Kursplan hösten 2009
Kursplan hösten 2009
Benämning
Akademiskt lärarskap
Engelsk benämning
Scholarship of University Teaching
Kurskod
HP601A
Omfattning
5 hp
Betygsskala
UG / Underkänd (U) eller Godkänd (G)
Undervisningsspråk
Svenska, inslag av engelska kan förekomma.
Beslutande instans
Rektors kansli
Fastställandedatum
2007-09-13
Gäller från
2007-09-13
Behörighetskrav
Kandidatexamen om 180 högskolepoäng
Utbildningsnivå
Avancerad nivå
Inget huvudområde.
Fördjupningsnivå
A1N
Fördjupningsnivå i förhållande till examensfordringarna
Kursen utgör en del av den behörighetsgivande högskolepedagogiska utbildningen omfattande 15hp som anordnas vid Malmö högskola.
Syfte
Kursen har en översiktlig karaktär och avser att kursdeltagaren ska skaffa sig en innehållsrik och bred referensram när det gäller det akademiska lärarskapets innehåll och förutsättningar. Syftet är även att ge en grund för utveckling av lärarens pedagogiska meritportfölj. Utöver det ska kursen även bidra till att skapa kontaktytor över organisatoriska gränser på Malmö högskola.
Innehåll
Kursen innefattar kunskaper om högskolans roll i samhället och lärararbetets förutsättningar pedagogiskt, juridiskt och med hänsyn till högskolans värdegrund. Den innehåller även pedagogisk teori, forskning om studenters lärande samt kunskaper om akademiskt lärarskap och om pedagogisk meritportfölj.
Lärandemål
Efter avslutad kurs skall kursdeltagaren kunna
- redovisa kunskaper både om samhällets och om Malmö högskolas mål och regelverk för verksamheten inom högre utbildning,
- planera för undervisning, examination samt utvärdering av forskningsanknuten högskoleutbildning inom det egna kunskapsområdet,
- diskutera och ta ställning till värdegrundsfrågor såsom vetenskaplighet/konstnärlighet, demokrati, jämställdhet, likabehandling och hållbar utveckling i högre utbildning,
- reflektera över det egna förhållningssättet till det akademiska lärarskapet.
Arbetsformer
Arbetsformer variera mellan föreläsningar, litteraturstudier, seminarier och diskussioner. Arbete kan ske både individuellt och i grupp. Vid genomförande av kursen används Malmö högskolas lärplattform.
Bedömningsformer
Examinationen genomförs i två delar. Den första innebär en skriftlig presentation av en planering för en kurs eller ett kursmoment inom det egna undervisningsområdet. Presentationen ska innefatta didaktiska ställningstaganden och anknyta till lärarens pedagogiska förhållningssätt och relevanta värdegrundsfrågor. Dessutom genomförs en studieuppgift som omfattar de formella villkoren för att utöva det akademiska lärarskapet.
Uppgift saknas
Kursvärdering
Kursdelatagarna får inflytande genom att det kontinuerligt under pågående kurs ges möjlighet till återkoppling och refletion över kursens innehåll och genomförande. Kursen avslutas med en individuell, skriftlig kursvärdering utifrån kursens syfte och mål. Sammanfattningar av dessa kursvärderingar tillsammans med undervisande lärares reflektioner finns tillgängliga för kursdeltagarna och utgör underlag för kommande kursplaneringar.