Kursplan våren 2024
Kursplan våren 2024
Benämning
Akademiskt lärarskap
Engelsk benämning
Scholarship of University Teaching
Kurskod
HP601A
Omfattning
5 hp
Betygsskala
UG / Underkänd (U) eller Godkänd (G)
Undervisningsspråk
Svenska, inslag av engelska kan förekomma.
Beslutande instans
Fakulteten för lärande och samhälle, Kursplannämnden
Inrättandedatum
2007-09-13
Fastställandedatum
2023-10-25
Gäller från
2024-01-15
Behörighetskrav
Examen på grundnivå eller motsvarande.
Utbildningsnivå
Avancerad nivå
Inget huvudområde.
Fördjupningsnivå
A1N
Fördjupningsnivå i förhållande till examensfordringarna
Fristående kurs. Kursen utgör en del av den behörighetsgivande utbildningen omfattande 15 hp som anordnas vid Malmö universitet. Kursen kan kompletteras med andra högskolepedagogiska kurser så att behörighet för anställning som lärare erhålls (15 hp vid Malmö universitet).
Syfte
Kursen avser att kursdeltagaren ska skaffa sig en innehållsrik och bred referensram när det gäller det akademiska lärarskapets innehåll och förutsättningar. Kursen syftar även till att ge en grund för utveckling av lärarens didaktiska och pedagogiska kunskaper och färdigheter. Utöver detta ska kursen bidra till att skapa kontaktytor över organisatoriska och akademiska gränser inom universitetet.
Innehåll
Kursen ger en introduktion till Scholarship of Teaching and Learning (SoTL). Olika arbetsformer behandlas som t.ex. föreläsningen, seminariet, basgruppen och hur dessa kan relateras till innehåll och lärandemål. En del av kursen utgår från kursdeltagarnas föreställningar om vad som utmärker en bra lärare och olika syn på kunskap och lärande. Vidare behandlas mötet mellan kursledaren/läraren och deltagaren/studenten, enskilt och i grupp. Internationalisering och mångfald är ytterligare inslag.
En annan del av kursen handlar om konstruktion av kurser där kursplanearbete, genomförande, examination och utvärdering, hänger ihop i det som benämns ”constructive alignment”. På så vis behandlas frågor om på vilka sätt lärandemålen ger avtryck i kursgenomförandet, om kursens arbetsformer och innehåll ger deltagarnas erfarenheter som hjälper dem att uppnå lärandemålen samt hur examensformer används för att bedöma deltagarnas prestationer i förhållande till lärandemålen.
Kursen tar också upp auskultationer med kollegial granskning som syftar till att starta kollegiala diskussioner kring hur undervisningen kan utvecklas.
Lärandemål
Efter avslutad kurs skall kursdeltagaren kunna:
- använda olika arbetsformer som är anpassade till kursinnehåll och lärandemål
- beskriva och motivera den akademiska undervisningen på vetenskaplig grund samt beprövad erfarenhet
- utarbeta olika strategier för likabehandling i mötet med studenter/deltagare i heterogena grupper
- sammanställa en kursplan som förhåller sig till begreppet ”constructive alignment”
- relatera den egna undervisningen till nationella styrdokument och internationalisering av universitetet
Arbetsformer
Studierna sker både individuellt och i grupp och bygger på kollegial respons och granskning. Arbetsformerna varierar mellan föreläsningar, litteraturstudier, seminarier och diskussioner. Malmö universitets lärplattform används.
Bedömningsformer
Samtliga lärandemål examineras genom ett paper.
Kurslitteratur
Biggs, John & Tang, Catherine (2007). Teaching for quality learning at university. What the student does. (tredje upplagan). Maidenhead: Open University Press. (sidor väljs i samråd med examinator)
Brandén, Henrik (2022). Lärande, undervisning och arbete inom högre utbildning. Stockholm: Sanoma utbildning. (sidor väljs i samråd med examinator)
Casson, Andrew (2015). Högskolans ansvar - Principer för utveckling av den högre utbildning. London: Ubiquity Press. (209 sidor)
Elmgren, Maja & Henriksson, Ann-Sofie. (2010). Universitetspedagogik. Stockholm: Norstedts. (sidor väljs i samråd med examinator)
Handal, Gunnar (1999). Kritiske venner: bruk av interkollegial kritik innen universiteten. Nying. Rapport nr 9. Linköping: Institutionen för systemteknik Univ. (12 sidor)
Kreber, Caroline (2002). Teaching Excellence, Teaching Expertise, and the Scholarship of Teaching. Innovative Higher Education. Vol. 27, No. 1, 5–23.
Stigmar, Martin (red.) (2009). Högskolepedagogik. Stockholm: Liber. (sidor väljs i samråd med examinator)
Sveriges förenade studentkårer (2013). Studentens lärande i centrum: Sveriges förenade studentkårer om pedagogik i högskolan. Stockholm: Sveriges förenade studentkårer. Tillgänglig på internet. (36 sidor)
Kursvärdering
Kursdeltagarna får inflytande genom att det kontinuerligt under pågående kurs ges möjlighet till återkoppling och reflektion över kursens innehåll och genomförande. Kursen avslutas med en individuell, skriftlig kursvärdering utifrån kursens syfte och mål. Dessa diskuteras muntligt i samband med det avslutande examinerande seminariet. Sammanfattningar av dessa kursvärderingar tillsammans med undervisande lärares reflektioner görs tillgängliga för kursdeltagarna och utgör underlag för kommande kursplaneringar.
Övrigt
När kursen inte längre ges, eller kursinnehållet väsentligen ändrats, har den deltagaren rätt att, under ett år efter det att förändringen skett, examineras vid två olika tillfällen enligt den kursplan som gällde vid registreringen.