Kursplan våren 2026
Kursplan våren 2026
Benämning
Historia och lärande: Fördjupade perspektiv på historia
Engelsk benämning
History and Education: Further Perspectives on History
Kurskod
HL721C
Omfattning
15 hp
Betygsskala
UV / Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG)
Undervisningsspråk
Svenska, inslag av engelska kan förekomma.
Beslutande instans
Fakulteten för lärande och samhälle, Programnämnden för ämneslärarprogrammet
Fastställandedatum
2022-11-11
Gäller från
2023-01-16
Behörighetskrav
Kursen har följande högskolekurs som förkunskapskrav: HL216C Historia och lärande: Historia och mångkultur (godkänd)
Utbildningsnivå
Avancerad nivå
Inget huvudområde.
Fördjupningsnivå
A1F
Fördjupningsnivå i förhållande till examensfordringarna
Kursen ingår i ämneslärarexamen med inriktning mot arbete i grundskolans årskurs 7-9 samt gymnasieskolan.
Syfte
Kursen syftar till att studenten ska utveckla fördjupade kunskaper om hur historia skapas och förmedlas, utifrån nutidens frågor till det förflutna, och med beaktande av metodiska problem förknippade med historiskt källmaterial. Dessa historievetenskapliga och didaktiska perspektiv behandlas i delkurs 1 med fokus på kulturarv, och i delkurs 2 med fokus på genus, jämställdhet och normkritiska perspektiv.
Innehåll
Kursen består av två delkurser.
Delkurser
Att bruka kulturarv, 7.5 hp
Delkursens innehåll
I delkursen behandlas kulturarv och olika perspektiv på historieförmedling fördjupas, med fokus på förmedling av tiden för industrialiseringsprocessen på olika kulturarvsinstitutioner. Arbete med källor, och metoder för källtolkning och källarbete, är en progression från tidigare programkurser.
Delkursens lärandemål
Efter avslutad delkurs ska studenten kunna.
- problematisera och värdera begreppet kulturarv, och teorier om kulturarv
- analysera, värdera och tillämpa olika perspektiv på förmedling av kulturarv på olika arenor i samhället
- självständigt analysera och kritiskt värda historieförmedlande verksamhet för att sedan utveckla en undervisningsplanering, som är teoretiskt förankrad och kopplad till styrdokument
- diskutera och hantera källkritiska och metodiska problem förknippade med användningen av olika typer av historiskt källmaterial
- analysera och kritiskt värdera historieförmedlande verksamheter samt på ett kvalificerat sätt omsätta detta till historieundervisning med utgångspunkt från fördjupade kunskaper om 1800-talshistoria, historiska perspektiv och historieförmedling
Delkursens arbetsformer
Kursen innehåller varierande arbetsformer. Alla lärandemål behandlas i föreläsningar, litteratur- och diskussionsseminarier, övningar, muntliga och skriftliga presentationer, samt studiebesök som kan vara obligatoriska.
Delkursens bedömningsformer
Prov 1: Vetenskaplig text (academic essay) 4 hp. Lärandemål 1, 2, 5.
Prov 2: Skriftligt och muntlig examination (written and oral examination) 3,5 hp. Lärandemål 3, 4 5.
För delkursen gällande betygskriterier meddelas av kursledaren vid kursstart.
För samtliga bedömningar ska underlaget vara sådant att individuella prestationer kan särskiljas.
Vid omtentamen kan examinationsformerna ändras till skriftlig tentamen.
Genushistoria, 7.5 hp
Delkursens innehåll
I delkursen anläggs ett genusperspektiv på historia och historieförmedling där även centrala genusteoretiska begrepp och förändringsprocesser behandlas. Medier och digitala miljöers påverkan på och användning i undervisning belyses.
