Kursplan hösten 2024
Kursplan hösten 2024
Benämning
Det sociala arbetets perspektiv på katastrofriskreducering, samhällskriser och krig
Engelsk benämning
Social Work Perspectives on Disaster Risk Reduction, Societal Crises and War
Kurskod
HS193A
Omfattning
7.5 hp
Betygsskala
UV / Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG)
Undervisningsspråk
Svenska, inslag av engelska kan förekomma.
Beslutande instans
Fakulteten för hälsa och samhälle
Inrättandedatum
2023-12-12
Fastställandedatum
2023-12-12
Gäller från
2024-09-02
Behörighetskrav
Grundläggande behörighet
Utbildningsnivå
Grundnivå
Huvudområde
Socialt arbete
Fördjupningsnivå
G1N
Fördjupningsnivå i förhållande till examensfordringarna
Fristående kurs.
Innehåll
Kursen innehåller en introduktion till det sociala arbetets perspektiv på samhällskriser där krig, som militära väpnade konflikter, utgör en ytterlighet, men även till det sociala arbetets perspektiv på reducering av risker och på konsekvenser för människor av sådana skeenden samt till vilka roller det sociala arbetet kan ha grundat i dess perspektiv. Kursens innehåll tar sin utgångspunkt i att området både uppvisar stor variation och är under utveckling. Kursens innehåll delas in i fyra moment. Det första momentet introducerar området riskreducering och samhällskriser ur det sociala arbetets perspektiv samt ger en överblick av det aktuella svenska sammanhanget, dess centrala aktörer och det sociala arbetets roller. Även central lagstiftning och policy introduceras. Det andra momentet behandlar på motsvarande sätt den roll det sociala arbetet inom civilsamhället har samt gör en internationell utblick. Det tredje momentet introducerar centrala begrepp med ett särskilt intresse för maktrelationer samt granskar dessa i förhållande till det sociala arbetet. Det fjärde momentet introducerar det sociala arbetet i förhållande till krig, både i ett svenskt och internationellt sammanhang.
Lärandemål
Efter avslutad kurs ska studenten kunna:
1. redogöra för centrala begrepp inom området riskreducering, samhällskriser och krig samt kunna diskutera dessa utifrån det sociala arbetets perspektiv,
2. diskutera det sociala arbetets roller inom området riskreducering, samhällskriser och krig i relation till ett historiskt, svenskt och internationellt sammanhang, och
3. beskriva och kritiskt granska ett praktiskt exempel på socialt arbete inom det aktuella området med stöd av de centrala begreppen.
Arbetsformer
Lärandemål 1–3 uppnås genom varierande nätbaserade arbetsformer såsom seminarier och workshops, gruppdiskussioner, skriftliga reflektionsuppgifter, föreläsningar, samt digitala källor (tex. videos). Kursens genomförande bygger på kursdeltagarnas aktiva deltagande för ett enskilt och ett gemensamt kunskapsbyggande med kurskamrater och lärare. Aktivt deltagande inkluderar att delta i nätbaserad undervisning, bidra med erfarenheter, exempel och reflektioner, samt att utnyttja digitala medier för samarbete och lärande. En del seminarier är obligatoriska, detta specificeras i studiehandledningen.
Bedömningsformer
Samtliga lärandemål examineras genom en individuell skriftlig inlämningsuppgift. Fokus vid bedömningen är studentens förmåga att redogöra för centrala begrepp inom området riskreducering, samhällskriser och krig samt förmåga att diskutera dessa begrepp utifrån det sociala arbetets perspektiv. Vidare är fokus studentens förmåga att diskutera det sociala arbetets roller inom området i relation till ett historiskt, svenskt och internationellt sammanhang samt slutligen, studentens förmåga att beskriva och kritiskt granska ett praktiskt exempel på socialt arbete inom det aktuella området med stöd av de centrala begreppen. Kriterier för bedömningen specificeras i studiehandledningen.
Eventuell frånvaro vid obligatoriska moment kompletteras enligt beslut av examinator och sker genom uppsamlingsseminarium eller genom skriftlig uppgift motsvarande ordinarie moment. För godkänt betyg på kursen krävs godkänt betyg på den individuella inlämningsuppgiften, samt att obligatoriska moment är uppfyllda. För väl godkänt betyg krävs dessutom väl godkänt på den individuella inlämningsuppgiften.
Rätt till omprov
Student som underkänts i prov ges möjlighet till två omprov på samma kursinnehåll och med samma krav. Studenten har därutöver rätt att tentera på samma kurs vid efterföljande kurstillfällen enligt samma regel. Prov och omprov genomförs på de tider som anges i schemat.
Kurslitteratur
Alston M, Hazeleger T, Hargreaves D, (2019) Social Work and Disasters: A Handbook for Practice. London and New York: Routledge. s. 81- 233. (152 s.)
Austin D W, (2016) Hyper-masculinity and disaster: The reconstruction of hegemonic masculinity in the wake of calamity. In Enarson E, Pease B, (Eds.) Men, masculinities and disaster. London: Routledge. s. 45–55. (10 s.)
Baez Ullberg S, Becker P, (2016) Katastrofriskreducering: ett mångvetenskapligt forskningsfält och ett tvärsektoriellt politikområde. I Baez Ullberg S, Becker P, (2016) Katastrofriskreducering: Perspektiv, praktik, potential. Lund: Studentlitteratur. s. 21–49. (22 s.)
