UTBILDNINGSINFO
IN ENGLISH
Malmö universitet

Kursplan

Hösten 2020

Kursplan hösten 2020

Benämning

Perspektiv på och metoder för utmaningsbaserat lärande

Engelsk benämning

Perspectives on and Approaches to Challenge Based Learning in Higher Education

Kurskod

HP615A

Omfattning

5 hp

Betygsskala

UG / Underkänd (U) eller Godkänd (G)

Undervisningsspråk

Svenska, inslag av engelska kan förekomma.

Beslutande instans

Fakulteten för lärande och samhälle

Gäller från

2015-08-31

Fastställandedatum

2015-01-28

Utbildningsnivå

Avancerad nivå

Behörighetskrav

Examen på grundnivå eller motsvarande.

Huvudområde

Inget huvudområde.

Fördjupningsnivå

A1N / Avancerad nivå, har endast kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav

Syfte

Kursen syftar till att studenterna prövar, utvecklar och fördjupar erfarenheter av, perspektiv på och metoder för utmaningsbaserat lärande.

Innehåll

Huvudtemat för kursen är att utforska och pröva utmaningsbaserat lärande ur ett högskolepedagogiskt perspektiv. Kursen inleds med en lärandecirkel för att bygga på tidigare perspektiv på och metoder för det som skulle kunna benämnas utmaningsbaserat lärande. Vetenskapliga artiklar väljs och diskuteras i kollegiala samspel kopplat till egna erfarenheter i rollen som högskolemedarbetare. Under kursens andra del genomför deltagarna ett projektarbete utifrån utmaningsbaserat lärande. Etik och värdegrund behandlas genomgående under kursen.

Lärandemål

Efter avslutad kurs ska studenten
  • kunna argumentera för för- och nackdelar med olika perspektiv på och metoder för utmaningsbaserat lärande
  • kritiskt ha prövat olika perspektiv på och metoder för utmaningsbaserat lärande som en del av den pedagogiska verksamheten
  • kunna analysera och problematisera etik och värdegrund i relation till utmaningsbaserat lärande

Arbetsformer

Kursen bygger på deltagarnas insatser i urval, bearbetning och skapande av material. Förutom lärandecirkel och projektarbete tillkommer även föreläsningar samt moment som innebär att förlägga lärandet till annan plats och miljö.

Bedömningsformer

Kursen examineras genom dels en individuell muntlig examination (lärandemål 1 och 3), dels en produktion genomförd inom ramen för ett projektarbete rörande aktuella samhällsutmaningar med fokus på en produktion som ska tillgängliggöras i en offentlighet.
Betygskriterier delges av kursledaren vid kursstart.

Kurslitteratur och övriga läromedel

Persson, Sven (2009). Forskningscirklar: en vägledning. Malmö: Resurscentrum för mångfaldens skola, Avdelningen barn och ungdom, Malmö stad, 40 sidor
Tillgänglig på Internet: www.malmo.se/download/18.5d8108001222c393c008000127574/forskningscirklar_metodbok.pdf
Övrig vetenskaplig litteratur ( max 300 sidor) väljs i samråd med kursdeltagare

Kursvärdering

Studenterna får inflytande i undervisningen genom att det kontinuerligt under pågående kurs ges möjlighet till återkoppling och reflektion över kursens innehåll och genomförande. Kursen avslutas med en individuell, skriftlig kursvärdering utifrån kursens syfte och mål. Dessa kursvärderingar ligger till grund för den återkoppling kursledaren och studenterna/kursdeltagarna gör i anslutningen till kursens avslutning.