Kursplan hösten 2022
Kursplan hösten 2022
Benämning
Historia och lärande: Förändringsprocesser och levnadsvillkor till ca 500, med allmändidaktik
Engelsk benämning
History and Education: Processes of Change and Living Conditions to ca 500, with Didactics
Kurskod
HL241C
Omfattning
15 hp
Betygsskala
UV / Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG)
Undervisningsspråk
Svenska, inslag av engelska kan förekomma.
Beslutande instans
Fakulteten för lärande och samhälle, Kursplannämnden
Inrättandedatum
2022-02-23
Fastställandedatum
2022-02-23
Gäller från
2022-02-23
Behörighetskrav
Grundläggande behörighet + Historia 1b eller Historia 1a1 + 1a2, Samhällskunskap 1b eller Samhällskunskap 1a1 + 1a2, Engelska 6
Utbildningsnivå
Grundnivå
Inget huvudområde.
Fördjupningsnivå
G1N
Fördjupningsnivå i förhållande till examensfordringarna
Kursen ingår i ämneslärarexamen med inriktning mot arbete i grundskolans årskurs 7-9 samt gymnasieskolan. I kursen integreras ämnes- och ämnesdidaktiska studier med 3 högskolepoäng studier inom utbildningsvetenskaplig kärna.
Syfte
Kursen syftar till att studenten ska utveckla grundläggande kunskaper i historia och i synen på historieämnet. Kursen syftar också till att studenten ska utveckla kunskaper om skolans styrdokument, med utblick mot nordiska förhållanden.
Innehåll
Kursen behandlar förändringsprocesser och människors olika levnadsvillkor, med tyngdpunkt på tiden fram till cirka 500 e.v.t., samt nordisk vikingatid. Den behandlar också olika historiska periodiseringar samt deras grund i politiska och kulturella förutsättningar. Detta sker genom introduktion av historisk teori. Kursen innehåller också en introduktion till historievetenskapliga metoder, som den källkritiska metoden.
I kursen ingår historiska perspektiv på skolans historieundervisning, grundläggande studier av didaktiska modeller och skolans styrdokument, samt hur dessa kan användas vid planering av undervisning och bedömning i historieämnet.
Kursen utgår från individen och att alla bär på en historia. Utifrån detta synsätt behandlar kursen begreppen historiemedvetande, historiebruk, identitet, historiekultur och historiesyn i analys av olika former av historieförmedling
Lärandemål
Efter avslutad kurs ska studenten kunna
1. förklara och diskutera grundläggande begrepp och modeller inom allmän- och ämnesdidaktik
2. identifiera och diskutera historiedidaktikens centrala frågor
3. med utgångspunkt i skolans styrdokument konkretisera historiedidaktikens centrala frågor i en planering för historieundervisning
4. diskutera historiska periodiseringar utifrån deras politiska och kulturella förutsättningar med hjälp av teoretiska begrepp som förändring och kontinuitet samt källkritisk metod
5. utifrån olika historiska förklaringsmodeller beskriva och diskutera politiska, ekonomiska, sociala och kulturella förändringsprocesser, samt aktörers betydelse för dessa förändringsprocesser, fram till ca 500 e.v.t., samt nordisk vikingatid
6. beskriva och diskutera människors levnadsvillkor på olika geografiska platser beroende på klass, genus och generation under perioden fram till ca 500 e.v.t. samt nordisk vikingatid
7. resonera om innebörden av begreppen historiemedvetande, historiebruk, identitet, historiekultur och historiesyn samt använda dem i analyser av historieförmedling och historieämnets förändring över tid
Arbetsformer
Kursen innehåller varierade arbetsformer som kan utgöras av föreläsningar, metodövningar och seminarier, eller presentationer, med utgångspunkt i kursens syfte och mål, utarbetade av studenterna i samverkan med kursledare. Studenten tillämpar teorier i övningar med olika slags empiriskt material. Obligatoriska moment kan ingå och meddelas i så fall vid kursstart.
Bedömningsformer
Prov 1: Salstentamen (Sit-in-Exam) 7 hp. I provet bedöms lärandemål 2, 4, 5 (för tiden forntiden till ca 500 fvt), 6 (för tiden forntiden till ca 500 fvt) samt 7.
Prov 2: Salstentamen (Sit-in-Exam) 8 hp. I provet bedöms lärandemål 1, 3, 5 (för tiden ca 500 fvt till 500 evt samt nordisk vikingatid), samt 6 (för tiden ca 500 fvt till 500 evt samt nordisk vikingatid).
För betyget Väl godkänd på hel kurs krävs betyget Väl godkänd på minst prov 2.
