Kursplan våren 2014
Kursplan våren 2014
Benämning
Att arbeta med högskolepedagogisk utveckling
Engelsk benämning
Developing Teaching and Learning in Higher Education
Kurskod
HP611A
Omfattning
5 hp
Betygsskala
UG / Underkänd (U) eller Godkänd (G)
Undervisningsspråk
Undervisningen bedrivs på svenska. Dock kan undervisning på engelska förekomma om kursansvarig anser det nödvändigt.
Beslutande instans
Fakulteten för lärande och samhälle
Fastställandedatum
2013-09-12
Gäller från
2014-01-20
Behörighetskrav
Kandidatexamen om 180 hp eller motsvarande samt 5 hp i högskolepedagogik eller motsvarande.
Utbildningsnivå
Avancerad nivå
Inget huvudområde.
Fördjupningsnivå
AXX
Syfte
Syftet med kursen är att stärka kursdeltagarens kompetens att utveckla utbildningen inom det egna kunskapsomradet genom att relatera till teori och forskning inom högre utbildning. Arbetet ska relateras till kursdeltagarens institutionella kontext och förvantas knyta an till tidigare genomgångna högskolepedagogiska studier. Syftet är att arbetet ska kunna bidra till att utveckla verksamheten. Ett ytterligare syfte är att arbetet ska kunna ingå i kursdeltagarens pedagogiska meritportfölj. Utöver detta ska kursen bidra till att skapa kontaktytor över organisatoriska gränser på Malmö högskola.
Innehåll
Tonvikten ligger på formulering av en pedagogisk frågeställning, informationssökning, processkrivande och kollegial granskning av övriga kursdeltagares arbeten.
Lärandemål
Efter avslutad kurs ska kursdeltagaren kunna:
- ldentifiera pedagogiska utvecklingsbehov inom den egna verksamheten
- Formulera och avgränsa ett högskolepedagogiskt arbete
- ldentifiera och tillämpa relevant forskning och/eller teoribildning för det egna arbetet
Arbetsformer
Den storsta delen av kursen utgörs av ett eget självstandigt arbete. Seminarier med kollegial granskning utgör den primära arbetsformen vid kurstillfällena.
Bedömningsformer
Kursen examineras genom en skriftlig rapport som beskriver ett utvecklingsprojekt samt presenterar didaktiska och pedagogiska överväganden i förhållande till detsamma.
Kurslitteratur och övriga läromedel
Relevant litteratur väljs av kursdeltagaren i dialog med kursledaren.