Kursplan våren 2016
Kursplan våren 2016
Benämning
Arbetsinriktad rehabilitering
Engelsk benämning
Work-related rehabilitation
Kurskod
HS153A
Omfattning
15 hp
Betygsskala
UV / Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG)
Undervisningsspråk
Svenska, inslag av engelska kan förekomma.
Beslutande instans
Fakulteten för hälsa och samhälle
Fastställandedatum
2015-10-26
Gäller från
2016-01-18
Behörighetskrav
Grundläggande behörighet.
Utbildningsnivå
Grundnivå
Huvudområde
Handikapp- och rehabiliteringsvetenskap
Fördjupningsnivå
G1N
Fördjupningsnivå i förhållande till examensfordringarna
Fristående kurs.
Syfte
Syftet med kursen är att studenten utvecklar kunskaper om rehabiliteringsinsatser för människor i yrkesverksam ålder, utifrån individ-, professions- och samhällsnivå från ett tvärvetenskapligt perspektiv.
Innehåll
Kursen består av två delkurser:
Delkurser
1. Rehabiliteringsprocesser, deras metoder och ramverk, 7.5 hp
Delkursens innehåll
I delkursen fokuseras dels grundläggande lagar och förordningar som berör den enskilda människans situation vid arbetsinriktad rehabilitering, dels rehabiliteringsarbetets olika delar, förebyggande psykosocialt arbetsmiljöarbete och olika rehabiliteringsaktörers insatser. Därutöver arbetar studenten med Därutöver arbetar studenten med fallbeskrivningar samt reflekterar över hur kopplingen mellan arbetslinjen och arbetsförmåga påverkar individen som befinner sig i arbetsinriktad rehabilitering.
Vissa moment inriktas på tillämpningsövningar i fallbeskrivningar.
Delkursens lärandemål
Efter genomgången delkurs skall studenten kunna:
1, redogöra för arbetssätt och metoder i olika delar av rehabiliteringsarbetet,
2, beskriva arbetsinriktad rehabilitering och förebyggande psykosocialt arbetsmiljöarbete utifrån tillämpbara lagar och förordningar,
3. redogöra för kopplingen mellan begreppen arbetslinjen, arbetsförmåga och arbetsinriktad rehabilitering, och
4. problematisera rehabiliteringsarbetets olika delar på individ-, professions- och samhällsnivå.
Delkursens arbetsformer
Undervisningen bedrivs som internetbaserad distansutbildning.
Den genomförs i form av skrivna eller inspelade föreläsningar, litteraturstudier och diskussionsforum samt obligatoriska skriftliga inlämningsuppgifter. Kunskapen utvecklas självständigt genom dessa arbetsformer. Lärandemål 1-4 uppnås genom att studenterna arbetar med ett examinerade, individuellt hemprov. Lärandemål 2 uppnås genom att studenterna arbetar med två obligatoriska uppgifter som ges bedöms formativt av lärare och medstudenter.
Delkursens bedömningsformer
Lärandemål 1, 3 och 4 examineras genom individuell, skriftligt hemprov. Fokus ligger på studentens förmåga att redogöra för och reflektera över begrepp och modeller samt deras förmåga att problematisera och reflektera över rehabiliteringsinsatser på olika nivåer. Lärandemål 2 examineras genom individuella inlämningsuppgifter. Fokus i bedömningen ligger på studentens förmåga att beskriva, reflektera över och använda tillämpbara lagar och förordningar. Hemprovet utgör underlag för bedömningen.
2. Problemområden och perspektiv, 7.5 hp
Delkursens innehåll
Delkursen behandlar den enskildes egenupplevda situation vid rehabilitering, bemötandets betydelse och olika aktörers samverkan. Vidare berörs stress i arbetslivet, den alternativa arbetsmarknaden samt funktionshinder på arbetsmarknaden och i arbetslivet.
Delkursens lärandemål
Efter genomgången delkurs skall studenten kunna:
1. analysera problematiken kring flerprofessionell samverkan vid arbetsinriktad rehabilitering,
2, beskriva individens upplevelser och livsförändringar utifrån ett helhetsperspektiv och med denna utgångspunkt planera en rehabilitering,
3. identifiera olika problemområden och därav följande konsekvenser för rehabiliteringsprocessen, analysera dessa och ge förslag på relevanta lösningar, och
4. identifiera aktörer på den alternativa arbetsmarknaden.
Delkursens arbetsformer
Undervisningen bedrivs som internetbaserad distansutbildning.
Undervisningen bedrivs som internetbaserad distansutbildning. Den genomförs i form av skrivna eller inspelade föreläsningar, litteraturstudier och diskussionsforum samt obligatoriska skriftliga inlämningsuppgifter. Kunskapen utvecklas självständigt genom dessa arbetsformer. Lärandemål 3 uppnås genom att studenterna arbetar med en obligatoriska uppgift som ges en formativ bedömning av lärare och medstudenter. Lärandemål 4 uppnås genom att studenterna arbetar med en obligatoriska uppgift som ges en formativ bedömning av medstudenter. Lärandemål 1-3 uppnås genom att studenterna arbetar med ett individuellt, examinerande hemprov.
