Kursplan hösten 2023
Kursplan hösten 2023
Benämning
Idrott för grundlärare I
Engelsk benämning
Sport Science for Teachers in Primary Education
Kurskod
IF181F
Omfattning
15 hp
Betygsskala
UV / Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG)
Undervisningsspråk
Svenska, inslag av engelska kan förekomma.
Beslutande instans
Fakulteten för lärande och samhälle, Kursplannämnden
Fastställandedatum
2023-05-31
Gäller från
2023-08-28
Behörighetskrav
Grundläggande behörighet
och
Förkunskaper motsvarande 60 hp i en yrkesutbildning avsedd för undervisning, alternativt dokumentation som styrker ett års erfarenhet av arbete som undervisande lärare utan behörighetsgivande examen i någon av grundskolans årskurser 1-6, lägst halvtid under den senaste tvåårsperioden
och
Idrott och hälsa 1 + Naturkunskap 1b / 1a1+1a2
Utbildningsnivå
Grundnivå
Inget huvudområde.
Fördjupningsnivå
G2F
Syfte
Kursen syftar till att studenterna ska utveckla sin förståelse för mångsidigheten i idrott och fysisk aktivitet utifrån ett samhällsperspektiv samt ur ett lek- och lärandeperspektiv. Vidare syftar kursen till att studenterna ska tillägna sig erfarenheter och upplevelser av denna mångsidighet i olika miljöer ur ett didaktiskt perspektiv. Studenterna ska också diskutera lärarprofessionens centrala kompetenser med fokus på skolämnet idrott och hälsa. Ytterligare ett syfte med kursen är att studenterna ska skaffa sig insikter om rörelseapparatens funktion och människans olika förutsättningar för rörelse samt förmåga till uttryck och kommunikation.
Innehåll
I kursen diskuteras relationer mellan idrott, fysisk aktivitet och kroppsövningskultur och dess betydelse för barn och unga i mötet med idrotten och skolämnet idrott och hälsa. Skolämnet idrott och hälsa studeras ur ett didaktiskt perspektiv, och lärarprofessionens centrala kompetenser med fokus på skolämnet idrott och hälsa diskuteras. Idrott och rörelseformer av olika karaktär belyses didaktiskt ur ett lek- och lärandeperspektiv. Kursen belyser rörelse, idrott och lek i ett brett perspektiv utifrån olika former i olika idrottsliga rum. I kursen praktiseras och diskuteras olika sätt att uppleva och tolka idrotts- rörelseformer, dels utifrån bakomliggande idéer, normer och värderingar, dels utifrån specifik metodik, teknik och säkerhet samt de krav och regler som finns i olika miljöer. I kursen arbetar studenterna med rörelse som en bas för arbetet med gestaltande former och som en möjlighet för att utveckla kreativitet, fantasi och skapande förmåga. Barns och ungas motoriska lärande uppmärksammas och diskuteras i relation till grundläggande lek-och rörelseaktiviteter. Teorier i motivation och kroppens funktion och uppbyggnad och dess relation till lek och rörelse uppmärksammas.
Lärandemål
Efter avslutad kurs ska studenten kunna
1. på ett grundläggande sätt redogöra för olika förklaringsmodeller till idrott, rörelse och fysisk aktivitet
2. grundläggande redogöra för motorisk utveckling, kroppens uppbyggnad och funktion, och redogöra för olika motivationsteorier samt se sambanden mellan dessa och fysisk aktivitet
3. beskriva och gestalta rörelseformer som utvecklar elevers kreativitet med fokus på rörelse och dans samt redogöra för och utföra lärandesituationer i rörelselek samt motorik.
4. på grundläggande nivå, utifrån didaktikens centrala frågor, utföra och förstå skilda former inom idrottsläran, med särskilt fokus på gymnastik, friidrott, bollspel och skridsko utifrån ett lek- och upplevelseperspektiv
5. beskriva och diskutera hur undervisning/pedagogisk verksamhet i en heterogen undervisningsgrupp i idrott och hälsa kan organiseras så att varje barns/elevs lärande och utveckling främjas
Arbetsformer
Kursen innehåller varierande arbetsformer som kan utgöras av grupparbeten, gruppdiskussioner, praktisk gestaltning, seminarier och föreläsningar. Kursens genomförande bygger på att studenterna deltar i ett gemensamt kunskapsbyggande med kurskamrater och lärare genom att aktivt bidra med egna erfarenheter, reflektioner, tolkningar och perspektiv. Obligatoriska moment ingår i kursen och dessa delges av kursledaren vid kursstart. Studenterna förutsätts ta egna initiativ till responsarbete och arbetsmöten av olika slag.
