring grupprocesser med särskilt fokus på ämnet idrott och hälsa.
I den andra delen producerar studenten, med erfarenheter från verksamhetsförlagd utbildning, en reflekterande text om idrott och bedömning relaterad till samhälleliga aspekter och läroplansteori.
I den tredje delen genomför studenten livräddning, HLR, första hjälpen och orientering i okänd miljö samt gör en individuell muntlig presentation om olika säkerhetsaspekter i samband med undervisning i idrott och hälsa.
Betygskriterier delges av kursledaren vid kursstart.
Kurslitteratur och övriga läromedel
Torbjörn Andersson (2002). Kung fotboll: Den svenska fotbollens kulturhistoria från 1800-talets slut till 1950. Symposion. (s.61-88.)
Björnsson, Mats (2005). Kön och skolframgång: tolkningar och perspektiv. Stockholm: Skolverket (63 s). Tillgänglig på internet:http://www.skolverket.se/polopoly_fs/1.53615!Menu/article/attachment/webb%20inlagan.pdf
Björkdahl Ordell, Susanne & Dimenäs, Jörgen (2007). Lära till lärare: att utveckla läraryrket - vetenskapligt förhållningssätt och vetenskaplig metodik. 1. uppl. Stockholm: Liber (valda delar, ca 100 s)
Brugge, Britta; Glantz, Matz & Sandell, Klas (2011). Friluftslivets pedagogik – för kunskap, känsla och livskvalitet. Stockholm: Liber AB (valda delar, ca 100 s)
Ekberg, Jan-Eric (2009). Mellan fysisk bildning och aktivering – En studie av ämnet idrott och hälsa i skolår 9. Malmö: Holmbergs (valda delar, 30 s)
Eriksson, Charli & Nyberg, Marie (2009). Dans i skolan – en kartläggning av dansverksamhet i den svenska skolan. Delrapport 9. Örebro: NCFF. (ca 30 s).
Flintoff, Anne & Scraton, Sheila (Eds.) (2001). Gender and Sport: A Reader. London: Routledge (valda delar, 150 s)
Halling, A., Andersen, B., Skov Agergarard, C. & Worm, C. (2005). Bolden i spil – teambold i teori och praksis. Odense: Syddansk Universitetsforlag (valda delar ca 50s)
Jönsson, Kutte (2007). Idrottsfilosofiska introduktioner. Malmö: Idrottsforum.org. (valda delar, ca 100 s)
Kirk, David; Macdonald, Doune & O’Sullivan, Mary (Eds.) (2006). The Handbook of Physical Education. Section VI. Difference and diversity in physical education. London: Routledge (valda delar, ca 100 s) Tillgänglig som e-bok.
Larsson, Håkan. & Meckbach, Jane. (2007). Idrottsdidaktiska utmaningar. Stockholm: Liber AB (valda delar ca 50 s)
Linde, Göran (2006). Det ska ni veta!: en introduktion till läroplansteori. 2., [rev.] uppl. Lund: Studentlitteratur (131 s)
Londos, Mikael (2010). Spelet på fältet – Relationen mellan ämnet idrott och hälsa i gymnasieskolan och idrott på fritid. Malmö: Holmbergs (valda delar, 15 s)
Lundvall, Suzanne & Meckbach, Jane (2007). Tid för dans. I: Håkan Larsson & Jane Meckbach (red.) Idrottsdidaktiska utmaningar. Stockholm: Liber (s 103-119) (16 s)
Lundvall, Suzanne (2006). It´s really about understanding human beings…” – exploring PE-teachers` perception of working in multicultural schools (12 s). Tillgänglig på internet:
http://www.idrottsforum.org/articles/lundvall/lundvall060517.pdf
Ravn, Susanne. (2001). Kroppen som materiale – om dans i praksis. Odense: Odense universitetsförlag (144 s)
Redelius, Karin (2009). Genus och skolframgång i ämnet idrott och hälsa. I: Svensk idrottsforskning nr. 18
Skolverket Prov och bedömning Bedömningsstöd Filmer om bedömning för lärande och likvärdighet. Tillgänglig på internet: http://www.skolverket.se/prov-och-bedomning/ovrigt-bedomningsstod/filmer-om-bedomning-for-larande-och-likvardighet-1.142557
Skolverket Förskola & skola Lagar & regler Kursplaner & betyg Prov & bedömning. Tillgänglig på internet: http://www.skolverket.se/prov-och-bedomning/ovrigt-bedomningsstod/grundskoleutbildning
Skolverket Prov & bedömning Bedömningsstöd Grundskoleutbildning Årskurs 7-9 Praktisk-estetiska ämnen Idrott och hälsa. Tillgänglig på internet: http://www.skolverket.se/prov-och-bedomning/ovrigt-bedomningsstod/grundskoleutbildning/7-9/pr-est/idrott-och-halsa-1.178207
Skolverket Förskola & skola Grundskoleutbildning Läroplaner Grundskolan Idrott och hälsa. Tillgänglig på internet: http://www.skolverket.se/forskola-och-skola/grundskoleutbildning/laroplaner/grundskolan/idrott-och-halsa
Skolverket Förskola & skola Gymnasieutbildning Ämnes- och läroplaner Idrott och hälsa. Tillgänglig på internet: http://www.skolverket.se/forskola-och-skola/gymnasieutbildning/amnes-och-laroplaner/idr
Weinberg, Robert & Gould, Daniel (2007). Foundations of Sport and Exercise Psycholog. (4th Ed.) Champaign, Ill: Human Kinetics Publishers (valda delar, ca 150 s)
Kompendium och pdf;er tillkommer ca 50 s
Valbar litteratur (200 s)
Fundberg, Jesper (2003). Kom igen gubbar. Om pojkfotboll och maskuliniteter. Stockholm: Carlssons Bokförlag (216 s)
Unikum. Tillgänglig på internet: http://www.unikum.net/lgr11?gclid=CJnPvvaH1LICFawtmAod5SIAgw
Kursvärdering
Studenterna får inflytande i undervisningen genom att det kontinuerligt under pågående kurs ges möjlighet till återkoppling och reflektion över kursens innehåll och genomförande. Kursen avslutas med en individuell, skriftlig kursvärdering utifrån kursens syfte och mål. Dessa kursvärderingar ligger till grund för den återkoppling kursledaren och studenterna/kursdeltagarna gör i anslutningen till kursens avslutning.