Kursplan hösten 2021
Kursplan hösten 2021
Benämning
Idrott för ämneslärare III
Engelsk benämning
Sport Science for Teachers in Secondary and upper Secondary School
Kurskod
IF185F
Omfattning
30 hp
Betygsskala
UV / Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG)
Undervisningsspråk
Svenska, inslag av engelska kan förekomma.
Beslutande instans
Fakulteten för lärande och samhälle, Kursplannämnden
Fastställandedatum
2021-02-24
Gäller från
2021-02-24
Behörighetskrav
Genomgången kurs IF184F Idrott för ämneslärare II, med minst 15 hp med lägst betyget godkänd.
Eller motsvarande.
Utbildningsnivå
Grundnivå
Inget huvudområde.
Fördjupningsnivå
G2F
Innehåll
Delkurser
Kroppslig hälsa i ett livslångt perspektiv, 15 hp
Delkursens innehåll
I delkursen ges studenten möjlighet att fördjupa sina kunskaper om fysiologiska och näringsfysiologiska processer. Särskilt fokus riktas mot kroppens anpassningsförmåga i samband med idrottsaktiviteter. I detta ingår hur den fysiska prestationsförmågan påverkas i idrottslig verksamhet över tid och genom hela livet. I kursen behandlas områden som nerv- och muskelfysiologi, energiomsättning, cirkulation, respiration, hormonell reglering, kroppskomposition och fysiologisk anpassning i relation till hög höjd, kyla och ålder samt energi- och näringsbehov vid idrottsaktiviteter. I kursen fördjupar sig studenten didaktiskt i idrottslära och träningslära. Utgångspunkt är betydelsen för välbefinnande och kroppsligt lärande ur ett livslångt fysiskt aktivt perspektiv.
Delkursens lärandemål
Efter avslutad delkurs ska studenten kunna
- ingående förklara fysiologiska och näringsfysiologiska processer, samt värdera hur dessa påverkar den fysiska förmågan i olika rörelseaktiviteter
- granska och värdera vetenskapliga artiklar med relevans för kunskapsfält som behandlats inom ramen för kursen
- beskriva och jämföra kravprofiler för utvalda idrotter
- reflektera över kravprofiler samt kunna omsätta kunskaper om dessa till lärandesituationer i skolämnet idrott och hälsa
- organisera, genomföra och didaktisera undervisning i träningslära och idrottslära med fokus på kroppsligt lärande och fysiska aktiviteter ur ett livslångt perspektiv
Delkursens arbetsformer
Delkursen innehåller varierande arbetsformer som kan utgöras av seminarier, föreläsningar, arbete i grupp, gruppdiskussioner, responsarbete samt praktisk tillämpning. Kursens genomförande bygger på att studenterna deltar i ett gemensamt kunskapsbyggande med kurskamrater och lärare genom att aktivt bidra med egna erfarenheter, reflektioner, tolkningar och perspektiv. Studenterna förutsätts ta egna initiativ till responsarbete och arbetsmöten av olika slag. Inom kursen genomförs seminarier ledda av studenter.
Delkursens bedömningsformer
Prov 1: Individuell skriftlig uppsats. 7,5 hp. (Essay)
I detta prov bedöms lärandemål 1 och 2.
Prov 2. Individuell laboration med skriftlig rapport. 7,5 hp. (Laboration and Written Report). I detta prov bedöms lärandemål 3, 4 och 5.
För kursen gällande betygskriterier meddelas av kursledaren vid kursstart.
För samtliga bedömningar ska underlaget vara sådant att individuella prestationer kan särskiljas.
Samhälle, kultur och specialisering, 15 hp
Delkursens innehåll
I delkursen bearbetas och analyseras olika samhälleliga perspektiv på skola och på skolämnet idrott och hälsa. Vidare problematiseras relationen mellan skola, idrott och ungdomskultur. Särskilt fokus är på dans och bollspel varvid dessa kritiskt granskas och jämförs samt prövas och genomförs. I kursen behandlas även hur lärande kan utformas inom specialisering i skolämnet idrott och hälsa. Särskilt fokus är på analys av vald idrott utifrån skilda idrottsliga logiker, på kritisk granskning av dess uppbyggnad och karaktär, specifik teknik och taktik samt på kulturella och sociala aspekter.
Delkursens lärandemål
Efter avslutad kurs ska studenten kunna
- kritiskt använda samhällsvetenskapliga begrepp och teorier för att analysera och diskutera skolämnet idrott och hälsa
- identifiera problemställningar avseende relationer mellan skola, idrott och ungdomskultur
- analysera, planera och utföra dans och bollspel samt kritiskt granska och jämföra dessa med varandra
- kritiskt granska och analysera, samt utforma lärande i, specialisering inom vald idrott med fokus på dess specifika karaktär och sociala aspekter
Delkursens arbetsformer
Delkursen innehåller varierande arbetsformer som kan utgöras av föreläsningar, litteraturseminarier, laborationer, tillämpningar och grupparbete. Kursens genomförande bygger på att studenterna aktivt deltar i ett gemensamt kunskapsbyggande med kurskamrater och lärare genom att bidra med egna erfarenheter, reflektioner, tolkningar och perspektiv. Detta inkluderar att delta i tillämpade aktiviteter och att utnyttja digitala medier för samarbete och lärande. Studenterna förutsätts ta egna initiativ i undervisningen, till responsarbete och arbetsmöten av olika slag.
