Kursplan våren 2020
Kursplan våren 2020
Benämning
Historia och lärande: Långa linjer och lokala perspektiv
Engelsk benämning
History and Education: Long and Local Perspectives
Kurskod
HL212C
Omfattning
21 hp
Betygsskala
UV / Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG)
Undervisningsspråk
Svenska, inslag av engelska kan förekomma.
Beslutande instans
Fakulteten för lärande och samhälle
Fastställandedatum
2019-12-17
Gäller från
2019-12-17
Behörighetskrav
Kursen har följande högskolekurs som förkunskapskrav: HL211C Historia och lärande: Från forntid till framtid (genomgången)
Se även tillträdeskrav i utbildningsplanen.
Utbildningsnivå
Grundnivå
Inget huvudområde.
Fördjupningsnivå
G1N
Fördjupningsnivå i förhållande till examensfordringarna
Kursen ingår i ämneslärarexamen med inriktning mot arbete i grundskolans årskurs 7-9.
Syfte
Kursen syftar till att studenterna ska utveckla förmåga att planera och genomföra undervisning i historia i enlighet med styrdokument och utifrån historiedidaktiska överväganden. Kursen består av följande delkurser:
Delkurs 1. Historia i förändring – de långa tidsperspektiven, 6 högskolepoäng
Changing History – La Longue Durée
Delkurs 2. Städer i förändring och identitetsformering, 7,5 högskolepoäng
Cities in Change and the Formation of Identities
Delkurs 3. Arkivbaserat lokalhistoriskt undervisningsprojekt med bedömning, 7,5 högskolepoäng
Sources, archives and assessment
Innehåll
Delkurs 1 . Historia i förändring – de långa tidsperspektiven, 6 högskolepoäng
Changing History – La Longue Durée
I delkursen studeras utifrån givna teman historisk förändring och kontinuitet över tid.
Delkurs 2 Städer i förändring och identitetsformering, 7.5 högskolepoäng
Cities in Change and the Formation of Identities
I delkursen studeras hur kulturella processer och identitetsskapande tar sig uttryck i samtida postindustriella städer.
Delkurs 3. Arkivbaserat lokalhistoriskt undervisningsprojekt med bedömning 7,5 högskolepoäng
Sources, archives and assessment
I delkursen planerar, genomför, utvärderar och källkritiskt granskar studenten arkivbaserade lokalhistoriska och tillika tematiserade undervisningprojekt med fördjupning i bedömningspraktiken utifrån teoretiska kunskaper och styrdokument.
Lärandemål
Delkurs 1 . Historia i förändring – de långa tidsperspektiven, 6 högskolepoäng
Changing History – La Longue Durée
Efter avslutad delkurs ska studenten kunna
- diskutera villkoren för politiska, kulturella, ekonomiska och sociala tillstånd och förändringar från förhistoria till nutid
- diskutera frågor om historisk kontinuitet och förändring utifrån långa tidsperspektiv
- tematiskt analysera och jämföra olika förklaringsmodeller till historiska förändringsprocesser
- formulera sig om, diskutera och problematisera sin egen historiesyn
Delkurs 2 Städer i förändring och identitetsformering, 7.5 högskolepoäng
Cities in Change and the Formation of Identities
Efter avslutad delkurs ska studenten kunna
- identifiera och diskutera kulturella processer och identitetsskapande i ett historiskt perspektiv
- problematisera och jämföra historiska förändringsprocesser under 1900- och 2000-talen
- samla in ett empiriskt material och analysera detta utifrån aktuell modernhistorisk och kulturanalytisk forskning
Delkurs 3. Arkivbaserat lokalhistoriskt undervisningsprojekt med bedömning, 7,5 högskolepoäng
Sources, archives and assessment
Efter avslutad delkurs ska studenten kunna
- självständigt söka, bearbeta och kritiskt tolka ett historiskt källmaterial
- planera, genomföra, utvärdera och kritiskt granska arkivbaserade lokalhistoriska och tillika tematiserade undervisningsprojekt
- skapa ett mångsidigt bedömningsunderlag genom att redogöra för olika sätt att få belägg för elevers kunskapsutveckling i historia och utifrån detta kunna bedöma, analysera och stimulera elevernas kunskapsutveckling i förhållande till nationella mål och kunskapskrav
- analysera den egna bedömningspraktiken i historia gällande elevernas kunskapsutveckling och sin förmåga till kommunikation kring denna.
Arbetsformer
Kursen innehåller varierande arbetsformer som genomgående ska vara studentaktiva. Arbetsformerna, som kan utgöras av föreläsningar, diskussionsseminarier, övningar och kortare muntliga och skriftliga presentationer, utvecklas med utgångspunkt från kursens syfte och mål i samverkan mellan studerande och kursledare.
Bedömningsformer
Delkurs 1 . Historia i förändring – de långa tidsperspektiven, 6 högskolepoäng
Changing History – La Longue Durée
Examinationen utgörs av en muntlig temapresentation och en skriftlig temafördjupning. Betygskriterier anges av kursledaren vid kursstarten.
Delkurs 2 Städer i förändring och identitetsformering, 7.5 högskolepoäng
Cities in Change and the Formation of Identities
Examinationen utgörs av en muntlig presentation, en kritisk granskning av andra presentationer samt en skriftlig fördjupning av projekt.
Betygskriterier anges av kursledaren vid kursstarten.
Delkurs 3. Arkivbaserat lokalhistoriskt undervisningsprojekt med bedömning, 7,5 högskolepoäng
Sources, archives and assessment
Examinationen utgörs av ett självständigt uppsatsarbete i form av ett lokalhistoriskt undervisningsprojekt, inklusive formerna för bedömning av detta projekt, som studenten försvarar vid ett seminarium samt opposition av annan uppsats.
