Education Directory
PÅ SVENSKA
Malmö University

Kursplan med gällandedatum 2016-01-18

Kursplan med gällandedatum 2016-01-18

Benämning

Historia och lärande: Historiebruk

Engelsk benämning

History and Education: Uses of History

Kurskod

HL724C

Omfattning

15 hp

Betygsskala

UV / Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG)

Undervisningsspråk

Svenska, inslag av engelska kan förekomma.

Beslutande instans

Fakulteten för lärande och samhälle

Fastställandedatum

2015-11-19

Gäller från

2016-01-18

Utbildningsnivå

Avancerad nivå

Behörighetskrav

Kursen har följande högskolekurs som förkunskapskrav: HL723C Historia och lärande: Perspektiv på historia II (genomgången)
Se även tillträdeskrav i utbildningsplanen.

Huvudområde

Inget huvudområde.

Fördjupningsnivå

A1F

Fördjupningsnivå i förhållande till examensfordringarna

Kursen ingår i ämneslärarexamen med inriktning mot arbete i gymnasieskolan.

Syfte

Kursen syftar till att studenten väsentligt ska fördjupa sina kunskaper i historievetenskaplig metod och teori genom studier och analys av olika former av historiebruk.

Innehåll

Delkurser

Delkursens innehåll

I delkursen behandlas hur historievetenskapliga strategier kan användas för att konstruera och analysera olika framtidsscenarier. Studenten övas i ett kritiskt-analytiskt och prövande arbetssätt vid analys av bruket av historia i olika former. Dessutom behandlas hur framtidsscenarier kan användas tillsammans med historievetenskapliga strategier i ett undervisningsmoment i historia.

Delkursens lärandemål

Efter avslutad delkurs ska studenten kunna
  • redogöra för hur historievetenskapliga strategier kan användas för att konstruera och analysera olika framtidsscenarier
  • analysera olika framtidsscenariermed stöd av historievetenskapliga strategier
  • kritiskt granska och analysera olika typer av källor och information
  • problematisera och ge förslag på hur relationen då-nu-sedan kan konkretiseras i ett undervisningsmoment

Delkursens arbetsformer

Delkursen innehåller varierande arbetsformer. Arbetsformerna kan utgöras av föreläsningar, diskussionsseminarier, övningar och kortare muntliga och skriftliga presentationer.

Delkursens bedömningsformer

Delkursen examineras genom ett individuellt skriftligt arbete där samtliga lärandemål bedöms. Arbetet redovisas och diskuteras vid ett examinerande seminarium.
Betygskriterier delges av kursledaren vid kursstart.

Delkursens innehåll

I delkursen behandlas relationen mellan historievetenskap och konspirationsteorier. Detta innebär ett historiekulturellt perspektiv på konspirationsteorier med fokus på historiebruk. Historiska berättelser analyseras med narrativ teori och ett kritiskt och analytiskt förhållningssätt tillämpas. På en fördjupad nivå konkretiseras hur relationen mellan konspirationshistoria och vetenskaplig historia kan behandlas i undervisningsmoment.

Delkursens lärandemål

Efter avslutad delkurs ska studenten kunna
  • redogöra för olika konspirationsteorier och hur historia används inom dessa
  • redogöra för relationen mellan konspirationsteorier och de historiekulturella kontexter som de är en del av
  • analysera meningsskapande i historiska berättelser med hjälp av narrativa teoretiska verktyg
  • diskutera och problematisera relationen mellan historievetenskap och konspirationshistoria
  • argumentera för ett kritiskt-analytiskt förhållningssätt till olika typer av källor och information
  • konkretisera hur relationen mellan konspirationshistoria och vetenskaplig historia kan behandlas i flera sammanhängande undervisningsmoment

Delkursens arbetsformer

Delkursen innehåller varierande arbetsformer. Arbetsformerna kan utgöras av föreläsningar, diskussionsseminarier, övningar och kortare muntliga och skriftliga presentationer.

Delkursens bedömningsformer

Delkursen examineras genom ett individuellt skriftligt arbete där samtliga lärandemål bedöms. Arbetet redovisas och diskuteras vid ett examinerande seminarium.
Betygskriterier delges av kursledaren vid kursstart.

Kurslitteratur och övriga läromedel

Framtidshistoria, 7.5 hp

Green, Alix Rivka (2013). Using History in Public Policy Development. University of Hertfordshire: Hatfield. (235 s.)
Staley, David J. (2007). History and Future: Using Historical Thinking to Imagine the Future. Lexington Books: New York. (173 s.)
Wilschut, Arie (2012). Images of Time. The Role of a Historical Consciousness in Learning History. Information Age Publishing: Charlotte, NC. (196 s.)
Aktuella styrdokument
Artiklar och källmaterial i urval (ca 150 s.):

Historievetenskap och konspirationshistoria, 7.5 hp

Barkun, Michael (2003). A Culture of Conspiracy. Apocalyptic Visions in Contemporary America, University of California Press: Berkeley. (189 s.)
Fenster, Mark (2008). Conspiracy Theories. Secrecy and Power in American culture. University of Minnesota Press: Minneapolis. (359 s.)
Karlsson, Maria (2015). Cultures of denial. Comparing Holocaust and Armenian Genocide Denial. Department of History, Lund University: Lund. (198 s.)
Sunstein, Cass R. (2014). On Rumors. How Falsehoods Spread, why we Believe Them, and What Can be Done. Princeton University Press: Princeton, NJ. (88 s.)
Aktuella styrdokument
Artiklar och källmaterial (ca 150s.)