Kursplan hösten 2016
Kursplan hösten 2016
Benämning
Utvärdering inom evidensbaserad omvårdnad
Engelsk benämning
Assessment in Evidence Based Nursing
Kurskod
HS621C
Omfattning
7.5 hp
Betygsskala
UV / Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG)
Undervisningsspråk
Svenska, inslag av engelska kan förekomma.
Beslutande instans
Fakultetsstyrelsen/Grundutbildningsnämnden vid Hälsa och Samhälle
Fastställandedatum
2016-06-10
Gäller från
2016-08-29
Behörighetskrav
90 hp i ämnet omvårdnad eller i annat ämne inom det människobehandlande området, vari ett examensarbete om 15 hp ska ingå.
Utbildningsnivå
Avancerad nivå
Huvudområde
Omvårdnad
Fördjupningsnivå
A1N
Fördjupningsnivå i förhållande till examensfordringarna
Kursen ingår i termin 1 inom Specialistsjuksköterskeprogrammet med inriktning mot psykiatrisk vård samt i termin 1 inom Masterprogrammet i Omvårdnad. Kursen ges även som fristående kurs och kan ingå i examensfodringarna för magister- eller mastersexamen inom huvudområdet omvårdnad.
Syfte
Syftet med kursen är att studenten inhämtar kunskap och färdigheter i att genomföra och framställa ett evidensbaserat kunskapsunderlag inom omvårdnadsområdet samt förståelse för hur ett sådant underlag kan tillämpas.
Innehåll
Inom ramen för kursen presenteras en introduktion till evidensbaserad hälso- och sjukvård i allmänhet och inom omvårdnad i synnerhet. Principerna för att genomföra en systematisk litteraturstudie belyses och tillämpningar av evidensbaserade kunskapsunderlag diskuteras..
Lärandemål
Efter genomgången kurs ska studenten kunna
1. formulera en relevant vetenskaplig frågeställning för en systematisk litteraturstudie inom omvårdnadsområdet,
2. tillämpa metoder för insamling, kritisk värdering samt syntes av studier, och
3. kritiskt värdera och resonera kring tillämpning av evidensbaserade kunskapsunderlag i ett omvårdnadssammanhang.
.
Arbetsformer
Undervisningen har fokus på studentaktiva arbetsformer och studentens möjlighet att inhämta kunskap över kursens gång via deltagande i föreläsningar, grupparbete, seminarier, helpdesktillfällen samt via enskilda studier. Föreläsningar och grupparbeten varvas med enskilda studier och färdigställande av paper som diskuteras i seminariegrupper (lärandemål 1-3). Studenterna arbetar parvis med kritisk granskning av artiklar (lärandemål 2), men skriver enskilda paper inför seminarier (lärandemål 1-3). I seminarierna diskuteras studentens paper och studenten tränar att ställa kritiska frågor och ge återkoppling utifrån att kritiskt värdera inlämnade paper (lärandemål 1-2). Vidare finns möjlighet att delta i helpdesktillfälle där enskilda studenters frågor kring att hitta lösningar i pågående arbete gemensamt diskuteras och värderas (lärandemål 1-3). Kursdeltagarna ansvarar för att allt skriftligt material finns tillgängligt via kursens webbsida inför seminarium och examination.
Bedömningsformer
Bedömningen baseras på färdigställande av ett paper (lärandemål 1-3) som är en systematisk litteraturstudie av mindre omfång vilken presenteras och försvaras i ett examinationsseminarium utifrån sedvanligt förfarande vid opponent- och respondentskap (lärandemål 3). Fokus vid bedömning av paper berör studentens förmåga att i texten förmedla metodstringens och läsbarhet på ett relevant och tydligt vis utifrån överensstämmelse med formerna för en utvärderande systematisk litteraturstudie. Fokus vid bedömningen av opponentskap berör studentens förmåga att framföra i sammanhanget väsentlig kritik avseende svagheter och styrkor i granskat paper samt skapa dialog med respondenten. Specifika bedömningskriterier presenteras i studiehandledningen. För studenter som ej godkänts görs omarbetning utifrån examinators anvisningar (komplettering av paper och skriftlig inlämningsuppgift avseende opponentskap) och förnyad bedömning sker.
Rätt till omtentamen
Student som underkänts i tentamen ges möjlighet till två omtentamina på samma kursinnehåll och med samma krav. Studenten har därutöver rätt att tentera på samma kurs vid efterföljande kurstillfällen enligt samma regel. Tentamen och omtentamen genomförs på de tider som anges i schemat.
Kurslitteratur och övriga läromedel
DiCenso A, Guyatt G, Ciliska D, (2005) Evidence-Based Nursing. A Guide to Clinical Practice. St Louis: Elsevier Mosby. 640 s.
Greenhalgh T, (2012) Att läsa vetenskapliga artiklar och rapporter – grunden för en evidensbaserad vård. Lund: Studentlitteratur. 309 s.
Nordenström J, (2004) Evidensbaserad medicin i Sherlock Holmes fotspår. Stockholm: Karolinska University Press. 78 s. (eller senare upplaga)
SBU, (2014) Utvärdering av metoder i hälso- och sjukvården: En handbok (2:a upplagan). Stockholm: Statens beredning för medicinsk utvärdering (SBU). 261 s.
Willman A, Bahtsevani C, Nilsson R, Sandström B, (2016) Evidensbaserad omvårdnad en bro mellan forskning och klinisk verksamhet. (4:e uppl.) Lund: Studentlitteratur. 186 s.
Det tillkommer vetenskapliga artiklar samt litteratur med relevans för inlämningsuppgifter och examinationsuppgift. ca 100 s.
Kursvärdering
Kursansvarig lärare/examinator ansvarar för att en summativ kursutvärdering genomförs efter kursens slutförande samt att resultatet av kursutvärderingen återkopplas till studenterna dels på schemalagd tid (inom program) och dels via e-post och elektronisk nätplattform (fristående kurs). Formativ kursutvärdering sker kontinuerligt under kursens gång i relation till olika arbetsformer som föreläsningar, grupparbeten och seminarier, men även avslutningsvis vid examination.
Övergångsbestämmelser
Om en kurs upphört eller genomgått större förändringar har studenten, inom ett år efter det att förändringen skett, rätt till två omtentamina baserade på den kursplan som gällde vid registreringen på kursen.