Kursplan våren 2023
Kursplan våren 2023
Benämning
Omvårdnad vid diabetes A
Engelsk benämning
Diabetes Nursing A
Kurskod
HS662B
Omfattning
15 hp
Betygsskala
UV / Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG)
Undervisningsspråk
Svenska, inslag av engelska kan förekomma.
Beslutande instans
Fakulteten för hälsa och samhälle
Fastställandedatum
2022-03-28
Gäller från
2022-08-29
Behörighetskrav
Examen om minst 180 hp i huvudämnet omvårdnad inklusive ett examensarbete om minst 15 hp.
Utbildningsnivå
Avancerad nivå
Huvudområde
Omvårdnad
Fördjupningsnivå
A1N
Fördjupningsnivå i förhållande till examensfordringarna
Kursen ges som fristående kurs och kan även ingå som valbar kurs inom Mastersprogrammet i Omvårdnad.
Innehåll
Kursen innehåller en fördjupning av medicinsk vetenskap avseende diabetessjukdomens fysiologi och patofysiologi samt behandlingsåtgärder, såsom farmakologisk behandling och levnadsvanor. Aktuella författningar och nationella riktlinjer för diabetesvården utgör utgångspunkt för sjuksköterskans roll i diabetesteamet tillika med omvårdnad utifrån kärnkompetenserna. Diabeteskomplikationer samt prevention och behandling av dessa belyses, både ur medicinsk, vetenskapligt, omvårdnads- och psykosocialt perspektiv.
Lärandemål
Efter genomgången kurs ska studenten kunna
1. analysera problem utifrån ett medicinskt-, vetenskapligt- och omvårdnadsperspektiv hos individer med diabetes,
2. bedöma behov utifrån ett individuellt perspektiv avseende medicinsk vetenskap och omvårdnad relaterat till diabetessjukdomen,
3. identifiera riskfaktorer relaterat till diabeteskomplikationer, samt kunna föreslå relevanta preventiva insatser,
4. analysera planerad specifik individuell omvårdnad gällande patienter med diabetes utifrån ett omvårdnads-, medicinskt-, vetenskapligt- och psykosocialt perspektiv,
5. reflektera utifrån ett pedagogiskt perspektiv över hur individens egenvård och delaktighet i livsstilsförändringar och farmakologisk behandling kan utformas, och
6. reflektera över sjuksköterskans roll i diabetesteamet med fokus på individen med diabetes.
Arbetsformer
Kursens pedagogiska grundsyn bygger på ett studentaktivt lärande. Undervisningen för samtliga lärandemål bedrivs i form av föreläsningar med därtill kopplade seminarier samt enskilda studier och diskussioner där såväl egna erfarenheter som kurslitteratur och vetenskapliga artiklar bearbetas individuellt eller i grupp. Detta kännetecknas av aktivt kunskapssökande, problemlösning och reflektion utifrån evidensbaserad kunskap och beprövad erfarenhet. Kursintroduktion samt schemalagda seminarier är obligatoriska.
Bedömningsformer
Lärandemål 1-4 examineras med skriftlig individuell tentamen. Lärandemål 1-6 examineras individuellt genom inlämning av ett akademiskt paper vilket utgår från patientfall som redovisas och diskuteras vid ett obligatoriskt examinationsseminarium med utgångspunkt från patientfall. Eventuell frånvaro från obligatoriska moment kompletteras enligt beslut av kursens examinator genom skriftlig kompletteringsuppgift.
Lärandemål 1: Fokus vid bedömningen ligger på studentens individuella förmåga att analysera problem: utifrån ett medicinskt-, vetenskapligt- och omvårdnadsperspektiv hos individer med diabetes. Detaljerade bedömningskriterier finns i studiehandledningen.
Lärandemål 2: Fokus vid bedömningen ligger på studentens individuella förmåga att utifrån ett individuellt perspektiv avseende medicinsk vetenskap relaterat till diabetessjukdomen identifiera omvårdnadsbehov och föreslå adekvata omvårdnadsinterventioner. Detaljerade bedömningskriterier finns i studiehandledningen.
Lärandemål 3: Fokus vid bedömningen ligger på studentens individuella förmåga att identifiera riskfaktorer relaterat till diabeteskomplikationer, samt kunna föreslå relevanta preventiva insatser. Detaljerade bedömningskriterier finns i studiehandledningen.
Lärandemål 4: Fokus vid bedömningen ligger på studentens individuella förmåga att analysera planerad specifik individuell omvårdnad gällande patienter med diabetes utifrån ett omvårdnads-, medicinskt-, vetenskapligt-, och psykosocialt perspektiv. Detaljerade bedömningskriterier finns i studiehandledningen.
