Kursplan våren 2020
Kursplan våren 2020
Benämning
Historia och lärande: De långa linjernas historia
Engelsk benämning
History and Education: Long Perspectives on History
Kurskod
HL701C
Omfattning
15 hp
Betygsskala
UV / Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG)
Undervisningsspråk
Svenska, inslag av engelska kan förekomma.
Beslutande instans
Fakulteten för lärande och samhälle
Fastställandedatum
2018-09-27
Gäller från
2018-09-28
Behörighetskrav
Kursen har följande högskolekurs som förkunskapskrav: LL204G Självständigt arbete i fördjupningsämnet (genomgången)
Se även tillträdeskrav i utbildningsplanen.
Utbildningsnivå
Avancerad nivå
Inget huvudområde.
Fördjupningsnivå
A1N
Fördjupningsnivå i förhållande till examensfordringarna
Kursen ingår i ämneslärarexamen med inriktning mot arbete i grundskolans årskurs 7-9 och gymnasieskolan.
I kursen integreras ämnes- och ämnesdidaktiska studier med 3 högskolepoäng studier inom utbildningsvetenskaplig kärna.
Syfte
Kursen syftar till att studenterna ska utveckla sin förmåga att undervisa om långsiktiga historiska förändringsprocesser som historiska problem. Vidare syftar kursen till att studenterna ska utveckla sin förmåga att reflektera över styrdokument, elevers ämnesrelaterade svårigheter och läromedel.
Innehåll
Kursen behandlar de långsiktiga historiska förändringsprocesser som har betydelse för dagens och framtidens samhälle. Dessa processer problematiseras och olika typer av historiska förklaringsmodeller och teoretiska begrepp används för att göra tolkningar. I centrum står förmågan att planera undervisning om dessa förändringsprocesser på ett sätt som ökar nutidsförståelsen samt kunskapen om att människor i olika tider har levt under olika ekonomiska, politiska, tekniska och kulturella villkor. I kursen behandlas även aktuella styrdokument och läromedel.
Lärandemål
Efter avslutad kurs ska studenten kunna
- analysera och diskutera forskning kring historiska problem och långsiktiga historiska förändringsprocesser och aktörers handlande i dessa, utifrån olika förklaringsmodeller
- analysera och diskutera hur kunskap om långsiktiga förändringsprocesser påverkar vår förståelse av nutiden och framtiden
- kartlägga och diskutera hinder och möjligheter i elevers kunskapstillägnanade i relation till ämnet och redogöra för hur en kunskapsutvecklande undervisning för samtliga elever kan utformas
- kunna kritiskt granska och värdera läromedel, innehåll och arbetsformer i relation till kunskapssynen i styrdokument och elevers olika förutsättningar och behov
- kunna planera och utvärdera undervisningsprojekt som syftar till att elever kan redogöra för långsiktiga historiska förändringsprocesser utifrån olika förklaringsmodeller
Arbetsformer
Kursen innehåller varierande arbetsformer som kan utgöras avseminarier, övningar och studenters skriftliga och muntliga presentationer.
Bedömningsformer
Examinationen av lärandemål 1 och 2 sker genom individuella papers kopplade till obligatoriska textseminarier. Examinationen av lärandemål 3-5 sker i form av ett obligatoriskt slutseminarium kring ett individuellt skriftligt arbete. Vid ev omexamination kan examinationsformen ändras till skriftlig tentamen.
Betygskriterier delges av kursledaren vid kursstart.
Kurslitteratur och övriga läromedel
Bjerregaard, Maria och Björn Kindenberg (2015). Språkutvecklande so-undervisning: strategier och metoder för högstadiet. Stockholm: Natur och Kultur (184 s)
Coffin, Caroline (2004). Learning to write history: the role of causality. Written communication, 21(3) s 261-289. (28 s)
Englund, Boel (2011). Vad gör läroböcker? I: Ammert, Niklas (red.) //Att spegla världen. Läromedelsstudier i teori och praktik//. Lund: Studentlitteratur (s 279-292) (13 s)
Lindh, Lena & Söderberg, Boel (2011), Lärotextens makt och magi. I: Ammert, Niklas (red.) //Att spegla världen. Läromedelsstudier i teori och praktik//. Lund: Studentlitteratur (s 193-218) (25 s)
Nordgren, Kenneth (2011). Interkulturella perspektiv i historieläroböcker. I. Ammert, Niklas (red.) //Att spegla världen. Läromedelsstudier i teori och praktik//. Lund: Studentlitteratur (s 139-155) (16 s)
Reichenberg, Monica & Lundberg, Ingvar (2011).Varför behövs lättlästa läroböcker? I: Ammert, Niklas(red.) //Att spegla världen. Läromedelsstudier i teori och praktik//. Lund: Studentlitteratur ( s 317-340) (23 s)
Shemilt, Denis (2009), Drinking an ocean and pissing a cupful: How adolescents make sense of history I: Symcox, Linda & Wischut, Arie (eds.) //National history standards. The problem of the canon and the future of teaching history.// Information Age Publishing (69 s)
Skolverket (2014), //Att bana väg för nyanländas lärande - mottagande och skolgång.// (24 s.) file:///C:/Users/lupeel/Downloads/pdf3198%20(2).pdf
Smith, Ralph B (2011). Historical explanation: from narrative to causation – and back? History of European ideas, 37:3, 382-395 (13 s).
Synteser, eller översiktsverk, (ca 1 800 s). Titlar meddelas av kursledaren före kursstart.
Artiklar och texter i urval (ca 50 s)
Kursvärdering
Högskolan ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av högskolan. Högskolan sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).