Kursplan våren 2020
Kursplan våren 2020
Benämning
Att vara lärare i högre utbildning
Engelsk benämning
Teaching in Higher Education
Kurskod
HP616A
Omfattning
5 hp
Betygsskala
UG / Underkänd (U) eller Godkänd (G)
Undervisningsspråk
Svenska, inslag av engelska kan förekomma.
Beslutande instans
Fakulteten för lärande och samhälle
Fastställandedatum
2018-04-26
Gäller från
2018-04-26
Behörighetskrav
Examen på grundnivå eller motsvarande.
Utbildningsnivå
Avancerad nivå
Inget huvudområde.
Fördjupningsnivå
A1N
Syfte
Syftet med kursen är att kursdeltagare skall utveckla en grund för att arbeta professionellt som lärare inom högre utbildning.
Innehåll
Kursen fokuserar på uppdraget som lärare i högre utbildning i allmänhet och vid Malmö universitet i synnerhet. Fokus ligger på planering och genomförande av undervisning och examination, på studenters lärande samt på högskolan som organisation och myndighet. Olika teoretiska perspektiv på kunskap och lärande belyses och varianter på undervisnings- och examinations/bedömningsformer prövas och värderas kritiskt.
Lärandemål
Efter avslutad kurs skall kursdeltagaren kunna:
- diskutera förutsättningar för lärares pedagogiska arbete i högre utbildning utifrån nationella och lokala styrdokument
- planera, genomföra och diskutera undervisning som främjar deltagaraktivt lärande
- motivera sina pedagogiska ställningstaganden utifrån vetenskaplig grund och beprövad erfarenhet
- relatera undervisning till pedagogiska teorier och aktuell forskning
- kunna diskutera olika former för examination
Arbetsformer
Studierna sker både individuellt och i grupp och bygger på kollegial respons och granskning. Arbetsformerna varierar mellan kollaborativa seminarier, workshops och litteraturstudier. Malmö universitets lärplattform används.
Bedömningsformer
Examinationen innebär att kursdeltagaren muntligt vid ett seminarium planerar, prövar, motiverar och diskuterar ett undervisningsmoment, samt diskuterar olika former för examination (mål 2, 3, 5).
Lärandemål 1 och 4 examineras muntligt i seminarieform.
Kurslitteratur och övriga läromedel
Elmgren, Maja & Henriksson, Ann-Sofie (2013). Universitetspedagogik. 2., oförändrade uppl. Lund: Studentlitteratur ( 300 sidor)
Aktuella nationella och lokala styrdokument.
Studentens lärande i centrum: Sveriges förenade studentkårer om pedagogik i högskolan. (2013). Stockholm: Sveriges förenade studentkårer (36 sidor)
Tillgänglig på internet:
På svenska:
sfs.se/sites/default/files/sfs_rapport_studentens_larande_i_centrum_kvalitet_ur_ett_studentperspektiv.pdfeller
På engelska:
issuu.com/sverigesforenadestudentkarer/docs/improving_teachning_and_learning_in
Övrig litteratur, ca 400 sidor, väljs i samråd med kursdeltagare