Kursplan hösten 2013
Kursplan hösten 2013
Benämning
Historia och lärande: Från forntid till framtid
Engelsk benämning
History and Education: From Antiquity to Future
Kurskod
HL211C
Omfattning
24 hp
Betygsskala
UV / Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG)
Undervisningsspråk
Undervisningen bedrivs på svenska. Dock kan undervisning på engelska förekomma om kursansvarig anser det nödvändigt.
Beslutande instans
Fakulteten för lärande och samhälle
Fastställandedatum
2013-03-18
Gäller från
2013-09-02
Behörighetskrav
Engelska B, Historia A, Samhällskunskap A.
Se även utbildningsplan.
Utbildningsnivå
Grundnivå
Inget huvudområde.
Fördjupningsnivå
G1N
Fördjupningsnivå i förhållande till examensfordringarna
Kursen ingår i ämneslärarexamen med inriktning mot arbete i grundskolans årskurs 7-9.
Syfte
Kursen syftar till att studenterna ska kunna planera, genomföra och bedöma ett undervisningsområde i historia i enlighet med styrdokument och utifrån historiedidaktiska överväganden. Kursen syftar vidare till att studenterna ska tillägna sig kunskap om grundläggande historiska förändringsprocesser och deras konsekvenser för människors liv. Den skall också ge studenterna en första inblick i historiska metodfrågor. Kursen består av följande delkurser:
Delkurs 1: Antikens och medeltidens civilisationer, 6 högskolepoäng
The Civilizations of the Ancient and the Medieval World
Delkurs 2: Från reformation till industrialism, 7,5 högskolepoäng
From Reformation to Industrialization
Delkurs 3: Historiografi och muntlig historia, 3 högskolepoäng
Historiography and Oral History
Delkurs 4: Det korta 1900-talet och samtidshistorien, 7,5 högskolepoäng
The Short 20th Century and Contemporary History
Innehåll
Som vetenskaplig, humanistisk disciplin fokuserar ämnet Historia och lärande på undervisning om människan och hennes skiftande levnadsvillkor, där kontinuitet och förändring i tid och rum studeras i en social, politisk, ekonomisk och kulturell kontext.
Vid Malmö högskola finns en uttalat kulturanalytisk ansats i historieundervisningen, där aktör och struktur knyts samman i ett övergripande studium av sociala relationer, samhälleliga strukturer, migration, kulturmöten, politik och kulturella uttryck. Det kritiska perspektivet betonas genom att olika historiska synsätt och berättelser kontrasteras mot varandra, med fokus på maktrelationer och beroendeförhållanden på global såväl som lokal nivå.
Ambitionen är att i varje historiskt skeende utgå från ett underifrånperspektiv, vilket tydliggörs genom ett återkommande bruk av begrepp som klass, genus, etnicitet och generation. Underifrånperspektivet innebär också ett tydligt fokus på människor som inte själva kommer till tals i skriftliga källor. För att låta dessa röster höras och för att synliggöra att det alltid finns flera och olika berättelser, erfarenheter av och perspektiv på skeenden i det förflutna, har också muntlig historia utvecklats som en teoretisk och metodologisk viktig del av historiska studier vid Malmö högskola.
Kursen innehåller också studier av styrdokumenten där studenten utvecklar förståelse för historiedidaktikens centrala begrepp och frågor samt hur dessa konkretiseras i en historieundervisning som omfattar planering, genomförande och bedömning.
Delkurs 1: Antikens och medeltidens civilisationer, 6 högskolepoäng
The Civilizations of the Ancient and the Medieval World
Kursen är en översikt över internationell, europeisk och svensk historia fram till senmedeltiden. Tonvikten ligger på maktrelationer och ekonomiska, sociala och kulturella villkor, samt på historisk kontinuitet och förändring över tid.
Kursen innehåller även introduktion till historiedidaktisk teori och begreppsbildning.
Delkurs 2: Från reformation till industrialism, 7,5 högskolepoäng
From Reformation to Industrialization
Kursen är en översikt över internationell, europeisk och svensk historia fram till 1900-talets början. Tonvikten ligger på maktrelationer och ekonomiska, sociala och kulturella villkor, samt på historisk kontinuitet och förändring över tid.
Kursen innehåller även undervisningsmetodik och övningar kring grundskolans styrdokument i historia.