Black W G, (1991) Social Work in World War I: A Method Lost. Social Service Review, 65(3), 379–402. (23 s.)
Boetto H, Bell K, Ivory N, (2021) Disaster preparedness in social work: A scoping review of evidence for further research, theory and practice. The British Journal of Social Work, 51(5), 1623-1643. (20 s.)
Campbell J, Ioakimidis V, Maglajlic R A, (2019) Social work for critical peace: A comparative approach to understanding social work and political conflict. European Journal of Social Work, 22(6), 1073-1084. (11 s).
Campbell J, (2021) International Perspectives on Social Work and Political Conflict. I Duffy J, Campbell J, Tosone C, (red.) International perspectives on social work and political conflict. London: Routledge. Kap 1. (9 s).
Cuadra C B, (2023) Erfarenheter av socialt arbete i Malmö under det första året med covid-19: Katastrofriskreducering, resiliens och hållbarhetens "hur". Malmö universitet. HS FoU- rapport (65 s).
Cuadra C B, (2018) En scenariobaserad analys av ett IT-avbrott i socialtjänsten – anpassningar och social redundans. Socialvetenskaplig tidskrift, 25(3-4):287-307 (21 s).
Cuadra C B, (2019) Socialtjänst i ofred: resiliens, beredskap och planering. Malmö universitet. HS FoU rapport. (146 s).
Cuadra C B, (2017) Kunskapsunderlag för socialtjänstens delaktighet i kommunala risk- och sårbarhetsanalyser (Sorsa). Research Report in Social Work 2017:2. Lund University (133 s).
Denov M, Shevell M C, (2019) "Social work practice with war-affected children and families: the importance of family, culture, arts, and participatory approaches." Journal of Family Social Work 22(1): 1-16. (15 s).
Duman N, Snoubar Y, (2016) Importance of school social work in war and conflicts zone. European Journal of Social Science Education and Research, 3(2), 191-194. (4 s).
Ericson M, (2018) Genus, risk och sårbarhet. en populärvetenskaplig sammanfattning av resultat från ett postdoktoralt forskningsprojekt. MSB. (19 s). https://gup.ub.gu.se/publication/276156
Howlett M, (2023) "Nation-building from (below) the grassroots: Everyday nationalism in Ukraine' Bomb shelters. Nations and Nationalism 29(1): 63-69. (6 s).
McCandless E, Rogan J, (2013) Bringing peace closer to the people: The role of social services in peacebuilding. Journal of Peacebuilding & Development, 8(3), 1-6. (5 s.)
Kafula S C, (2016) The role of social work in peace, human rights, and development in Africa. Journal of Education & Social Policy, 3(5), 115-121. (6 s).
Olofsson A, Giritli Nygren K, Öhman S, (2016) Samhällets sårbarhet och resiliens: en kritisk begreppsgranskning ur ett intersektionellt perspektiv. I Baez Ullberg S, Becker P, Katastrofriskreducering: Perspektiv, praktik, potential (s. 61-89) (28 s).
Park Y, (2008) Facilitating injustice: Tracing the role of social workers in the World War II internment of Japanese Americans. Social Service Review, 82(3), 447-483. (36 s).
Parkinson D, Zara C, (2016) Emotional and personal costs for men of the Black Saturday bushfires in Victoria, Australia. In Enarson E, Pease B, (Eds.). Men, masculinities and disaster. London: Routledge (pp. 81-91). Routledge. (10 s).
Röda Korset, (2021) Lokal kraft i krisen – erfarenheter av coronapandemin i
socioekonomiskt utsatta områden. https://www.rodakorset.se/siteassets/dokument/om-oss/fakta-och-standpunkter/rapporter/lokal-kraft--i-krisen/lokal-kraft-i-krisen-svenska-roda-korset-2021.pdf (35 s).
Seifert R, (2021) Social Work, Armed Conflict and Post-War Reconstruction. In Social Work in Post-War and Political Conflict Areas: Examples from Iraqi-Kurdistan and beyond (pp. 25-43). Wiesbaden: Springer Fachmedien Wiesbaden (19 s).
Semigina T, Gusak N, (2015) Armed Conflict in Ukraine and Social Work Response to it: What strategies should be used for internally displaced persons? Social, Health, and Communication Studies Journal 1: 1-23 (22 s).
Truell R, (2019) Understanding the social work role in war and conflict. Towards global validation, shared learning and policy development. I Duffy J, Campbell J, Tosone C, (red.) International perspectives on social work and political conflict. London: Routledge. Kap 13. (13 s).
Wahlstrom M, (2017) Social work and the Sendai Framework for Disaster Risk Reduction. European Journal of Social Work, 20(3): 333-336. (3 s).
Wester M, (2016) Mänskligt beteende i katastrofer. I Baez Ullberg S, Becker P, Katastrofriskreducering: Perspektiv, praktik, potential. Lund: Studentlitteratur (s. 105-122) (17 s).
Maximalt 200 sidor kan tillkomma i form av vetenskapliga artiklar och kapitel.
Kursvärdering
Malmö universitet ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av lärosätet. Universitetet sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).
Övergångsbestämmelser
Om en kurs har upphört att ges eller har genomgått större förändringar ska studenterna, under ett år efter det att förändringen har skett, erbjudas två tillfällen för omprov baserade på den kursplan som gällde vid registreringen.
Övrigt
Om en student har beslut om riktat pedagogiskt stöd, har examinator rätt att ge ett anpassat prov eller låta studenten genomföra prov på ett alternativt sätt.