Kursplan våren 2016
Kursplan våren 2016
Benämning
Historia och lärande: Historiebruk
Engelsk benämning
History and Education: Uses of History
Kurskod
HL724C
Omfattning
15 hp
Betygsskala
UV / Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG)
Undervisningsspråk
Svenska, inslag av engelska kan förekomma.
Beslutande instans
Fakulteten för lärande och samhälle
Fastställandedatum
2015-11-19
Gäller från
2016-01-18
Behörighetskrav
Kursen har följande högskolekurs som förkunskapskrav: HL723C Historia och lärande: Perspektiv på historia II (genomgången)
Se även tillträdeskrav i utbildningsplanen.
Utbildningsnivå
Avancerad nivå
Inget huvudområde.
Fördjupningsnivå
A1F
Fördjupningsnivå i förhållande till examensfordringarna
Kursen ingår i ämneslärarexamen med inriktning mot arbete i gymnasieskolan.
Syfte
Kursen syftar till att studenten väsentligt ska fördjupa sina kunskaper i historievetenskaplig metod och teori genom studier och analys av olika former av historiebruk.
Innehåll
Delkurser
Framtidshistoria, 7.5 hp
Delkursens innehåll
I delkursen behandlas hur historievetenskapliga strategier kan användas för att konstruera och analysera olika framtidsscenarier. Studenten övas i ett kritiskt-analytiskt och prövande arbetssätt vid analys av bruket av historia i olika former. Dessutom behandlas hur framtidsscenarier kan användas tillsammans med historievetenskapliga strategier i ett undervisningsmoment i historia.
Delkursens lärandemål
Efter avslutad delkurs ska studenten kunna
- redogöra för hur historievetenskapliga strategier kan användas för att konstruera och analysera olika framtidsscenarier
- analysera olika framtidsscenariermed stöd av historievetenskapliga strategier
- kritiskt granska och analysera olika typer av källor och information
- problematisera och ge förslag på hur relationen då-nu-sedan kan konkretiseras i ett undervisningsmoment
Delkursens arbetsformer
Delkursen innehåller varierande arbetsformer. Arbetsformerna kan utgöras av föreläsningar, diskussionsseminarier, övningar och kortare muntliga och skriftliga presentationer.
Delkursens bedömningsformer
Delkursen examineras genom ett individuellt skriftligt arbete där samtliga lärandemål bedöms. Arbetet redovisas och diskuteras vid ett examinerande seminarium.
Betygskriterier delges av kursledaren vid kursstart.
Historievetenskap och konspirationshistoria, 7.5 hp
Delkursens innehåll
I delkursen behandlas relationen mellan historievetenskap och konspirationsteorier. Detta innebär ett historiekulturellt perspektiv på konspirationsteorier med fokus på historiebruk. Historiska berättelser analyseras med narrativ teori och ett kritiskt och analytiskt förhållningssätt tillämpas. På en fördjupad nivå konkretiseras hur relationen mellan konspirationshistoria och vetenskaplig historia kan behandlas i undervisningsmoment.
Delkursens lärandemål
Efter avslutad delkurs ska studenten kunna
- redogöra för olika konspirationsteorier och hur historia används inom dessa
- redogöra för relationen mellan konspirationsteorier och de historiekulturella kontexter som de är en del av
- analysera meningsskapande i historiska berättelser med hjälp av narrativa teoretiska verktyg
- diskutera och problematisera relationen mellan historievetenskap och konspirationshistoria
- argumentera för ett kritiskt-analytiskt förhållningssätt till olika typer av källor och information
- konkretisera hur relationen mellan konspirationshistoria och vetenskaplig historia kan behandlas i flera sammanhängande undervisningsmoment
Delkursens arbetsformer
Delkursen innehåller varierande arbetsformer. Arbetsformerna kan utgöras av föreläsningar, diskussionsseminarier, övningar och kortare muntliga och skriftliga presentationer.
Delkursens bedömningsformer
Delkursen examineras genom ett individuellt skriftligt arbete där samtliga lärandemål bedöms. Arbetet redovisas och diskuteras vid ett examinerande seminarium.
Betygskriterier delges av kursledaren vid kursstart.
Kurslitteratur och övriga läromedel
Framtidshistoria, 7.5 hp
Green, Alix Rivka (2013). Using History in Public Policy Development. University of Hertfordshire: Hatfield. (235 s.)
Staley, David J. (2007). History and Future: Using Historical Thinking to Imagine the Future. Lexington Books: New York. (173 s.)
Wilschut, Arie (2012). Images of Time. The Role of a Historical Consciousness in Learning History. Information Age Publishing: Charlotte, NC. (196 s.)
Aktuella styrdokument
Artiklar och källmaterial i urval (ca 150 s.):
Historievetenskap och konspirationshistoria, 7.5 hp
Barkun, Michael (2003). A Culture of Conspiracy. Apocalyptic Visions in Contemporary America, University of California Press: Berkeley. (189 s.)
Fenster, Mark (2008). Conspiracy Theories. Secrecy and Power in American culture. University of Minnesota Press: Minneapolis. (359 s.)
Karlsson, Maria (2015). Cultures of denial. Comparing Holocaust and Armenian Genocide Denial. Department of History, Lund University: Lund. (198 s.)
Sunstein, Cass R. (2014). On Rumors. How Falsehoods Spread, why we Believe Them, and What Can be Done. Princeton University Press: Princeton, NJ. (88 s.)
Aktuella styrdokument
Artiklar och källmaterial (ca 150s.)