Kursplan hösten 2019
Kursplan hösten 2019
Benämning
Att handleda uppsatser och självständiga arbeten på grund- och avancerad nivå
Engelsk benämning
Supervising Theses and Independent Projects at First and Second Cycle
Kurskod
HP619A
Omfattning
5 hp
Betygsskala
UG / Underkänd (U) eller Godkänd (G)
Undervisningsspråk
Svenska, inslag av engelska kan förekomma.
Beslutande instans
Fakulteten för lärande och samhälle
Fastställandedatum
2018-04-26
Gäller från
2018-04-26
Behörighetskrav
Examen på grundnivå eller motsvarande.
Utbildningsnivå
Avancerad nivå
Inget huvudområde.
Fördjupningsnivå
A1N
Syfte
Kursen syftar till att studenterna ska utveckla sin handledarkompetens i mötet med studenter som skriver uppsatser på grundläggande- och avancerad nivå.
Innehåll
I kursen behandlas handledning som en lärandeprocess med olika roller för handledare och studenter. Under kursen introduceras och bearbetas handledarrollens olika faser: komma igång, inspirera, återkoppla, bedöma och utvärdera. Vidare tar kursen upp utmaningar kring problemformulering, metodval, skrivprocessen, språkgranskning samt vad det innebär att handleda individuellt och i grupp.
Lärandemål
Efter avslutad kurs ska studenten…
- kunna förklara betydelsen av handledningsprocessen för och i vetenskapligt skrivande
- kunna resonera om faktorer som påverkar interaktionen mellan handledare och handledd
- kunna dokumentera, analysera och värdera autentiska handledningssituationer
- kunna sätta in sitt uppdrag som handledare i relation till relevanta ramverk och styrdokument
- visa förmåga att identifiera eget behov av ytterligare kunskap för att utveckla sin handledarkompetens
- kunna utarbeta olika strategier för likvärdig behandling av studenter, anpassad efter grupp och individ
Arbetsformer
Studierna sker både individuellt och i grupp och bygger på kollegial respons och granskning. Arbetsformerna varierar mellan föreläsningar, litteraturstudier, seminarier och diskussioner. I kursen används studenternas egna utmaningar och problem, vilka bedöms formativt. Malmö universitets lärplattform används.
Bedömningsformer
Samtliga lärandemål examineras genom en skriftlig individuell, reflekterande inlämningsuppgift och ett seminarium i anslutning till denna.
Kurslitteratur och övriga läromedel
Brodin, Eva, Lindén, Jitka, Sonesson, Anders och Lindberg-Sand, Åsa (2016) Forskarhandledning i teori och praktik. Lund, Studentlitteratur. ca 150 sidor
Relevanta styrdokument för utbildning på grundläggande och avancerad nivå.
Övrigt utdelat material, ca 200 sidor
Kursvärdering
Universitetet ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av universitetet. Universitetet sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).