UTBILDNINGSINFO
IN ENGLISH
Malmö universitet

Kursplan

Våren 2016

Kursplan våren 2016

Benämning

Fotbollens historia

Engelsk benämning

The History of Football

Kurskod

IF111F

Omfattning

7.5 hp

Betygsskala

UV / Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG)

Undervisningsspråk

Svenska, inslag av engelska kan förekomma.

Beslutande instans

Fakulteten för lärande och samhälle

Gäller från

2015-01-19

Fastställandedatum

2014-12-11

Utbildningsnivå

Grundnivå

Behörighetskrav

Grundläggande behörighet.

Huvudområde

Inget huvudområde.

Fördjupningsnivå

G1N / Grundnivå, har endast gymnasiala förkunskapskrav

Fördjupningsnivå i förhållande till examensfordringarna

Fristående kurs.

Syfte

Kursen syftar till att studenterna skall utveckla en förståelse för fotbollens sociala och kulturella historia och dess plats i samhället genom frågeställningar som rör termer av genus och skapandet av lokal och nationell identitet, såväl i Sverige som internationellt.

Innehåll

I kursen studeras den svenska fotbollens sociala och kulturella historia fram till idag. Mer allmänt behandlas även fotbollens historia internationellt i Europa och Nord- och Sydamerika. Speciell tonvikt läggs på fotbollens betydelse för skapandet av en lokal, regional och nationell identitet samt spelets genusaspekter. Likaså behandlas fotbollens ideologiska och moraliska problematik, såsom regelverkets, huliganismens och tipsindustrins framväxt, men även spelets inre dimensioner analyseras, såsom t.ex. spelsystemens framväxt och utveckling.

Lärandemål

Efter avslutad kurs ska studenten ha förmåga att
  • redogöra för fotbollens historiska utveckling i Sverige och internationellt
  • reflektera över fotbollens ideologiska dimensioner samt genusaspekter i ett historiskt perspektiv
  • i skrift problematisera olika aspekter av fotbollens historiska utveckling

Arbetsformer

Kursen innehåller varierande arbetsformer. Arbetsformerna, som kan utgöras av föreläsningar, diskussioner, grupparbeten och självstudier, utvecklas med utgångspunkt från kursens syfte och mål i samverkan mellan studerande och kursledare.
De moment som kräver obligatorisk närvaro anges av kursledaren vid kursstarten. . I distanskursen är all verksamhet nätbaserad.

Bedömningsformer

I campuskursen sker examination i form av en individuell skriftlig hemtentamen. I distanskursen sker examination i form av ett prov med fyra individuella inlämningsuppgifter. God språkbehandling och presentationsform krävs vid den skriftliga redovisningen.
Betygskriterier anges av kursledaren vid kursstarten.

Kurslitteratur och övriga läromedel

Andersson, Torbjörn (2002 & 2014), Kung Fotboll, Arx Förlag (290 s)
Andersson, Torbjörn (2011), ”Spela fotboll bondjävlar!” Symposion (150 s)
Hjelm, Jonny (2004), Amasoner på planen, Umeå: Boréa, (80 s)
Artikelkompendium motsvarande 100 sidor
Valbar litteratur om internationell och svensk fotboll motsvarande cirka 400 sidor.

Kursvärdering

Studenterna får inflytande i undervisningen genom att det kontinuerligt under pågående kurs ges möjlighet till återkoppling och reflektion över kursens innehåll och genomförande. Kursen avslutas med en individuell, skriftlig kursvärdering utifrån kursens syfte och mål. Dessa kursvärderingar ligger till grund för den återkoppling kursledaren och studenterna/kursdeltagarna gör i anslutning till kursens avslutning.