För kursen gällande betygskriterier meddelas av kursledaren vid kursstart.
För samtliga bedömningar ska underlaget vara sådant att individuella prestationer kan särskiljas.
Kurslitteratur
Axelsson Yngvéus, Cecilia (2012). ”Cunning Plan for exploring the migration experience… using tickets and trees.” Teaching History, 149. December 2012. (s. 48-49)
Axelsson Yngvéus, Cecilia (2013). ”Att hantera källor – på gymnasienivå”. I Kritiska perspektiv på historiedidaktiken. Aktuellt om historia 2013:2. (s. 71-92) (21 s.) (Tillgänglig via internet)
Eliasson, Per (2014). ”Historieämnet i de nya läroplanerna”. I Karlsson, Klas-Göran & Zander, Ulf (red.) Historien är närvarande. Historiedidaktik som teori och tillämpning. Lund: Studentlitteratur. (s. 249-271) (22 s.)
Janson, Tore (2006). Romarinnor och romare. Livet i antiken. Stockholm: Wahlström & Widstrand. (225 s.)
Karlsson, Klas-Göran (2014). ”Historia, historiedidaktik och historiekultur – teori och perspektiv”. I Karlsson, Klas-Göran & Zander, Ulf (red.) Historien är närvarande. Historiedidaktik som teori och tillämpning. Lund: Studentlitteratur. (s. 7-89) (82 s.)
Kvande, Lise & Naastad, Nils (2013), Hva skal vi med historie? Historiedidaktik i teori og praksis. Oslo: Universitetsforlaget. (s. 19-88, 162-180) (88 s.)
Kölbl, Carlos and Konrad, Lisa (2015). ”Historical consciousness in Germany. Concept, Implementation, Assessment.” I New directions in assessing historical thinking (eds. Kadriye Ercikan & Peter Seixas) New York, NY: Routledge. (s.17-27) (10 s.)
Larsson, Staffan (2013). Vuxendidaktik: fjorton tankelinjer i forskningen om vuxnas lärande. 1. utg. Stockholm: Natur & kultur. (s. 1-74) (74 s.)
Liedman, Sven-Erik (2013). Från Platon till kriget mot terrorismen. De politiska idéernas historia. Stockholm: Bonnier. (s. 7-65) (58 s.)
Lindkvist, Thomas & Sjöberg, Maria (2013). Det svenska samhället 800-1720. Klerkernas och adelns tid. Lund: Studentlitteratur (s. 13-39) (26 s.)
Lindström, Gunnar & Pennlert, Lars Åke (2016). Undervisning i teori och praktik: en introduktion i didaktik. Umeå: Fundo Förlag. (93 s.)
Modig, Aron med flera, (2015),”Kvinnor i historieläroböcker”. I Historielärarnas förenings årsskrift 2015, Bengt Nilson (red.) Lund: HLFÅ, (s. 136-156) (20 s.)
Ohlander, Ann-Sofie (2010). Kvinnor, män och jämställdhet i läromedel i historia: en granskning på uppdrag av Delegationen för jämställdhet i skolan: rapport 1. (73 s.)
(Tillgänglig via internet)
Queckfeldt, Eva, (2011). Medelhavsvärlden. 3000 år av historia, Lund: Studentlitteratur. (s. 1- 223) (221 s.)
Seixas, Peter (1993). “Historical Understanding among Adolescents in a Multicultural Setting.” Curriculum Inquiry, Vol. 23, No. 3 (Autumn, 1993), (s. 301-327) (26 s.) (Tillgänglig via internet)
Sjöberg, Maria (red) (2014). En samtidig världshistoria. Lund: Studentlitteratur. (s. 21-351) (330 s.)
Söderberg, Johan (2008). Vår världs ekonomiska historia. Den förindustriella tiden. Stockholm: SNS Förlag ( s. 7-111) (104 s.)
Thurèn, Torsten (2013). Källkritik. Stockholm: Liber, (255 s.)
Aktuella styrdokument och kommentarmaterial i Lgr11 och Gy2011 (ca 30 s.) (Tillgängliga via internet)
Utöver detta tillkommer ca hundra sidor text i samband med övningar och seminarier.
Kursvärdering
Malmö universitet ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av lärosätet. Universitetet sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).
Övergångsbestämmelser
Om en kurs har upphört att ges eller har genomgått större förändringar ska studenterna, under ett år efter det att förändringen har skett, erbjudas två tillfällen för omprov baserade på den kursplan som gällde vid registreringen.
Övrigt
Om en student har beslut om riktat pedagogiskt stöd, har examinator rätt att ge ett anpassat prov eller låta studenten genomföra prov på ett alternativt sätt.