Bedömningsformer
Examinationen består av tre prov.
Prov 1: Skriftlig salstentamen och laboration (Written Examination and laboration), 5 hp
I provet examineras lärandemål 1 och 2.
Prov 2: Skriftligt arbete och gestaltning (Paper and Aesthetic Production), 2 hp
I provet examineras lärandemål 3.
Prov 3: Skriftligt arbete, laboration och muntlig presentation (Paper, Laboration and Oral Presentation), 8 hp. I provet examineras lärandemål 4 och 5.
För samtliga bedömningar ska underlaget vara sådant att individuella prestationer kan särskiljas.
För att erhålla betyget Väl godkänd krävs minst betyget Väl godkänd på prov 1 och 3.
För kursen gällande betygskriterier meddelas av kursledaren vid kursstart
Kurslitteratur
Annerstedt, Claes (2007). Att (lära sig) vara lärare i idrott och hälsa. Göteborg: Multicare Förlag AB (kap. 1-3) (67 s)
Bergin, Anders (2018). Grundträning i friidrott, 10-14 år. Stockholm: SISU Idrottsböcker (156 s)
Engström, Lars-Magnus (2014). Smak för motion: fysisk aktivitet som livsstil och social markör. Stockholm: Stockholms universitets förlag (kap. 1, 2, 4) (34 s)
Eiberg, Stig & Siggaard, Peder (2001). Boldbasis – en praktisk håndbog. Gjern: Forlaget Hoveland (130 s) (pdf)
Ericsson, Ingegerd (2018). Rör dig – lär dig. Stockholm: SISU Idrottsböcker (190 s)
Ericsson, Ingegerd (2008). MUGI motoriklek med observationsschema för förskola och skola. Uppsala: Kunskapsföretaget i Uppsala AB (48 s)
Hammar, Lena & Johansson, Inger (2013). Visst kan alla vara med – i idrott lek och spel. Örebro: Varsam AB (178 s)
Henriksson, Olle & Rasmusson, Margareta (2018) Fysiologi med relevant anatomi, 4e upp. Lund: Studentlitteratur (s 62, 66-67, 70-71, 151-158, 161, 172-176, 143-146) (23 s)
Huitfeldt, Åke, Bergström, Mike, Huitfeldt, Susanne, Tärnklev, Conny, Ågren. Åsa (2022). Rörelse och idrott. Umeå: Text och kultur AB. (150 s)
Langlo Jagtøien, Greta, Annerstedt, Claes & Hansen, Kolbjørn (2009). Motorik, lek och lärande. Göteborg: Multicare (244 s)
Larsson, Håkan & Meckbach, Jane (Red.) (2012). Idrottsdidaktiska utmaningar. Stockholm: Liber (kap. 1-3, 5-8, 13-14) (s. 165 s)
Mattsson, Torun (2016). Expressiva dansuppdrag: Utmanande läruppgifter i ämnet idrott och hälsa. Malmö: Bokförlaget Idrottsforum.org. (s. 81-85,113-189)
Ravald, Christina (2008). Skridskoskolan skoj på is. Stockholm: SISU Idrottsböcker (56 s)
Skolverket (2022). Grundskolans läroplan (LGR22). Stockholm: Skolverket. Tillgänglig via internet.
Skolverket (2022). Kursplan i idrott och hälsa. Stockholm: Skolverket. Tillgänglig via internet.
Tonkonogi, Michail & Bellardini, Helen (2012). Åldersanpassad fysisk träning för barn och ungdom: för hälsa, prestation och individuell utveckling. Stockholm: SISU idrottsböcker (149 s)
Weinberg, Robert & Gould, Daniel (2007). Foundations of Sport and Exercise Psychology. (4th Ed). Champaign, Ill: Human Kinetics Publishers. (kap. 4, 7, 11, 23) (155 s)
Artiklar tillkommer.
Kursvärdering
Malmö universitet ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av lärosätet. Universitetet sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).
Övergångsbestämmelser
Om en kurs har upphört att ges eller har genomgått större förändringar ska studenterna, under ett år efter det att förändringen har skett, erbjudas två tillfällen för omprov baserade på den kursplan som gällde vid registreringen.
Övrigt
Om en student har beslut om riktat pedagogiskt stöd, har examinator rätt att ge ett anpassat prov eller låta studenten genomföra prov på ett alternativt sätt.