Kursplan hösten 2013
Kursplan hösten 2013
Benämning
Arbetsinriktad rehabilitering
Engelsk benämning
Work-related rehabilitation
Kurskod
HS153A
Omfattning
15 hp
Betygsskala
UV / Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG)
Undervisningsspråk
Undervisningen bedrivs på svenska. Dock kan undervisning på engelska förekomma om kursansvarig anser det nödvändigt.
Beslutande instans
Fakulteten för hälsa och samhälle
Fastställandedatum
2013-06-17
Gäller från
2013-09-02
Behörighetskrav
Grundläggande behörighet.
Utbildningsnivå
Grundnivå
Huvudområde
Handikapp- och rehabiliteringsvetenskap
Fördjupningsnivå
G1N
Fördjupningsnivå i förhållande till examensfordringarna
Fristående kurs.
Syfte
Kursen syftar till att ge ett brett tvärvetenskapligt perspektiv på rehabiliteringsinsatser för människor i yrkesverksam ålder, utifrån individ-, professions- och samhällsnivå.
Innehåll
Kursen består av två delkurser:
Delkurser
1. Rehabiliteringsprocesser, deras metoder och ramverk, 7.5 hp
Delkursens innehåll
Delkursen inleds med en orientering om grundläggande lagar och förordningar som berör den enskilda människans situation vid arbetsinriktad rehabilitering. Därefter analyseras rehabiliteringsarbetets olika delar, förebyggande psykosocialt arbetsmiljöarbete och olika rehabiliteringsaktörers insatser.
Vissa moment inriktas på tillämpningsövningar i fallbeskrivningar.
2. Problemområden och perspektiv, 7.5 hp
Delkursens innehåll
Delkursen behandlar den enskildes egenupplevda situation vid rehabilitering, bemötandets betydelse och olika aktörers samverkan. Vidare berörs stress i arbetslivet, den alternativa arbetsmarknaden samt funktionshinder på arbetsmarknaden och i arbetslivet.
Vissa moment i båda delkurserna inriktas på tillämpningsövningar i fallbeskrivningar.
Lärandemål
Kursen består av två delkurser:
1. Rehabiliteringsprocesser, deras metoder och ramverk, 7,5 hp
Efter genomgången kurs skall studenten kunna:
- beskriva arbetsinriktad rehabilitering och förebyggande psykosocialt arbetsmiljöarbete utifrån tillämpbara lagar och förordningar och
- redogöra för arbetssätt och metoder i olika delar av rehabiliteringsarbetet.
2. Problemområden och perspektiv, 7,5 hp
Efter genomgången kurs skall studenten kunna:
- analysera problematiken kring flerprofessionell samverkan vid arbetsinriktad rehabilitering,
- beskriva individens upplevelser och livsförändringar utifrån ett helhetsperspektiv och med denna utgångspunkt planera en rehabilitering, och
- identifiera olika problemområden och därav följande konsekvenser för rehabiliteringsprocessen, analysera dessa och ge förslag på relevanta lösningar.
Arbetsformer
Undervisningen bedrivs som internetbaserad distansutbildning. Kunskaperna utvecklas självständigt genom i huvudsak skriva föreläsningar, litteraturstudier, material hämtat från nätet och diskussionsforum. Vissa individuella uppgifter och diskussionsforum är obligatoriska och ingår i examinationen.
Bedömningsformer
Varje delkurs examineras genom en enskild skriftlig examinationsuppgift. Studenterna skall dessutom delta i obligatoriska forumuppgifter på nätet.
Kurslitteratur och övriga läromedel
Arvidsson, E (senaste upplagan). Socialförsäkringsrätt. Kompendium. ca 115 s.
Bülow, P & Ekberg, K (2009), Avstämningsmötet som mötesplats och metod för återgång i arbete – ur ett kommunikativt perspektiv. Linköping: IHS Rapport 2009:1. 115 s.
Danermark, B (2005). Samverkan – en fråga om makt. LäroMedia Örebro AB. 67 s.
Günzel, M & Zanderin, L (2012). Arbetsmiljörätt och rehabilitering. Liber. 176 s.
Hall, S (2002). Det offentliga mötet. Lund: Bokbox Förlag. 120 s.
Hillborg, H (2010). Erfarenheter av rehabiliteringsprocessen mot ett arbetsliv – brukarens och de professionellas perspektiv. Örebro universitet. S 13-85.
Lindqvist, R & Hetzler, A (2004). Rehabilitering och välfärdspolitik. Lund: Studentlitteratur. 215 s.
Runesson, I (2005). Liv, arbete och förändring. De första åren med kronisk ledgångsreumatism. Malmö: Harecpress. Finns på fil på hemsidan 160 s.
Sandvin, J (red., 2009). Arbete, sjukdom och moral – om sjukskrivning och vägen tillbaka till arbetet. Lund: Studentlitteratur. 220 s.
Socialdepartementet (2010) Gränslandet mellan sjukdom och arbete. Slutbetänkande av Arbetsförmågeutredningen, SOU 2009:89. Vissa delar läses enligt anvisningar. ca 220 s.
Vahlne Westerhäll, L. m fl (red.) (2009). Rehabiliteringsvetenskap. Rehabilitering till arbetslivet i ett flerdisciplinärt perspektiv. 2:a upplagan. Lund: Studentlitteratur. Vissa delar läses enligt anvisningar ca 150 s av 248 s.
Aktuella offentliga utredningar och forskningsrapporter.
Kursvärdering
Kursansvarig lärare ansvarar för att en formativ och en summativ kursutvärdering genomförs enligt särskilda anvisningar som gäller för nätundervisning. Den formativa kursvärderingen sker i slutet av delkurs 1 och återkopplas till studenterna snarast möjligt. Den summativa kursvärderingen sker i slutet av delkurs 2 och återkopplas till studenterna efter kursens slut samt delges de studenter som läser kursen vid nästkommande kurstillfälle.