Education Directory
PÅ SVENSKA
Malmö University

Kursplan med gällandedatum 2015-01-19

Kursplan med gällandedatum 2015-01-19

Benämning

Historia och lärande: De långa linjernas historia

Engelsk benämning

History and Education: Long Perspectives on History

Kurskod

HL701C

Omfattning

15 hp

Betygsskala

UV / Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG)

Undervisningsspråk

Svenska, inslag av engelska kan förekomma.

Beslutande instans

Fakulteten för lärande och samhälle

Fastställandedatum

2014-12-02

Gäller från

2015-01-19

Utbildningsnivå

Avancerad nivå

Behörighetskrav

Kursen har följande högskolekurs som förkunskapskrav: LL204G Självständigt arbete i fördjupningsämnet (genomgången)
Se även tillträdeskrav i utbildningsplanen.

Huvudområde

Inget huvudområde.

Fördjupningsnivå

A1N

Fördjupningsnivå i förhållande till examensfordringarna

Kursen ingår i ämneslärarexamen med inriktning mot arbete i grundskolans årskurs 7-9 och gymnasieskolan. I kursen integreras ämnes- och ämnesdidaktiska studier med 3 högskolepoäng studier inom utbildningsvetenskaplig kärna.

Syfte

Kursen syftar till att studenterna ska utveckla sin förmåga att undervisa om långsiktiga historiska förändringsprocesser som historiska problem. Vidare syftar kursen till att studenterna ska utveckla sin förmåga att reflektera över styrdokument, elevers ämnesrelaterade svårigheter och läromedel.

Innehåll

Kursen behandlar de långsiktiga historiska förändringsprocesser som har betydelse för dagens och framtidens samhälle. Dessa processer problematiseras och olika typer av historiska förklaringsmodeller och teoretiska begrepp används för att göra tolkningar. I centrum står förmågan att planera undervisning om dessa förändringsprocesser på ett sätt som ökar nutidsförståelsen samt kunskapen om att människor i olika tider har levt under olika ekonomiska, politiska, tekniska och kulturella villkor. I kursen behandlas även aktuella styrdokument och läromedel.

Lärandemål

Efter avslutad kurs ska studenten kunna
  • analysera och diskutera forskning kring historiska problem och långsiktiga historiska förändringsprocesser utifrån olika förklaringsmodeller
  • analysera och diskutera hur kunskap om långsiktiga förändringsprocesser påverkar vår förståelse av nutiden och framtiden
  • kartlägga och diskutera hinder och möjligheter i elevers kunskapstillägnanade i relation till ämnet och redogöra för hur en kunskapsutvecklande undervisning för samtliga elever kan utformas
  • kunna kritiskt granska och värdera läromedel, innehåll och arbetsformer i relation till kunskapssynen i styrdokument och elevers olika förutsättningar och behov
  • kunna planera och utvärdera undervisningsprojekt som syftar till att elever kan redogöra för långsiktiga historiska förändringsprocesser utifrån olika förklaringsmodeller

Arbetsformer

Kursen innehåller varierande arbetsformer som kan utgöras avseminarier, övningar och studenters skriftliga och muntliga presentationer.

Bedömningsformer

Examinationen sker i form av ett slutseminarium kring ett individuellt skriftligt arbete i vilket studenten skall utgå från olika valda förändringsprocesser att använda i historieundervisning. Dessa analyseras som historiska problem utifrån olika historiska förklaringsmodeller. Slutseminariet bygger på kursens samtliga litteraturseminarier. Arbetet ska innehålla didaktiska överväganden rörande innehåll, läromedel och arbetsformer avseende undervisning kring valda förändringsprocesser med utgångspunkt i elevers skilda förutsättningar och behov.
Betygskriterier delges av kursledaren vid kursstart.

Kurslitteratur och övriga läromedel

Crosby, Alfred (2004), //Ecological imperialism. The Biological Expansion of Europe, 900-1900.// Cambridge: Cambridge university press. (390 s.)
Englund, Boel (2011). Vad gör läroböcker? I: Ammert, Niklas (red.) //Att spegla världen. Läromedelsstudier i teori och praktik//. Lund: Studentlitteratur (s 279-292) (13 s)
Ferguson, Niall (2012), //Civilization. The Six Killer Apps of Western Power.// New York: Penguin books (415 s)
Hobson, John M. (2006). //Västerlandets österländska ursprung.// Lund: Studentlitteratur (334 s)
Lindh, Lena & Söderberg, Boel (2011), Lärotextens makt och magi. I: Ammert, Niklas (red.) //Att spegla världen. Läromedelsstudier i teori och praktik//. Lund: Studentlitteratur (s 193-218) (25 s)
McNeill, J.R. & McNeill, William H. (2006). //Mänskliga nätverk. Världshistorien i ett nytt perspektiv//. SNS (381 s)
Nordgren, Kenneth (2011). Interkulturella perspektiv i historieläroböcker. I. Ammert, Niklas (red.) //Att spegla världen. Läromedelsstudier i teori och praktik//. Lund: Studentlitteratur (s 139-155) (16 s)
Reichenberg, Monica & Lundberg, Ingvar (2011).Varför behövs lättlästa läroböcker? I: Ammert, Niklas (red.) //Att spegla världen. Läromedelsstudier i teori och praktik//. Lund: Studentlitteratur ( s 317-340) (23 s)
Rimas, Andrew & Fraser, Evan D G. (2011). //Empires of Food. Feast, Famine and the Rise and Fall of Civilizations//. London: Arrow Books Ltd (254 s)
Shemilt, Denis (2009), Drinking an ocean and pissing a cupful: How adolescensts make sense of history I: Symcox, Linda & Wischut, Arie (eds.) //National history standards. The problem of the canon and the future of teaching history.// Information Age Publishing (69 s)
Skolverket (2014), //Att bana väg för nyanländas lärande - mottagande och skolgång.// (24 s.) file:///C:/Users/lupeel/Downloads/pdf3198%20(2).pdf

Kursvärdering

Studenterna får inflytande i undervisningen genom att det kontinuerligt under pågående kurs ges möjlighet till återkoppling och reflektion över kursens innehåll och genomförande. Kursen avslutas med en individuell, skriftlig kursvärdering utifrån kursens syfte och mål. Dessa kursvärderingar ligger till grund för den återkoppling kursledaren och studenterna/kursdeltagarna gör i anslutningen till kursens avslutning.