Kursplan hösten 2015
Kursplan hösten 2015
Benämning
Historia och lärande: Från forntid till framtid
Engelsk benämning
History and Education: From Antiquity to Future
Kurskod
HL211C
Omfattning
24 hp
Betygsskala
UV / Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG)
Undervisningsspråk
Svenska, inslag av engelska kan förekomma.
Beslutande instans
Fakulteten för lärande och samhälle
Fastställandedatum
2015-06-25
Gäller från
2015-08-31
Behörighetskrav
Engelska B, Historia A, Samhällskunskap A.
Se även utbildningsplan.
Utbildningsnivå
Grundnivå
Inget huvudområde.
Fördjupningsnivå
G1N
Fördjupningsnivå i förhållande till examensfordringarna
Kursen ingår i ämneslärarexamen med inriktning mot arbete i grundskolans årskurs 7-9.
Syfte
Kursen syftar till att studenterna ska tillägna sig kunskap om grundläggande historiska förändringsprocesser och deras konsekvenser för människors liv. Studenterna ska också tillägna sig en grundläggande kompetens i historiska metodfrågor
Innehåll
Som vetenskaplig, humanistisk disciplin fokuserar ämnet Historia på människan och hennes skiftande levnadsvillkor, där kontinuitet och förändring i tid och rum studeras i en social, politisk, ekonomisk och kulturell kontext.
Vid Malmö högskola finns en uttalat social- och kulturanalytisk ansats i historieundervisningen, där aktör/struktur och system/praktik knyts samman i ett övergripande studium av sociala relationer, samhälleliga strukturer, migration, kulturmöten, politik och kulturella uttryck. Olika historiska synsätt kontrasteras mot varandra, med fokus på maktrelationer och beroendeförhållanden på global såväl som lokal nivå. Ambitionen är att utgå från ett samhällshistoriskt underifrånperspektiv, vilket tydliggörs genom ett återkommande bruk av begrepp som exempelvis klass, genus, etnicitet och generation.
Kursen består av följande delkurser:
Delkurs 1a: Historiografi, 3 högskolepoäng
Historiography
Kursen är en introducerande översikt över historia som akademisk disciplin med tonvikt på det samhällshistoriska underifrånperspektivet och den kulturella vändningen.
Delkurs 1b: Historiografi med didaktisk inriktning, 1.5 högskolepoäng
Historiography with Didactics
Delkurs 2: Antikens och medeltidens civilisationer, 6 högskolepoäng
The Civilizations of the Ancient and the Medieval World
Kursen är en översikt över internationell, europeisk och svensk historia fram till senmedeltiden. Tonvikten ligger på maktrelationer och ekonomiska, sociala och kulturella villkor samt på historisk kontinuitet och förändring över tid.
Delkurs 3: Från reformation till revolution, 6 högskolepoäng
From Reformation to Revolution
Kursen är en översikt över internationell, europeisk och svensk historia fram till ca. 1800. Tonvikten ligger på maktrelationer och ekonomiska, sociala och kulturella villkor samt på historisk kontinuitet och förändring över tid.
Delkurs 4: Det långa 1800- och det korta 1900-talet, 7,5 högskolepoäng
The Long 19th, and the Short 20th Century
Kursen är en översikt över internationell, europeisk och svensk historia från ca 1800. Tonvikten ligger på maktrelationer och ekonomiska, sociala och kulturella villkor, samt på historisk kontinuitet och förändring över tid.
