Kursplan våren 2009
Kursplan våren 2009
Benämning
Fotbollens historia
Engelsk benämning
The History of Football
Kurskod
IF111F
Omfattning
7.5 hp
Betygsskala
UV / Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG)
Undervisningsspråk
Undervisningen bedrivs på svenska. Dock kan undervisning på engelska förekomma om kursansvarig anser det nödvändigt.
Beslutande instans
Områdesstyrelsen/Utbildningsnämnden vid Lärarutbildningen
Fastställandedatum
2007-05-23
Gäller från
2007-08-31
Behörighetskrav
Grundläggande behörighet.
Utbildningsnivå
Grundnivå
Inget huvudområde.
Fördjupningsnivå
G1N
Fördjupningsnivå i förhållande till examensfordringarna
Fristående kurs.
Syfte
Kursen syftar till att studenterna skall utveckla en förståelse för fotbollens sociala och kulturella historia och dess plats i samhället genom frågeställningar som rör termer av genus, etnicitet och skapandet av lokal och nationell identitet.
Innehåll
I kursen studeras den svenska fotbollens sociala och kulturella historia fram till idag. Mer allmänt behandlas även fotbollens historia internationellt. Speciell tonvikt läggs på fotbollens betydelse för skapandet av en lokal, regional och nationell identitet samt spelets genus- och etnicitetsaspekter. Likaså behandlas fotbollens ideologiska och moraliska problematik, såsom regelverkets, huliganismens och tipsindustrins framväxt, men även spelets inre dimensioner analyseras, såsom t.ex. spelsystemens framväxt och utveckling.
Lärandemål
Efter avslutad kurs ska studenten ha förmåga att
• redogöra för fotbollens historiska utveckling i Sverige och internationellt
• reflektera över fotbollens ideologiska dimensioner samt genus- och etnicitetsaspekter i ett historiskt perspektiv
• i tal och skrift problematisera olika aspekter av fotbollens historiska utveckling
Arbetsformer
Kursen innehåller varierande arbetsformer. Arbetsformerna, som kan utgöras av föreläsningar, diskussioner, grupparbeten och självstudier, utvecklas med utgångspunkt från kursens syfte och mål i samverkan mellan studerande och kursledare.
De moment som kräver obligatorisk närvaro anges av kursledaren vid kursstarten.
Bedömningsformer
Examination sker i form av en muntlig redovisning och en skriftlig hemtentamen. God språkbehandling och presentationsform krävs vid såväl muntliga som skriftliga redovisningar
Betygskriterier anges av kursledaren vid kursstarten.
Kurslitteratur och övriga läromedel
Andersson, Torbjörn & Radmann, Aage (1998), Från gentleman till huligan?, Stockholm/Stehag: Symposion, , (96 s)
Andersson, Torbjörn (2002), Kung fotboll, Stockholm/Stehag :Symposion, (200 s)
Hjelm, Jonny (2004), Amasoner på planen, Umeå: Boréa, (80 s)
Jönson, Åke (2006), Fotboll, Lund: Historiska Media, (211 s)
Peterson, Tomas (1989), Leken som blev allvar, Lund: Arkiv, (108 s)
Artikelkompendium motsvarande 100 sidor
Valbar litteratur om internationell fotboll motsvarande 250 sidor.
Bilaga till kursplan:
Malmö högskolas perspektiv Genus, Miljö samt Migration och Etnicitet
Malmö högskolas perspektiv genus samt migration och etnicitet är integrerade i kursen och behandlas på såväl föreläsningar som i kurslitteraturen. Genusperspektivet behandlas då uppkomsten av fotbollens maskulina ideal belyses och kontrasteras mot damfotbollens historia. Etnicitets- och migrationsperspektiven behandlas genom en analys av invandrarlagens historia i Sverige och spelarrörligheten i världen. Miljöperspektivet behandlas inte.
Kursvärdering
Studenterna får inflytande i undervisningen genom att det kontinuerligt under pågående kurs ges möjlighet till återkoppling och reflektion över kursens innehåll och genomförande. Kursen avslutas med en individuell, skriftlig kursvärdering utifrån kursens syfte och mål. Dessa kursvärderingar ligger till grund för den återkoppling kursledaren och studenterna/kursdeltagarna gör i anslutning till kursens avslutning.