Kursplan hösten 2013
Kursplan hösten 2013
Benämning
Idrott och lärande: Att bli lärare i idrott och hälsa
Engelsk benämning
Sport Science and Education: Becoming a Teacher in Physical Education
Kurskod
IL201C
Omfattning
15 hp
Betygsskala
UV / Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG)
Undervisningsspråk
Undervisningen bedrivs på svenska. Dock kan undervisning på engelska förekomma om kursansvarig anser det nödvändigt.
Beslutande instans
Fakulteten för lärande och samhälle
Fastställandedatum
2012-08-14
Gäller från
2012-09-03
Behörighetskrav
EnB, ShA, IdB, MaB, NkB alt BiA + FyA + KeA. Se även utbildningsplan.
Utbildningsnivå
Grundnivå
Inget huvudområde.
Fördjupningsnivå
G1N
Fördjupningsnivå i förhållande till examensfordringarna
Kursen ingår i ämneslärarexamen med inriktning mot arbete i grundskolans årskurs 7-9 samt gymnasieskolan.
I kursen integreras ämnes- och ämnesdidaktiska studier med 3 högskolepoäng studier inom utbildningsvetenskaplig kärna.
Syfte
Kursen syftar till att studenterna ska utveckla grundläggande förståelse för idrottens mångfald av praktiker, former och logiker ur ett samhälls- och förändringsperspektiv. Kursen syftar även till att studenterna ska tillägna sig kunskaper om lärarprofessionens centrala kompetenser, liksom om didaktikens centrala frågor, med fokus på skolämnet idrott och hälsa. Vidare syftar kursen till att introducera idrottslärans former med särskilt fokus på friluftsliv som verksamhet.
Innehåll
Delkurs 1: Idrott i förändring, 7,5hp
Sport in Transition, 7,5hp
Delkursens huvudtema är idrottens mångfald av former och logiker ur ett samhälls- och förändringsperspektiv: från traditionell tävlingsidrott, motionsaktiviteter, skolämnet Idrott och hälsa till friluftsliv och idrott som medierad och kommersiell underhållning. Vidare diskuteras hur idrottens logiker och praktiker kan förstås i relation till samhällssektorer och samhälleliga kategoriseringar.
Delkurs 2: Idrott och hälsoämnets didaktik, 7,5hp
Sports and the Pedagogy of Health 7,5hp
I delkursen studeras skolämnet Idrott och hälsa ur ett didaktiskt perspektiv, och läraruppdragets olika aspekter med fokus på skolämnet Idrott och hälsa diskuteras. Problemområden och frågeställningar som rör undervisning och undervisningens mål, innehåll och metod identifieras, diskuteras, analyseras och görs till föremål för reflektion med utgångspunkt i studenternas skilda erfarenheter, skolans uppdrag, verksamhetsförlagd utbildning och forskning. Introduktion sker i idrottslärans former, och det breda hälsobegreppet introduceras. I delkursen används och tillämpas olika modeller för indelning av idrott. Studenterna organiserar och genomför lärandesituationer med fokus på friluftsliv i närområdet samt simning och orientering.
I kursen bearbetas och fördjupas studenternas erfarenheter från verksamhetsförlagd utbildning.
Lärandemål
Efter avslutad kurs ska studenten kunna
Delkurs 1: Idrott i förändring, 7,5hp
Sport in Transition, 7,5hp
- redogöra för och diskutera idrottens förutsättningar i ett samhälls- och kulturvetenskapligt perspektiv, vilket omfattar att relatera samhälleliga kategoriseringar, samhällssektorer samt idrottens olika logiker och praktiker till varandra
- redogöra för och diskutera olika samhällssektorer såsom kommersiell, offentlig, ideell och civil sektor, samt relatera dessa till idrottens olika praktiker
- redogöra för och diskutera olika samhälleliga kategoriseringar såsom genus, socioekonomi, etnisk mångfald och generation, samt relatera dessa till idrottens olika praktiker
Delkurs 2: Idrott och hälsoämnets didaktik, 7,5hp
Sports and the Pedagogy of Health 7,5hp
- identifiera och redogöra för villkor för egna skol- och idrottserfarenheter och diskutera dessa i relation till lärarprofessionen och erfarenheter från verksamhetsförlagd utbildning
- med utgångspunkt från ett vetenskapligt förhållningssätt diskutera olika aspekter av läraruppdraget med särskilt fokus på ämnet idrott och hälsa
- med utgångspunkt i aktuella styrdokument analysera, diskutera och exemplifiera didaktikens centrala frågor i ämnet idrott och hälsa
- presentera och diskutera olika modeller för indelning av idrott i relation till tillämpning av idrottslärans former
- organisera, genomföra och analysera lärandesituationer i friluftsliv, simning och orientering
Arbetsformer
Kursen innehåller varierande arbetsformer som kan utgöras av grupparbeten, gruppdiskussioner, praktisk tillämpning, seminarier och föreläsningar. Enstaka tillfällen och dagar genomförs på andra platser och i andra miljöer. Kursens genomförande bygger på att studenterna deltar i ett gemensamt kunskapsbyggande med kurskamrater och lärare genom att aktivt bidra med egna erfarenheter, reflektioner, tolkningar och perspektiv. Studenterna förutsätts ta egna initiativ till responsarbete och arbetsmöten av olika slag. I kursen genomförs en veckas verksamhetsförlagd utbildning.
Bedömningsformer
Delkurs 1
Idrott i förändring 7,5hp
Sport in transition 7,5hp
Delkursen examineras genom tre individuella skriftlig inlämningsuppgift där samtliga lärandemål bedöms.
