Kursplan våren 2017
Kursplan våren 2017
Benämning
Handledning i verksamhetsförlagd utbildning
Engelsk benämning
Advanced Preceptorship in Clinical Practice
Kurskod
HS653B
Omfattning
7.5 hp
Betygsskala
UV / Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG)
Undervisningsspråk
Svenska, inslag av engelska kan förekomma.
Beslutande instans
Fakulteten för hälsa och samhälle
Fastställandedatum
2015-12-15
Gäller från
2017-01-16
Behörighetskrav
Högskoleutbildning omfattande 180 hp inom hälsa, vård och omsorg samt handledarutbildning om minst 7,5 hp på grundnivå eller motsvarande.
Utbildningsnivå
Avancerad nivå
Inget huvudområde.
Fördjupningsnivå
A1N
Fördjupningsnivå i förhållande till examensfordringarna
Kursen ges som fristående kurs.
Syfte
Kursen vänder sig till yrkesverksamma som har erfarenhet av pedagogisk handledning inom hälsa, vård och omsorg. Syftet är att fördjupa tidigare kunskaper i handledning för att självständigt kunna bedriva pedagogiska uppdrag såväl inom den egna yrkesverksamheten som med studenter i verksamhetsförlagd utbildning.
Innehåll
I kursen diskuteras pedagogiska teorier och modeller med särskilt fokus på vuxenundervisning och det livslånga lärandet. Grupp- kultur- och professionsaspekter diskuteras i relation till handledning av interprofessionella team, student- samt patient- och klientgrupper. I kursen behandlas även skilda modeller för kommunikation där tidigare kunskaper fördjupas och där bemötande i det svåra samtalet fokuseras.
Lärandemål
Efter avslutad kurs ska studenten kunna:
1. kritiskt granska olika pedagogiska teorier och modeller samt argumentera för deras betydelse för lärandet i handledande situationer,
2. tillämpa och utvärdera modeller för kommunikation, samverkan och bemötande,
3. kritiskt granska handledning och undervisning ur ett pedagogiskt och organisatoriskt perspektiv, och
4. självständigt planera, genomföra och leda undervisnings- och handledningsuppdrag med hänsyn tagen till adekvata pedagogiska metoder samt relevanta vetenskapliga och samhälleliga aspekter.
Arbetsformer
I kursen tillämpas problemorienterade pedagogiska principer där aktivt kunskapssökande, kritiskt tänkande samt problemlösning är centrala. Undervisningsformerna varierar för att stödja studentens lärande och möjlighet ges att kritiskt granska och reflektera över komplexa handledningssituationer. Undervisningen bedrivs i form av föreläsningar (lärandemål 1-3), seminarier (lärandemål 1-4), och muntliga tillämpningsövningar såsom Case-metoden och Kritiska vänner (lärandemål 2-4). Kursens obligatoriska moment är seminarier samt dokumentation av den egna pedagogiska utvecklingen genom arbetet med en individuell portfolio. Obligatoriska moment är markerade i studiehandledningen. Eventuell frånvaro i obligatoriska moment kompenseras enligt beslut av examinator.
Bedömningsformer
Kursens lärandemål (1-4) examineras genom en individuell skriftlig uppgift som fokuserar utveckling av en existerande handlednings- eller undervisningsmodell med utgångspunkt i den studerandes kliniska kontext. Specifika bedömningskriterier presenteras i studiehandledningen.
Rätt till omtentamen
Student som underkänts i tentamen för viss teoretisk kurs eller del av kurs, ges möjlighet till två omtentamina på samma kursinnehåll och med samma krav. Studenten har därutöver rätt att tentera på samma kurs vid efterföljande kurstillfällen enligt samma regel. Om en kurs upphört eller genomgått större förändringar har studenten, inom ett år efter det att förändringen skett, rätt till två omtentamina baserade på den kursplan som gällde vid registreringen på kursen. I sin helhet kan kursen tenteras sex gånger. Tentamen och omtentamen genomförs på de tider som anges i schemat.
Kurslitteratur och övriga läromedel
Berlin J, Carlström E, Sandberg H (2009). Team i vård, behandling och omsorg. Studentlitteratur. Lund. 280 s.
Carlson E, Bengtsson M, (2015) Perceptions of preceptorship in clinical practice after completion of a continuous professional development course – a qualitative study Part II. BMC Nursing 14:41.
Carlson E, Pilhammar E, Wann-Hansson C, (2011) The team builder: The role of nurses facilitating interprofessional student teams at a Swedish clinical training ward. Nurse Education in Practice 11, 309-313.
Dahlgren LO, Eriksson B, Gyllenhammar H,Korkeila M, Sääf-Rothoff A, Wernersson A, Seeberger A (2006). To be and to have a critical friend in medical teaching. Medical Education 40, 72-78.
Englander M (2014). Empathy Training from a Phenomenological Perspective. Journal of Phenomenological Psychology 45, 5-26.
Englander M, Folkesson A (2014). Evaluating the Phenomenological Approach to Empathy Training. Journal of Humanistic Psychology 54, 294-313.
Jarvis P, (2010) Adult Education and Lifelong Learning. Theory and Practice (4th ed). London. Routledge. 338 s.
Svedberg L, (2012) Gruppsykologi - om grupper, organisationer och ledarskap. (5.e upplagan) Lund: Studentlitteratur. 359 s. Vetenskapliga artiklar tillkommer om ca 50 s.
Vetenskapliga artiklar tillkommer om ca 50 sidor.
Kursvärdering
Kursansvarig lärare/examinator ansvarar för att en kursvärdering genomförs i anslutning till kursens slutförande som återkopplas på schemalagd tid. Minnesanteckningar med ändringsförslag upprättas och görs tillgängligt på kursens hemsida samt återkopplas till de studenter som påbörjar kursen vid nästkommande kurstillfälle.
Övergångsbestämmelser
När kursen inte längre ges eller kursinnehållet väsentligen ändrats har studenten rätt att en gång per termin under en tvåterminsperiod examineras enligt den kursplan som gällde vid registreringen.