Delkurs 3: Historiografi och muntlig historia, 3 högskolepoäng
Historiography and Oral History
Kursen är en översikt över historia som akademisk disciplin, med tonvikt på kulturanalys och muntlig historia. Bruket av intervjuer inom historievetenskaplig forskning och framställning diskuteras och problematiseras.
Delkurs 4: Det korta 1900-talet och samtidshistorien, 7,5 högskolepoäng
The Short 20th Century and Contemporary History
Kursen är en översikt över internationell, europeisk och svensk historia. Tonvikten ligger på maktrelationer och ekonomiska, sociala och kulturella villkor, samt på historisk kontinuitet och förändring över tid.
Kursen innehåller även undervisningsmetodik och övningar kring grundskolans styrdokument i historia med tonvikt på kunskapskravens konstruktion och funktion.
Lärandemål
Delkurs 1: Antikens och medeltidens civilisationer, 6 högskolepoäng
The Civilizations of the Ancient and the Medieval World
Efter avslutad delkurs ska studenten kunna
- utifrån olika perspektiv beskriva och diskutera olika samband mellan politiska, ekonomiska, sociala och kulturella förändringsprocesser i en global, europeisk och svensk kontext från äldsta tid till senmedeltiden
- beskriva, jämföra och diskutera barns, kvinnors och mäns levnadsvillkor i ett underifrånperspektiv från äldsta tid till senmedeltiden
- med utgångspunkt i styrdokument beskriva och diskutera historiedidaktikens centrala frågor samt konkretisera dessa i en lokal pedagogisk planering av historieundervisning som även omfattar enkla överväganden kring bedömning och kunskapskrav
Delkurs 2: Från reformation till industrialism, 7,5 högskolepoäng
From Reformation to Industrialization
Efter avslutad delkurs ska studenten kunna
- utifrån olika perspektiv beskriva och diskutera olika samband mellan politiska, ekonomiska, sociala och kulturella förändringsprocesser i en global, europeisk och svensk kontext från senmedeltidens slut till 1900-talets början
- beskriva, jämföra och i muntlig och skriftlig form diskutera barns, kvinnors och mäns levnadsvillkor i ett underifrånperspektiv från senmedeltidens slut till 1900-talets början
- planera, genomföra och utvärdera undervisningsmetodiska moment i historia och motivera dem utifrån teorier om elevers kunskapsutveckling samt styrdokument
Delkurs 3: Historiografi och muntlig historia, 3 högskolepoäng
Historiography and Oral History
Efter avslutad delkurs ska studenten kunna
- diskutera frågor om historia som vetenskap och dess relation till andra discipliner
- diskutera frågor om den historiska kunskapens roll i samhället och om människors etiska ansvar för hur den används
- diskutera och problematisera bruket av muntligt källmaterial i historiska undersökningar
Delkurs 4: Det korta 1900-talet och samtidshistorien, 7,5 högskolepoäng
The Short 20th Century and Contemporary History
Efter avslutad delkurs ska studenten kunna
- utifrån olika pespektiv beskriva och diskutera olika samband mellan politiska, ekonomiska, sociala och kulturella förändringsprocesser i en global, europeisk och svensk kontext från 1900-talets början till idag
- beskriva, jämföra och diskutera barns, kvinnors och mäns levnadsvillkor i ett underifrånperspektiv från 1900-talets början till idag
- beskriva och diskutera hur undervisning i historia kan genomföras så att varje elevs lärande och utveckling främjas samt använda fortlöpande bedömning som stöd i den pågående undervisningen
Arbetsformer
Kursen innehåller varierande arbetsformer. Arbetsformerna, som kan utgöras av föreläsningar, diskussionsseminarier, övningar och kortare muntliga och skriftliga presentationer, utvecklas med utgångspunkt från kursens syfte och mål i samverkan mellan studerande och kursledare.
Bedömningsformer
Delkurs 1: Antikens och medeltidens civilisationer, 6 högskolepoäng
The Civilizations of the Ancient and the Medieval World
Delkursen examineras genom en individuell skriftlig tentamen.
Delkurs 2: Från reformation till industrialism, 7,5 högskolepoäng
From Reformation to Industrialization
Delkursen examineras genom en individuell skriftlig tentamen.
Delkurs 3: Historiografi och muntlig historia, 3 högskolepoäng
Historiography and Oral History
Delkursen examineras genom en individuell skriftlig examinationsuppgift.
Delkurs 4: Det korta 1900-talet och samtidshistorien, 7,5 högskolepoäng
The Short 20th Century and Contemporary History
Delkursen examineras genom en individuell skriftlig tentamen.