Betygskriterier anges av kursledaren vid kursstarten.
Kurslitteratur och övriga läromedel
Delkurs 1. Historia i förändring – de långa tidsperspektiven, 6 högskolepoäng
Armitage, David, ”What's the Big Idea? Intellectual History and the Longue Durée”, History of European Ideas 38:4. 2012 s. 493-507. https://scholar.harvard.edu/files/armitage/files/hei.pdf (14 sidor)
Andersson, Peter K., ”Kan ingenting hända? Om orörlig historia och det absurda. I: la longue durée” Historisk tidskrift (HT) 130:4 2010 s. 762-769 (7 s.)
Elgán, Elisabeth, ”Fernand Braudels artikel ’La longue durée’ och svensk historieskrivning idag – några reflektioner”, HT 130:4 2010 s. 739-749 (10 s.)
McNeill, John Robert & McNeill, William Hardy, The Human Web: A Bird's-Eye View of World History. 1st ed., W.W. Norton, New York, 2003 (350 s.)
Scott, J.C. (2017). Against the grain: a deep history of the earliest states. New Haven: Yale University Press. (312 s)
Tomich, Dale ”The Order of Historical Time: The Longue Durée and Micro-History”, Almanack 2. 2011 s. 52-65. http://www.scielo.br/pdf/alm/n2/en_2236-4633-alm-02-00038.pdf (13 sidor)
Artiklar i urval (från e-tidskrifter och e-böcker) (ca 100 s.)
Summa: ca 850 s.
Delkurs 2. Städer i förändring och identitetsformering, 7,5 högskolepoäng
Brunnström, P & Claesson, R (red): Creating the City : Identity, Memory and Participation. Malmö 2019. Kapitel i urval c 100 s.
Clark, P (red): The Oxford handbook of cities in world history, Oxford 2013. Kapitel i urval. c 100 s
Ewen, S. (2015). What is Urban History?. Polity Press. 173 s.
Lisberg Jensen, E. & Ouis, P. (red). Inne och ute i Malmö: Studier av urbana förändringsmönster. Malmö University Publications in Urban History 2, 2008. Kapitel i urval, c 100 s
Paddison, R. (2001). "Studying Cities", Paddison, R. (ed). Handbook of Urban Studies. Sage. London 2001, 10 s
Shaw, D. V. (2001). "The Post-industrial City", Paddison, R. (ed), Handbook of Urban Studies. Sage. London 2001, 11 s
Vall, Natasha, Cities in Decline. A Comparative History of Malmö and Newcastle after 1945. Malmö högskola, Malmö 2007, 185 s
Valbar litteratur (ca 400 s.)
Summa: ca 1100 s.
Delkurs 3. Källor i arkiv och bedömningsförfarandet, 7,5 högskolepoäng
Berggren, Lars & Eliasson, Per (2010), "Energi och temporalitet" i Historisk Tidskrift 2010:4 (23 s.) www.historisktidskrift.se/fulltext/2010-4/2010_4_689-713.htm
Eliasson, Per (2009a), ”Socknen vid Landsvägen. Risebjär i Arrie socken 1700-1900.” i Per Hillbur (red.) Närnaturens mångfald : Planering och brukande av Arriesjöns strövområde. Malmö University Publications in Urban Studies; 3 MAPIUS, Malmö högskola. (s.34-64) (30 s.)
Eliasson, Per (2009b), ”Risebjär, Arrie grustag och strövområdet Arriesjön. En grusbackes förvandlingar 1900-2000.” i Per Hillbur (red.) Närnaturens mångfald : Planering och brukande av Arriesjöns strövområde. Malmö University Publications in Urban Studies; 3 MAPIUS, Malmö högskola. (s. 65-103) (38 s.)
Eliasson, Per et al. (2015). ”Historical consciousness and historical thinking reflected in large-scale assessment in Sweden.”.” i New directions in assessing historical thinking (eds. Kadriye Ercikan & Peter Seixas) New York, NY: Routledge. (s.171-182) (11 s.)
Jönsson, Anders, Lärande bedömning. Gleerups, Malmö, 2011 (196 s.)
Lundström, Catarina & Sjögren, Eva, Historia på riktigt - arkivpedagogik i praktiken. Skånes arkivförbund, Lund, 2000 (169 s.)
Martinsdotter, Kerstin (red.), Med Malmö i minnet. Malmö stadsarkiv, 2003 (250 s.)
Reich, GA"Testing Historical knowledge: Standards, Multiple-Choice Questions and Student Reasoning", Theory and Research in Social Education, 37:3.
http://www.tandfonline.com/doi/abs/10.1080/00933104.2009.10473401 s. 325-360 (35 s.)
Sjöberg, Karin, Krumelurer i arkiven: en pedagogisk resurs. Skånes arkivförbund, Lund, 2007 (92 s.)
Skolverket: Aktuella styrdokument
Artiklar i urval (från e-tidskrifter och e-böcker)
ca. 300s
Summa: ca 1000 s.
Kursvärdering
Studenterna får inflytande i undervisningen genom att det kontinuerligt under pågående kurs ges möjlighet till återkoppling och reflektion över kursens innehåll och genomförande. Kursen avslutas med en individuell, skriftlig kursvärdering utifrån kursens syfte och mål. Dessa kursvärderingar ligger till grund för den återkoppling kursledaren och studenterna/kursdeltagarna gör i anslutningen till kursens avslutning.