Lärandemål
Delkurs 1 a & b: Historiografi, 4,5 högskolepoäng
Historiography
Efter avslutad delkurs ska studenten kunna
- diskutera frågor om historia som vetenskap med tonvikt på samhällshistoria och dess relation till andra discipliner
- reflektera kring den historiska kunskapens roll i samhället och om människors etiska ansvar för hur den används
Delkurs 1b: Historiografi med didaktisk inriktning, 1,5 högskolepoäng
Historiography with Didactics
- med utgångspunkt i styrdokument beskriva och diskutera historiedidaktikens centrala frågor samt konkretisera dessa i en lokal pedagogisk planering av historieundervisning som även omfattar enkla överväganden kring bedömning och kunskapskrav
- planera, genomföra och utvärdera undervisningsmetodiska moment i historia och motivera dem utifrån teorier om elevers kunskapsutveckling samt styrdokument
- beskriva och diskutera hur undervisning i historia kan genomföras så att varje elevs lärande och utveckling främjas samt använda fortlöpande bedömning som stöd i den pågående undervisningen
Delkurs 2: Antikens och medeltidens civilisationer, 6 högskolepoäng
The Civilizations of the Ancient and the Medieval World
Efter avslutad delkurs ska studenten kunna
- beskriva och diskutera olika samband mellan politiska, ekonomiska, sociala och kulturella förändringsprocesser i en global, europeisk och svensk kontext från äldsta tid till senmedeltiden
- beskriva, jämföra och diskutera barns, kvinnors och mäns levnadsvillkor i ett underifrånperspektiv från äldsta tid till senmedeltiden
- redogöra för olika vetenskapliga perspektiv och aktuell forskning inom delkursens huvudområde
Delkurs 3: Från reformation till revolution, 6 högskolepoäng
From Reformation to Revolution
Efter avslutad delkurs ska studenten kunna
- beskriva och diskutera olika samband mellan politiska, ekonomiska, sociala och kulturella förändringsprocesser i en global, europeisk och svensk kontext från senmedeltidens slut till ca. 1800
- beskriva, jämföra och diskutera barns, kvinnors och mäns levnadsvillkor i ett underifrånperspektiv från senmedeltidens slut till ca. 1800
- redogöra för olika vetenskapliga perspektiv och aktuell forskning inom delkursens huvudområde
Delkurs 4: Det långa 1800- och det korta 1900-talet, 7,5 högskolepoäng
The Long 19th, and the Short 20th Century
Efter avslutad delkurs ska studenten kunna
- beskriva och diskutera olika samband mellan politiska, ekonomiska, sociala och kulturella förändringsprocesser i en global, europeisk och svensk kontext från1800-talets början till idag
- beskriva, jämföra och diskutera barns, kvinnors och mäns levnadsvillkor i ett underifrånperspektiv från 1800-talets början till idag
- redogöra för olika vetenskapliga perspektiv och aktuell forskning inom delkursens huvudområde
Arbetsformer
Kursen innehåller varierande arbetsformer. Arbetsformerna, som kan utgöras av föreläsningar, diskussionsseminarier, metodövningar och kortare muntliga och skriftliga presentationer, utvecklas med utgångspunkt från kursens syfte och mål i samverkan mellan studerande och kursledare.
Bedömningsformer
Delkurs 1: Historiografi a & b, 3 + 1,5 högskolepoäng
Historiography + Historiography with Didactics
Examinationen utgörs av en individuell skriftlig examinationsuppgift samt obligatoriskt deltagande i temavecka med didaktisk inriktning efter VFU-kursen, 1,5 högskolepoäng
Betygskriterier delges av kursledaren vid kursstart
Delkurs 2: Antikens och medeltidens civilisationer, 6 högskolepoäng
The Civilizations of the Ancient and the Medieval World
Examinationen utgörs av en metodövning samt en individuell skriftlig tentamen.
Betygskriterier delges av kursledaren vid kursstart
Delkurs 3: Från reformation till revolution, 6 högskolepoäng
From Reformation to Revolution
Examinationen utgörs av en metodövning samt en individuell skriftlig tentamen.
Betygskriterier delges av kursledaren vid kursstart
Delkurs 4: Det långa 1800- och det korta 1900-talet, 7,5 högskolepoäng
The Long 19th, and the Short 20th Century
Examinationen utgörs av en metodövning samt en individuell skriftlig tentamen.
Betygskriterier delges av kursledaren vid kursstart
Betygsskala
Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG)
Kurslitteratur och övriga läromedel
Delkurs 1a: Historiografi, 3 högskolepoäng
Historiography
Berggren, Lars & Greiff, Mats, En svensk historia från vikingatid till nutid, Studentlitteratur, Lund 2009, s. 7-13 (6 s.)
Berglund, Louise & Ney, Agneta, Historikerns hantverk: om historieskrivning, teori och metod, 1. uppl., Studentlitteratur, Lund, 2015 (221 s.)
Marks, Robert B., Den moderna världens ursprung, Arkiv förlag, Lund 2004, s. 7-35 (28 s.)
Scandia, 2013:2, s. 15-135 (120 s)
Summa: 375 s.
