Utbildningsinfo
IN ENGLISH
Malmö universitet

Kursplan med gällandedatum 2007-09-13

Kursplan med gällandedatum 2007-09-13

Benämning

Akademiskt lärarskap

Engelsk benämning

Scholarship of University Teaching

Kurskod

HP601A

Omfattning

5 hp

Betygsskala

UG / Underkänd (U) eller Godkänd (G)

Undervisningsspråk

Svenska, inslag av engelska kan förekomma.

Beslutande instans

Rektors kansli

Fastställandedatum

2007-09-13

Gäller från

2007-09-13

Utbildningsnivå

Avancerad nivå

Behörighetskrav

Kandidatexamen om 180 högskolepoäng

Huvudområde

Inget huvudområde.

Fördjupningsnivå

A1N

Fördjupningsnivå i förhållande till examensfordringarna

Kursen utgör en del av den behörighetsgivande högskolepedagogiska utbildningen omfattande 15hp som anordnas vid Malmö högskola.

Syfte

Kursen har en översiktlig karaktär och avser att kursdeltagaren ska skaffa sig en innehållsrik och bred referensram när det gäller det akademiska lärarskapets innehåll och förutsättningar. Syftet är även att ge en grund för utveckling av lärarens pedagogiska meritportfölj. Utöver det ska kursen även bidra till att skapa kontaktytor över organisatoriska gränser på Malmö högskola.

Innehåll

Kursen innefattar kunskaper om högskolans roll i samhället och lärararbetets förutsättningar pedagogiskt, juridiskt och med hänsyn till högskolans värdegrund. Den innehåller även pedagogisk teori, forskning om studenters lärande samt kunskaper om akademiskt lärarskap och om pedagogisk meritportfölj.

Lärandemål

Efter avslutad kurs skall kursdeltagaren kunna
  • redovisa kunskaper både om samhällets och om Malmö högskolas mål och regelverk för verksamheten inom högre utbildning,
  • planera för undervisning, examination samt utvärdering av forskningsanknuten högskoleutbildning inom det egna kunskapsområdet,
  • diskutera och ta ställning till värdegrundsfrågor såsom vetenskaplighet/konstnärlighet, demokrati, jämställdhet, likabehandling och hållbar utveckling i högre utbildning,
  • reflektera över det egna förhållningssättet till det akademiska lärarskapet.

Arbetsformer

Arbetsformer variera mellan föreläsningar, litteraturstudier, seminarier och diskussioner. Arbete kan ske både individuellt och i grupp. Vid genomförande av kursen används Malmö högskolas lärplattform.

Bedömningsformer

Examinationen genomförs i två delar. Den första innebär en skriftlig presentation av en planering för en kurs eller ett kursmoment inom det egna undervisningsområdet. Presentationen ska innefatta didaktiska ställningstaganden och anknyta till lärarens pedagogiska förhållningssätt och relevanta värdegrundsfrågor. Dessutom genomförs en studieuppgift som omfattar de formella villkoren för att utöva det akademiska lärarskapet.

Kurslitteratur och övriga läromedel

Uppgift saknas

Kursvärdering

Kursdelatagarna får inflytande genom att det kontinuerligt under pågående kurs ges möjlighet till återkoppling och refletion över kursens innehåll och genomförande. Kursen avslutas med en individuell, skriftlig kursvärdering utifrån kursens syfte och mål. Sammanfattningar av dessa kursvärderingar tillsammans med undervisande lärares reflektioner finns tillgängliga för kursdeltagarna och utgör underlag för kommande kursplaneringar.