Kursplan hösten 2015
Kursplan hösten 2015
Benämning
Perspektiv på och metoder för utmaningsbaserat lärande
Engelsk benämning
Perspectives on and Approaches to Challenge Based Learning in Higher Education
Kurskod
HP615A
Omfattning
5 hp
Betygsskala
UG / Underkänd (U) eller Godkänd (G)
Undervisningsspråk
Svenska, inslag av engelska kan förekomma.
Beslutande instans
Fakulteten för lärande och samhälle
Fastställandedatum
2015-01-28
Gäller från
2015-08-31
Behörighetskrav
Kandidatexamen 180 hp eller motsvarande.
Utbildningsnivå
Avancerad nivå
Inget huvudområde.
Fördjupningsnivå
A1N
Syfte
Kursen syftar till att studenterna prövar, utvecklar och fördjupar erfarenheter av, perspektiv på och metoder för utmaningsbaserat lärande.
Innehåll
Huvudtemat för kursen är att utforska och pröva utmaningsbaserat lärande ur ett högskolepedagogiskt perspektiv. Kursen inleds med en lärandecirkel för att bygga på tidigare perspektiv på och metoder för det som skulle kunna benämnas utmaningsbaserat lärande. Vetenskapliga artiklar väljs och diskuteras i kollegiala samspel kopplat till egna erfarenheter i rollen som högskolemedarbetare. Under kursens andra del genomför deltagarna ett projektarbete utifrån utmaningsbaserat lärande. Etik och värdegrund behandlas genomgående under kursen.
Lärandemål
Efter avslutad kurs ska studenten
- kunna argumentera för för- och nackdelar med olika perspektiv på och metoder för utmaningsbaserat lärande
- kritiskt ha prövat olika perspektiv på och metoder för utmaningsbaserat lärande som en del av den pedagogiska verksamheten
- kunna analysera och problematisera etik och värdegrund i relation till utmaningsbaserat lärande
Arbetsformer
Kursen bygger på deltagarnas insatser i urval, bearbetning och skapande av material. Förutom lärandecirkel och projektarbete tillkommer även föreläsningar samt moment som innebär att förlägga lärandet till annan plats och miljö.
Bedömningsformer
Kursen examineras genom dels en individuell muntlig examination (lärandemål 1 och 3), dels en produktion genomförd inom ramen för ett projektarbete rörande aktuella samhällsutmaningar med fokus på en produktion som ska tillgängliggöras i en offentlighet.
Betygskriterier delges av kursledaren vid kursstart.
Kurslitteratur och övriga läromedel
Persson, Sven (2009). Forskningscirklar: en vägledning. Malmö: Resurscentrum för mångfaldens skola, Avdelningen barn och ungdom, Malmö stad, 40 sidor
Tillgänglig på Internet: www.malmo.se/download/18.5d8108001222c393c008000127574/forskningscirklar_metodbok.pdf
Övrig vetenskaplig litteratur ( max 300 sidor) väljs i samråd med kursdeltagare
Kursvärdering
Studenterna får inflytande i undervisningen genom att det kontinuerligt under pågående kurs ges möjlighet till återkoppling och reflektion över kursens innehåll och genomförande. Kursen avslutas med en individuell, skriftlig kursvärdering utifrån kursens syfte och mål. Dessa kursvärderingar ligger till grund för den återkoppling kursledaren och studenterna/kursdeltagarna gör i anslutningen till kursens avslutning.