Lärandemål 5: Fokus vid bedömningen ligger på studentens individuella förmåga att reflektera utifrån ett pedagogiskt perspektiv över hur individens egenvård och delaktighet i livsstil och farmakologisk behandling kan utformas. Detaljerade bedömningskriterier finns i studiehandledningen.
Lärandemål 6: Fokus vid bedömningen ligger på studentens individuella förmåga att reflektera över sjuksköterskans roll i diabetesteamet med fokus på individen med diabetes. Detaljerade bedömningskriterier finns i studiehandledningen.
För godkänt betyg på kursen krävs att lärandemålen är uppfyllda vilket innebär godkänt resultat på båda examinationerna som ingår i kursen samt närvaro vid obligatoriska seminarier. För väl godkänt betyg på kursen krävs dessutom väl godkänt betyg på den individuella skriftliga tentamen samt akademiskt paper och muntlig presentation vid examinationsseminariet.
Rätt till omtentamen
Student som underkänts i tentamen ges möjlighet till två omtentamina på samma kursinnehåll och med samma krav. Studenten har därutöver rätt att tentera på samma kurs vid efterföljande kurstillfälle enligt samma regel om inget annat anges i avtalet. Tentamen och omtentamen genomförs på de tider som anges i schemat.
Kurslitteratur
Edberg A-K, Ehrenberg A, Wijk H, Öhlén J, (Red.), (2021) Omvårdnad på avancerad nivå: Kärnkompetenser inom sjuksköterskans specialistområden. Lund: Studentlitteratur. 595 s.
Gudmundsson P, (2018) Skrivanvisningar för studenter vid Fakulteten för Hälsa och Samhälle. Utbildningsnämnden Fakulteten för hälsa och samhälle 2018 Malmö: Malmö universitet. 13 s.
Landin Olsson M (red), (2020) Diabetes. Lund: Studentlitteratur. 494 s.
Mulder H, (2017) Diabetes mellitus – ett metabolt perspektiv. 3e upplagan. Lund: Studentlitteratur. 200 s.
Nyström F H, Beren C, Nilsson PM, (Red.), (2019) Diabetes och metabola syndrom. 2:a upplagan. Lund: Studentlitteratur. 208 s.
Pilhammar E, (Red.), (2019) Pedagogik inom vård och handledning. 3:e upplagan. Lund: Studentlitteratur. 172 s.
Socialstyrelsen, (2011) Kost vid diabetes. En vägledning till hälso- och sjukvården. Edita Västra Agos. Västerås. 34 s.
Socialstyrelsen, (2018) Nationella riktlinjer för diabetesvård. Diabetesvård Stöd för styrning och ledning. Edita Bobergs i Falun, 2015. 144 s.
Statens beredning för medicinsk utvärdering, SBU, (2009) Egna mätningar av blodglukos vid diabetes utan insulinbehandling. En systematisk litteraturöversikt. Stockholm: SBU-rapport nr 194. 165 s.
Statens beredning för medicinsk utvärdering, SBU, (2009) Intensiv glukossänkande behandling vid diabetes. Stockholm: SBU-rapport nr 196. 263 s.
Statens beredning för medicinsk utvärdering, SBU, (2010) Mat vid diabetes. En systematisk litteraturöversikt. Stockholm: SBU-rapport nr 201. 328 s.
Svensk förening för sjuksköterskor i diabetesvård, (2013) Kompetensbeskrivning och förslag till utbildning för legitimerad sjuksköterska med specialisering i diabetesvård. Responstryck. Tredje upplagan. 11 s.
Yrkesföreningar för fysisk aktivitet. FYSS - Fysisk aktivitet i sjukdomsprevention och sjukdomsbehandling. Kap 3-4, 23-24. Statens folkhälsoinstitut, rapport nr 2003:44. Sandvikens tryckeri, Sandviken. 2003. 51 s.
Wikblad K, (Red.) (2012) Omvårdnad vid diabetes. Lund: Studentlitteratur. 2a upplagan. 476 s.
Dessutom ingår vetenskapliga studier, rapporter och lagstiftning aktuella för kursen.
Kursvärdering
Malmö universitet ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av lärosätet. Universitetet sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).
Övergångsbestämmelser
Om en kurs upphört eller genomgått större förändringar har studenten, inom ett år efter det att förändringen skett, rätt till två omtentamina baserade på den kursplan som gällde vid registreringen på kursen.
Övrigt
Om en student har beslut om riktat pedagogiskt stöd, har examinator rätt att ge ett anpassat prov eller låta studenten genomföra prov på ett alternativt sätt.