Delkurs 2
Idrott och hälsoämnest didaktik 7,5hp
Sport and the Pedagogy of Health 7,5hp
I delkursen bedöms mål ett och två genom en individuell text där studenten diskuterar egna skol- och idrottserfarenheter och betydelsen för lärarprofessionen samt innebörden av ett vetenskapligt förhållningssätt som en del av lärarens professionella centrala kompetenser, med särskilt fokus på idrott och hälsa. Mål tre till fem bedöms genom organisering och genomförande av en undervisningssituation med utgångspunkt i friluftsliv, simning och orientering samt en skriftlig redogörelse för dess didaktiska grundprinciper. I redogörelsen ska studenten beskriva och diskutera genomförandet utifrån idrottens logiker.
Betygskriterier delges av kursledaren vid kursstart.
Kurslitteratur och övriga läromedel
Delkurs 1: Idrott i förändring, 7,5hp
Sport in Transition, 7,5hp
Coakley, Jay J. (2009). Sports in society: issues and controversies. London: McGraw-Hill Education. 613 s. ISBN: 9780077117443 (valda delar, ca 300 s.)(OBS – Brittisk/Europeisk utgåva)
Engström, Lars-Magnus (2010). Smak för motion: fysisk aktivitet som livsstil och social markör. Stockholm: Stockholms universitets förlag (valda delar, ca 100 s.)
Idrottsstödsutredningen (2008). Föreningsfostran och tävlingsfostran: en utvärdering av statens stöd till idrotten: betänkande. Stockholm: Fritze (elektronisk resurs) (valda delar, ca 60 s.)
Därtill kommer artiklar, rapporter, enskilda avsnitt i böcker, samt valbar litteratur omfattande ca 500 s.
Delkurs 2: Idrott och hälsoämnets didaktik 7,5hp
Sports and the Pedagogy of Health 7,5hp
Amade-Escot, Chantal (2006). Student learning within the didactique tradition. I Kirk, David; Macdonald, Doune & O´Sullivan, Mary (red.), The Handbook of Physical education. London: Sage Publication. Elektronisk resurs (s. 347-365) (18 s.)
Annerstedt, Claes (2007). Att (lära sig) vara lärare i idrott och hälsa. Göteborg: Multicare Förlag AB (valda delar, ca 100 s)
Björkdahl Ordell, Susanne & Dimenäs, Jörgen (2007). Lära till lärare: att utveckla läraryrket - vetenskapligt förhållningssätt och vetenskaplig metodik. 1. uppl. Stockholm: Liber (valda delar, ca 100 s)
Brugge, Britta; Glantz, Matz & Sandell, Klas (2007). Friluftslivets pedagogik – för kunskap, känsla och livskvalitet. Stockholm: Liber AB (275 s.)
Ekberg, Jan-Eric (2009). Mellan fysisk bildning och aktivering - En studie av ämnet idrott och hälsa i skolår 9. [Elektronisk resurs]. Tillgänglig på Internet: http://hdl.handle.net/2043/8166 (valda delar, ca 75 s.)
Engström, Lars-Magnus (2010). Smak för motion: fysisk aktivitet som livsstil och social markör. Stockholm: Stockholms universitets förl. (valda delar, ca 50 s.)
Junevik, Peter & Yttergren, Lotta (2007). Orienteringsteknik - Att lära ut från grön till gul nivå. Farsta: SISU Idrottsböcker (45 s.)
Larsson, Håkan och Meckbach, Jane (2007). Idrottsdidaktiska utmaningar. Stockholm: Liber (valda delar, ca 50 s.)
Londos, Mikael (2010). Spelet på fältet: relationen mellan ämnet idrott och hälsa i gymnasieskolan och idrott på fritid. Elektronisk resurs (valda delar, ca 10 s.)
Riddersporre, Bim och Persson, Sven (red.) (2011). Utbildningsvetenskap för grundskolans tidiga år. Stockholm: Natur & Kultur (valda delar, ca 50 s.)
Rønholt, Helle & Peitersen, Birger (red.) (2008). Idrætsundervisning: En grundbog i idrætsdidaktik. København: Museum Tusculanum (valda delar, 100 s).
Sjödin, Carola. (2008). Simlärarboken. (1. uppl.) Stockholm: SISU idrottsböcker (valda delar ca 70 s.)
Skolverket (2011). Läroplan för grundskolan, förskoleklassen och fritidshemmet 2011. Tillgänglig på Internet: http://www.skolverket.se/2.3894/publicerat/2.5006?_xurl_=http%3A%2F%2Fwww4.skolverket.se%3A8080%2Fwtpub%2Fws%2Fskolbok%2Fwpubext%2Ftrycksak%2FRecord%3Fk%3D2575
Skolverket (2011). Ämnesplaner och kurser för gymnasieskolan 2011. Tillgänglig på Internet:http://www.skolverket.se/forskola_och_skola/gymnasieutbildning/2.2954/amnesplaner_och_kurser_for_gymnasieskolan_2011/subject.htm;jsessionid=9E754D585922921DA448EB91F514B7B9?subjectCode=IDR
Stigsdotter, Ulrika K.; Ekholm, Ola m.fl (2010). Health promoting outdoor environments - Associations between green space, and health, health-related quality of life and stress based on a Danish national representative survey. Scandinavian Journal of Public Health, 2010; 38; 411
Wehlin, Anita (2007). Orientera i skolan. SISU idrottsböcker (84 s.)
Artiklar samt kompendier tillkommer
Kursvärdering
Studenterna får inflytande i undervisningen genom att det kontinuerligt under pågående kurs ges möjlighet till återkoppling och reflektion över kursens innehåll och genomförande. Kursen avslutas med en individuell, skriftlig kursvärdering utifrån kursens syfte och mål. Dessa kursvärderingar ligger till grund för den återkoppling kursledaren och studenterna/kursdeltagarna gör i anslutningen till kursens avslutning.