Delkurs 1b: Historiografi med didaktisk inriktning, 1,5 högskolepoäng
Historiography with Didactics
Axelsson, Cecilia “Cunning Plan for exploring the migration experience… using tickets and trees”, Teaching History, 149. December 2012. (s. 48-49)
Axelsson, Cecilia, ”Att hantera källor – på gymnasienivå”, i Kritiska perspektiv på historiedidaktiken Hlf 2013 (24 s.) https://httphistorielararna___se.hullbeta.io/Aktuellt%20om%20historia/Ludvigsson_AoH%202013%202%20Hel.pdf
Henriksson-Garatea, Eva, ”Lärarbedömning eller kamratrespons?”, i Per Eliasson, David Rosenlund, Linus Malmborg, Joakim Altervall & Eva Henriksson-Garatea, En cirkel är sluten, Fou Malmö-utbildning, Avdelning barn och ungdom, Malmö stad. (17 s.)
http://malmo.se/download/18.72a9d0fc1492d5b743f76801/1414509889899/en_cirkel_ar_sluten.pdf
Karlsson, Klas-Göran& Zander, Ulf, Historien är närvarande. Historiedidaktik som teori och tillämpning, Studentlitteratur, Lund 2015 (317 s.)
Lee, Peter & Ashby, Rosalyn, “Progression in Historical Understanding among Students ages 7-14, i Peter Stearns, Peter Seixas & Sam Wineburg (eds.), Knowing, Teaching and Learning History. New York University Press, New York 2000 (23 s.)
Aktuella styrdokument.
Delkurs 2: Antikens och medeltidens civilisationer, 6 högskolepoäng
The Civilizations of the Ancient and the Medieval World
Berggren, Lars & Greiff, Mats, En svensk historia från vikingatid till nutid, Studentlitteratur, Lund 2009, s. 15-123 (108 s.)
Harrison Dick, Europa i världen: medeltiden, 1. uppl. [dvs 2., utök. uppl.], Liber, Stockholm 2003 (366 s.)
Janson, Tore, Romarinnor och romare: livet i antiken, Wahlström & Widstrand, Stockholm 2007, s. 7-232 (225 s.)
Wikander Charlotte, Wikander Örjan, Antikens historia: Europa i vardande, 2., [omarb. och kompletterade] uppl., Liber, Stockholm 2003 (281 s.)
Summa: 980 s.
Delkurs 3: Från reformation till revolution, 6 högskolepoäng
From Reformation to Revolution
Berggren, Lars & Greiff, Mats, En svensk historia från vikingatid till nutid, Studentlitteratur, Lund 2009, s. 131-269, (138 s.)
Blom, Ida, Sogner, Sølvi & Rosenbeck, Bente, Kvinnor i västvärlden från renässans till nutid: renässans, reformation och revolution, 1. uppl., Liber, Stockholm, 2006 (s. 10-181, 171 s.)
Håkansson, Håkan, ”Profeten Tycho Brahe. Astrologi och apokalyps i 1500-talets naturvetenskap”, Historisk tidskrift (HT) 2005:4 (27 s.)
Håkansson, Håkan, Vid tidens ände: om stormaktstidens vidunderliga drömvärld och en profet vid dess yttersta rand, Makadam, Göteborg, 2014 (ca 200 s.)
Magnusson Thomas, Europa i världen ca 1700-1900: revolution och nationalism, 2. uppl., Liber, Stockholm, 2004 (ca. 160 s.)
Marks, Robert B., Den moderna världens ursprung, Arkiv förlag, Lund, 2004 (s. 37-124, 87 s.)
Rystad Göran, Europa i världen 1500-1700: expansion och integration, 2. uppl., Liber, Stockholm, 2004 (268 s.)
Summa: 1051 s.
Delkurs 5: Det långa 1800- och det korta 1900-talet, 7,5 högskolepoäng
The Long 19th, and the Short 20th Century
Berggren, Lars & Greiff, Mats, En svensk historia från vikingatid till nutid, Studentlitteratur, Lund, 2009 s. 271-386 (115 s.)
Blom, Ida, Sogner, Sølvi & Rosenbeck, Bente, Kvinnor i västvärlden från renässans till nutid: renässans, reformation och revolution, 1. uppl., Liber, Stockholm, 2006 (182-411, 229 s.)
Karlsson, Klas-Göran, Europa och världen under 1900-talet, 2., [kompletterade] uppl., Liber, Stockholm, 2003 (265 s.)
Marks, Robert B., Den moderna världens ursprung, Arkiv förlag, Lund, 2004 (s. 125-201, 76 s.)
Mazower, Mark, Den mörka kontinenten: Europas nittonhundratals historia, Daidalos, Göteborg, 2000 (500 s.)
Summa: 1185 s.
Kursvärdering
Studenterna får inflytande i undervisningen genom att det kontinuerligt under pågående kurs ges möjlighet till återkoppling och reflektion över kursens innehåll och genomförande. Kursen avslutas med en individuell, skriftlig kursvärdering utifrån kursens syfte och mål. Dessa kursvärderingar ligger till grund för den återkoppling kursledaren och studenterna/kursdeltagarna gör i anslutningen till kursens avslutning.