Kursplan hösten 2012
Kursplan hösten 2012
Benämning
Fotboll, kultur och samhälle
Engelsk benämning
Football, Culture and Society
Kurskod
IF112F
Omfattning
7.5 hp
Betygsskala
UV / Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG)
Undervisningsspråk
Undervisningen bedrivs på svenska. Dock kan undervisning på engelska förekomma om kursansvarig anser det nödvändigt.
Beslutande instans
Fakulteten för lärande och samhälle
Fastställandedatum
2012-01-16
Gäller från
2012-01-19
Behörighetskrav
Grundläggande behörighet.
Utbildningsnivå
Grundnivå
Inget huvudområde.
Fördjupningsnivå
G1N
Fördjupningsnivå i förhållande till examensfordringarna
Fristående kurs.
Syfte
Kursen syftar till att studenterna en grundläggande förståelse av fotbollen som kulturell företeelse och dess plats i samhället genom att behandla främst sociologiska frågeställningar, men också i termer av ekonomi och juridik
Innehåll
I kursen studeras den sentida utvecklingen inom svensk och internationell fotboll. En rad aktuella och problematiska områden tas upp till behandling, såsom supporterkulturen och huliganismen, selekteringen och värderingarna inom ungdomsfotbollen, regelbrott på planen samt fotbollens förändrade villkor i en alltmer kommersiell och mediacentrerad värld. Genus- och etnicitetsaspekter tas också upp till behandling.
Lärandemål
Efter avslutad kurs ska studenten ha förmåga att
- redogöra för ideologisk och moralisk problematik inom fotbollen kretsande runt sådant som tidig selektering, regelbrott på planen, huliganism och kommersialism.
- reflektera över fotbollens genus- och etnicitetsaspekter
- i skrift problematisera fotbollens sentida utveckling
Arbetsformer
Kursen innehåller varierande arbetsformer. Arbetsformerna, som kan utgöras av föreläsningar, diskussioner, grupparbeten och självstudier, utvecklas med utgångspunkt från kursens syfte och mål i samverkan mellan studerande och kursledare.
De moment som kräver obligatorisk närvaro anges av kursledaren vid kursstarten.
Bedömningsformer
Examination sker genom en skriftlig hemtentamen. God språkbehandling och presentationsform krävs vid den skriftliga redovisningen.
Betygskriterier anges av kursledaren vid kursstarten.
Kurslitteratur och övriga läromedel
Andersson, Torbjörn & Radmann, Aage (1998), Från gentleman till huligan?, Stockholm/Stehag: Symposion (51 s)
Andréasson, Jesper (2007), Idrottens kön, Lund: Dissertations in Sociology 73, (160 s)
Foer, Franklin (2006), Fotboll förklarar världen, Stockholm: Ordfront, (254 s)
Fundberg, Jesper (2003), Kom igen gubbar!, Stockholm: Carlssons, (216 s)
Artikelkompendium motsvarande 150 sidor
Valbar litteratur om fotbollshuliganism motsvarande 200 sidor
Bilaga till kursplan:
Malmö högskolas perspektiv Genus, Miljö samt Migration och Etnicitet
Malmö högskolas perspektiv genus samt migration och etnicitet är integrerade i kursen och behandlas på såväl föreläsningar som i kurslitteraturen. Genusperspektivet behandlas i form av de maskulinitetsideal som fotbollen skapar och den problematik detta skapar för damfotbollen. Etnicitets- och migrationsperspektiven behandlas genom en analys av invandrarlagen i Sverige och spelarrörligheten i världen. Miljöperspektivet behandlas inte.
Kursvärdering
Studenterna får inflytande i undervisningen genom att det kontinuerligt under pågående kurs ges möjlighet till återkoppling och reflektion över kursens innehåll och genomförande. Kursen avslutas med en individuell, skriftlig kursvärdering utifrån kursens syfte och mål. Dessa kursvärderingar ligger till grund för den återkoppling kursledaren och studenterna/kursdeltagarna gör i anslutning till kursens avslutning.