Delkursens bedömningsformer
Prov 1: Artikel (Article), 5 hp. I detta prov bedöms lärandemål 1.
Prov 2: Paper och laboration (Paper and Laboration), 5 hp. I detta prov bedöms lärandemål 2 och 3.
Prov 3: Paper, muntlig presentation och laboration (Paper, Oral Presentation and Laboration), 5 hp. I detta prov bedöms lärandemål 4.
För kursen gällande betygskriterier meddelas av kursledaren vid kursstart.
För samtliga bedömningar ska underlaget vara sådant att individuella prestationer kan särskiljas.
Kurslitteratur och övriga läromedel
Kroppslig hälsa i ett livslångt perspektiv, 15 hp
Abrahamsson, Lillemor, Andersson, Agneta & Nilsson, Gerd (2013). Näringslära för högskolan – från grundläggande till avancerad nutrition (6:e upplagan). Stockholm: Liber. S. 11–469. (Valda delar 200 s.)
Emmelin, Lars (2010). Planera för friluftsliv: natur, samhälle, upplevelser. Stockholm: Carlsson. (Valda delar 150 s.)
Gratton, Chris & Jones, Ian (2004). Research methods for sport studies. London: Routledge (75 s.)
Kirk, David, Macdonald, Doune & O´Sullivan, Mary (red.) (2006). The Handbook of Physical Education. London: Sage Publication. Elektronisk resurs (60 s.)
McGinnis, Peter Merton (2005). Physical education and training. Champaign, IL : Human Kinetics (411 s.)
Sandell, Klas, Arnegård, Johan, & Backman, Erik (2011). Friluftssport och äventyrsidrott: utmaningar för lärare, ledare och miljö i en föränderlig värld. Lund: Studentlitteratur. (Kap 6, 7)
Wilmore, Jack H Costill, David L. Kenney, W.L. (2008). Physiology of sport and exercise. Fourth edition. Human Kinetics Publishers (572 s.)
Valfri litteratur samt kompendier tillkommer motsvarande 400 sidor
Samhälle, kultur och specialisering, 15 hp
Carlgren, Ingrid (2015). Kunskapskulturer och undervisningspraktiker. Göteborg: Daidalos. (276 s)
Coakley, Jay (2012). Sports in Society: Issues and Controversies. Boston: MacGraw-Hill Higher Education. (s 9-79, 106-145, 146-177, 538-560)
Ehn, Billy & Löfgren, Orvar (2012). Kulturanalytiska verktyg. Malmö: Gleerups utbildnings AB. (172 s)
Engström, Lars-Magnus, Redelius, Karin & Larsson, Håkan. (2018). Logics of practice in movement culture: Lars-Magnus Engström’s contribution to understanding participation in movement cultures. Sport, Education and Society, 23(9), 892-904.
Lalander, Philip & Johansson, Thomas (2017). Ungdomsgrupper i teori och praktik. Femte upplagan. Lund: Studentlitteratur. (s 9-88, 255-278)
Larneby, Marie (2020). Vi och de andra: om idrott, genus och normer på en idrottsprofilerad högstadieskola. Diss. Malmö: Malmö universitet. (s. 24-40)
Larsson, Håkan & Fagrell, Birgitta (2010). Föreställningar om kroppen - kropp och kroppslighet i pedagogisk praktik och teori. Stockholm: Liber (s 168-237, 268-310)
Londos, Mikael (2010). Spelet på fältet- relationen mellan ämnet idrott och hälsa i gymnasieskolan och idrott på fritid.(Doktorsavhandling). Malmö: Holmbergs. (s 18-52, 65-68, 185-219)
Mattsson, Torun (2016). Expressiva dansuppdrag: Utmanande läruppgifter i ämnet idrott och hälsa. (Doktorsavhandling). Malmö: Bokförlaget idrottsforum.org. (s. 17-23, 55-71, 113-189, 245-262).
Rönnbäck, Julia (2015). Det är väl typiskt tjejer: om basket, kropp och feminitet. (Doktorsavhandling). Malmö: Bokförlaget idrottsforum.org. (s 12-37, 195-207)
Valfri litteratur, peer review granskade artiklar samt kompendier tillkommer motsvarande ca 400 sidor
Kursvärdering
Studenter som deltar i eller har avslutat en kurs ska ges möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av universitetet. Universitetet sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).
Övrigt
För betyget Väl godkänd på hel kurs krävs betyget Väl godkänd på minst 2/3 av kursens poängomfattning.