Kursplan våren 2016
Kursplan våren 2016
Benämning
Sport, konsumtion och kultur
Engelsk benämning
Sport, Consumption and Culture
Kurskod
IF136F
Omfattning
7.5 hp
Betygsskala
UV / Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG)
Undervisningsspråk
Svenska, inslag av engelska kan förekomma.
Beslutande instans
Områdesstyrelsen/Utbildningsnämnden vid Lärarutbildningen
Fastställandedatum
2010-05-28
Gäller från
2011-01-19
Behörighetskrav
Grundläggande behörighet.
Utbildningsnivå
Grundnivå
Inget huvudområde.
Fördjupningsnivå
G1N
Fördjupningsnivå i förhållande till examensfordringarna
Fristående kurs
Syfte
Kursen syftar till att studenterna ska utveckla grundläggande förståelse för olika typer av konsumtionsmönster inom sporten och dess betydelse för identitet och livsstilar, och för utvecklingen av diverse sportmarknader.
Innehåll
Kursen belyser idrottens förutsättningar i ett (post)modernt samhälle och behandlar olika kulturella uttrycksformer, i vilka sport både kan utövas och konsumeras. Kursen belyser vidare idrottens omvandling till konsumtionsvara och dess förhållande till identitet och till passioner och livsstilar. Dessa infallsvinklar relateras till olika utvecklingar i det (post)moderna samhället, varvid underhållnings- och eventindustrin framhålls. Samtidigt belyser kursen traditionella värden som är kopplade till idrottens förutsättningar som passion och som passionsvarumärke. Den teoretiska bakgrunden i kursen ligger i begrepp som “the consumerist syndrome” (Bauman), ”the triumph of advertising” (Adorno och Horkheimer), ”delocalisation of sporting tastes and loyalities” (Whitson) samt i “Murdochization and Microsoft-isation” av livsstilar och kultur. Kursen behandlar ämnesområden som sport och livsstil, supporterkultur, äventyrssporter, fitness, eventindustrin, stjärnor och idolskap samt sport och mode.
Lärandemål
Efter avslutad kurs ska studenten
- kunna diskutera och redogöra för idrotten som konsumtionsvara, och dess betydelse för olika gruppers och/eller individers livsstilar.
- kunna identifiera nya områden där idrotten och dess uttrycksformer kan utvecklas till konsumtion och som vara.
- kunna söka, värdera och tolka relevant information i en problemställning samt kritiskt diskutera företeelser, frågeställningar och situationer som berör problematiken idrott, konsumtion och kultur.
- visa såväl ett kritiskt förhållningssätt som en praktisk beredskap när det gäller att hantera och utveckla idrottens olika uttrycksformer – d v s kulturer och livsstilar – och dess relation till övrig samhällsutveckling
Lärandemål för betyget väl godkänd anges av kursledaren vid kursstarten.
Arbetsformer
Kursen innehåller varierande arbetsformer som kan utgöras av föreläsningar och seminarium av ett mer teoretiskt och metodinriktat slag. Största delen av undervisningen utgår från ett studentaktivt lärande och är projektbaserad.
Bedömningsformer
Kursens lärandemål examineras dels genom en individuell hemtentamen, dels genom två mindre projekt- och/eller grupparbeten där olika teman (som livsstil, idoler och eventkultur) relateras till problemsituationer i idrotten.
Kurslitteratur och övriga läromedel
Featherstone, Mike. Consumer Culture and Postmodernism, Sage, 2007. (190 sidor).
Horne, John. Sport in Consumer Culture, Palgrave Macmillan, 2006. (200 sidor).
Steven J. Jackson & David L. Andrews (red). Sport, Culture and Advertising: Identities, Commodities and the Politics of Representation. Routledge, 2005 (256 sidor).
Smart, Barry. The Sport Star: Modern Sport and the Cultural Economy of Sporting Celebrity. Sage, 2005 (217 sidor).
Funk, Daniel C. Consumer Behaviour in Sport and Events. Butterworth-Heinemann, 2008 (247 sidor).
Maguire, Jennifer Smith. Fit For Consumption. Sociology and the Business of Fitness. London: Routledge, 2007 (218 sidor).
Kursvärdering
Studenterna får inflytande i undervisningen genom att det kontinuerligt under pågående kurs ges möjlighet till återkoppling och reflektion över kursens innehåll och genomförande. Kursen avslutas med en individuell, skriftlig kursvärdering utifrån kursens syfte och mål. Dessa kursvärderingar ligger till grund för den återkoppling kursledaren och studenterna/kursdeltagarna gör i anslutningen till kursens avslutning.