Delkursens bedömningsformer
Lärandemål 2 examineras genom individuell obligatoriska uppgift. Fokus ligger på studentens förmåga att planera en rehabilitering utifrån ett helhetsperspektiv på individen. Lärandemål 4 examineras genom bedömning av studentens obligatoriska uppgift. Fokus ligger på studentens förmåga att identifiera och presentera en verksamhet på den alternativa arbetsmarknaden. Lärandemål 1-3 examineras genom individuell hemprov. Fokus ligger på studentens förmåga att beskriva, reflektera över och problematisera kring individens upplevelser och livsförändringar utifrån ett helhetsperspektiv och med denna utgångspunkt planera en rehabilitering. Hemprov utgör underlag för bedömningen.
Rätt till omtentamen
Student som underkänts i tentamen ges möjlighet till två omtentamina på samma kursinnehåll och med samma krav. Studenten har därutöver rätt att tentera på samma kurs vid efterföljande kurstillfälle enligt samma regel. Tentamen och omtentamen genomförs på de tider som anges i schemat.
Lärandemål
Kursen består av två delkurser:
1. Rehabiliteringsprocesser, deras metoder och ramverk, 7,5 hp
Efter genomgången delkurs skall studenten kunna:
- beskriva arbetsinriktad rehabilitering och förebyggande psykosocialt arbetsmiljöarbete utifrån tillämpbara lagar och förordningar och
- redogöra för arbetssätt och metoder i olika delar av rehabiliteringsarbetet.
2. Problemområden och perspektiv, 7,5 hp
Efter genomgången delkurs skall studenten kunna:
- analysera problematiken kring flerprofessionell samverkan vid arbetsinriktad rehabilitering,
- beskriva individens upplevelser och livsförändringar utifrån ett helhetsperspektiv och med denna utgångspunkt planera en rehabilitering, och
- identifiera olika problemområden och därav följande konsekvenser för rehabiliteringsprocessen, analysera dessa och ge förslag på relevanta lösningar.
Arbetsformer
Undervisningen bedrivs som internetbaserad distansutbildning. Kunskaperna utvecklas självständigt genom i huvudsak skriva föreläsningar, litteraturstudier, material hämtat från nätet och diskussionsforum. Vissa individuella uppgifter och diskussionsforum är obligatoriska och ingår i examinationen.
Bedömningsformer
Varje delkurs examineras genom en enskild skriftlig examinationsuppgift. Studenterna skall dessutom delta i obligatoriska forumuppgifter på nätet.
Kurslitteratur och övriga läromedel
Arvidsson E, (2015) Socialförsäkringsrätt - vid funktionsnedsättning och sjukdom, Gleerups Utbildning AB. 184 s.
Bülow P, Ekberg K, (2009). Avstämningsmötet som mötesplats och metod för återgång i arbete: ur ett kommunikativt perspektiv. Linköping: Institutionen för medicin och hälsa, Linköpings universitet. 115 s.
Danermark B, (2004) Samverkan – en fråga om makt. Örebro: Läromedia. 67 s.
Ekberg K, (Red) (2014) Den relativa arbetsförmågan: teoretiska och praktiska perspektiv. 1. uppl. Lund: Studentlitteratur. 114 s.
Gustafsson J, (2014) Supported employment i en svensk kontext : förutsättningar när personer med funktionsnedsättning når, får och behåller ett arbete. Diss. (sammanfattning) Örebro: Örebro universitet. 98 s.
Günzel M, Zanderin L, (2012) Arbetsmiljörätt och rehabilitering. 3. uppl. Malmö: Liber. 176 s.
Hall S, (2001) Det offentliga mötet: om etik, tilltro och bemötande på försäkringskassan. Lund: Bokbox. 120 s.
Lindqvist R, Hetzler A, (Red) (2004) Rehabilitering och välfärdspolitik. Lund: Studentlitteratur. 215 s.
Norstedt M, (2011) Berättelser om stroke och arbetsliv: att upptäcka styranderelationer. Diss. Lund: Lunds universitet, Sociologiska institutionen. 204 s.
Sverige. Arbetsförmågeutredningen (2009). Gränslandet mellan sjukdom och arbete: arbetsförmåga, medicinska förutsättningar för arbete, försörjningsförmåga : slutbetänkande. Stockholm: Fritze. 220 s.
Tillgänglig på Internet: http://regeringen.se/content/1/c6/13/49/30/cd6b42cc.pdf
Vahlne Westerhäll L, Bergroth A, Ekholm J, (Red) (2009) Rehabiliteringsvetenskap: rehabilitering till arbetslivet i ett flerdisciplinärt perspektiv. 2., [omarb.] uppl. Lund: Studentlitteratur. 112 s.
Aktuell lagtext, arbetsmaterial, offentliga utredningar och forskningsrapporter tillkommer ca. 200 s.
Kursvärdering
Kursansvarig lärare ansvarar för att en formativ och en summativ kursutvärdering genomförs enligt särskilda anvisningar som gäller för nätundervisning. Den formativa kursvärderingen sker i slutet av delkurs 1 och återkopplas till studenterna snarast möjligt. Den summativa kursvärderingen sker i slutet av delkurs 2 och återkopplas till studenterna efter kursens slut samt delges de studenter som läser kursen vid nästkommande kurstillfälle.