Delkursens lärandemål
Efter avslutad delkurs ska studenten kunna
- analysera och förklara komplexa historiska processer gällande människors levnadsvillkor ur ett genusperspektiv, samt aktörers påverkan på dessa processer
- diskutera och problematisera centrala genusteoretiska begrepp samt diskutera deras användning i historieskrivning
- planera, analysera och problematisera historieundervisning ur ett genusperspektiv
- diskutera hur olika medier och digitala miljöer både kan påverka och användas i pedagogisk verksamhet
Delkursens arbetsformer
Kursen innehåller varierande arbetsformer. Arbetsformerna, som kan utgöras av föreläsningar, diskussionsseminarier, övningar, och kortare muntliga och skriftliga presentationer, utvecklas med utgångspunkt från kursens syfte och mål i samverkan med studenterna.
Delkursens bedömningsformer
Skriftligt och muntlig examination (written and oral examination) 7,5 hp. Samtliga lärandemål.
För kursen gällande betygskriterier meddelas av kursledaren vid kursstart.
För samtliga bedömningar ska underlaget vara sådant att individuella prestationer kan särskiljas.
Vid omprov kan bedövningsformen ändras till salstentamen.
Bedömningsformer
För betyget Väl godkänd på hel kurs krävs betyget Väl godkänd på minst 2/3 av kursens poängomfattning.
Kurslitteratur
Att bruka kulturarv, 7.5 hp
Eliasson, Per (2008). “Kulturarv och medborgerlig bildning i den svenska grundskolan.” I: Lars-Eric Jönsson, Anna Wallette och Jes Wienberg (red.) Kanon och kulturarv. Historia och samtid i Danmark och Sverige. Lund: Makadam Förlag (s. 184-200) (16 s.)
Johansson, Christina (2015). Museums, migration and Cultural Diversity. Swedish museums in tune with times? Studien Verlag, Innsbruck (110 s.)
Magnusson, Lars, (2012) Sveriges ekonomiska historia, Studentlitteratur, Lund s 199-452, (253 s.)
Museerna och HBTQ: en analys av hur museer och andra utställare kan belysa perspektiv rörande homosexuella, bisexuella, transpersoner och queera personer. (2015) Visby: Riksutställningar (65 s.)
Rosenlund, David (2015). “Source criticism in the classroom: An empiricist straitjacket on pupils’ historical thinking? ”Historical encounters Vol 2:1.(elektronisk resurs) (10 s.)
Valbar litteratur (ca 420 s) väljs i samråd med kursledaren.
Aktuella styrdokument
Artiklar, kapitel, och källmaterial i urval, se kursguide.
Genushistoria, 7.5 hp
Frykman, Jonas & Orvar Löfgren (2022), Kärlek och kärnfamilj i folkhemmet. Längtan, lust och oro. Malmö: Gleerups, (200 s.).
Hedlin, Maria (2010). Lilla genushäftet 2.0: om genus och skolans jämställdhetsmål. Växjö: Institutionen för pedagogik, psykologi och idrottsvetenskap, Linnéuniversitetet
(44 s.) [elektronisk resurs]
Martinsson, Lena och Reimers, Eva (2014). Skola i normer. Malmö: Gleerups Utbildning (202 s.)
Rydström, Jens och Tjäder, David (2010). Kvinnor, män och alla andra. En svensk genushistoria. Lund: Studentlitteratur (265 s.)
Wiesner-Hanks, Merry & Engineer Willoughby, Urmi (2018), A Primer for Teaching Women, Gender & Sexuality in World History. Ten Design Principles, Durham & London: Duke University Press (123 s.).
Artiklar om digitala miljöer och mediers påverkan på pedagogisk verksamhet (ca 100 s.)
Valbar litteratur (totalt ca 100 s.) väljs i samråd med kursledaren.
Aktuella styrdokument
Artiklar, kapitel, och källmaterial i urval, se kursguide.
Kursvärdering
Studenter som deltar i eller har avslutat en kurs ska ges möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av universitetet. Universitetet sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).