Betygskriterier delges av kursledaren vid kursstart.
Kurslitteratur och övriga läromedel
Delkurs 1: Antikens och medeltidens civilisationer, 6 högskolepoäng
The Civilizations of the Ancient and the Medieval World
Berggren, Lars & Greiff, Mats, En svensk historia från vikingatid till nutid. Studentlitteratur, Lund 2009, s. 7-123, (116 s.)
Hermanson, Lars, Bärande band: vänskap, kärlek och brödraskap i det medeltida Nordeuropa, ca 1000-1200, Nordic Academic Press, Lund 2009 (ca 200 s.)
Janson, Tore, Romarinnor och romare: livet i antiken. Wahlström & Widstrand, Stockholm 2007, s. 7-232, (225 s.)
Karlsson, Klas-Göran & Zander, Ulf, Historien är nu: en introduktion till historiedidaktik. Studentlitteratur, Lund 2008 (100 s.)
Tignor, Robert L. et al., Worlds Together, Worlds Apart: a History of the World from the Beginnings of Humankind to the Present. 3rd ed., W.W. Norton & Co., New York, 2011 (ca 200 s.)
Aktuella styrdokument
Summa: ca 860 s.
Delkurs 2: Från reformation till industrialism, 7,5 högskolepoäng
From Reformation to Industrialization
Axelsson, Cecilia "Cunning Plan for exploring the migration experience… using tickets and trees". Teaching History, 149. December 2012. (s. 48-49)
Berggren, Lars & Greiff, Mats, En svensk historia från vikingatid till nutid. Studentlitteratur, Lund 2009, s. 131-269 (138 s.)
Karlsson, Klas-Göran & Zander, Ulf, Historien är nu: en introduktion till historiedidaktik. Studentlitteratur, Lund 2008 (80 s.)
Lee, Peter & Ashby, Rosalyn (2000). Progression in historical understanding among students ages 7-14. I: Peter Stearns, Peter Seixas & Sam Wineburg (Eds.) Knowing, Teaching and Learning History. New York University Press, New York (23 s.)
Marks, Robert B., Den moderna världens ursprung. Arkiv förlag, Lund 2004, s. 7-201 (194 s.)
Stadin, Kekke, Stånd och genus i stormaktstidens Sverige. [Ny utg.], Nordic Academic Press, Lund, 2009 s. 9-303 (294 s.)
Tignor et al. (red.), Worlds Together, Worlds Apart: a History of the World from the Beginnings of Humankind to the Present, 3rd ed., W.W. Norton & Co., New York, 2011, s. 411-667 (256 s.)
Wikander, Ulla, Kvinnoarbete i Europa 1789-1950: genus, makt och arbetsdelning. [Ny utg.], Atlas, Stockholm 2006, s.11-135 (124 s.)
Aktuella styrdokument.
Summa: 1111 s.
Delkurs 3: Historiografi och muntlig historia, 3 högskolepoäng
Historiography and Oral History
Evans, Richard, J., Till historiens försvar, Stockholm. SNS förlag, Stockholm, 2008 (i urval, ca 250 s.)
Hansson, Lars & Thor, Malin (red), Muntlig historia, Studentlitteratur, Lund, 2006, s. 7-17, 127–146 (29 s.)
Thompson, Paul, The voice of the past, Oral history. Oxford University Press, Oxford 2000 (tredje upplagan), s. 1-117 (116 s.)
Summa: 396 s.
Delkurs 4: Det korta 1900-talet och samtidshistorien, 7,5 högskolepoäng
The Short 20th Century and Contemporary History
Berggren, Lars & Greiff, Mats, En svensk historia från vikingatid till nutid. Studentlitteratur, Lund 2009, s. 271-386 (115 s.)
Englund, Peter, Brev från nollpunkten: historiska essäer, 3:e uppl., Albert Bonniers förlag, Stockholm 2012 (292 s.)
Henriksson-Garatea, Eva. Lärarbedömning eller kamratrespons? I: En cirkel är sluten. Eliasson, Per, David Rosenlund, Linus Malmborg, Joakim Altervall, Eva Henriksson-Garatea. Fou Malmö-utbildning, Avdelning barn och ungdom, Malmö stad. (17 s.) http://www.malmo.se/download/18.d8bc6b31373089f7d9800045231/40527+Eliasson+inlaga+webb.pdf
Persson, Bo, Mörkrets hjärta i klassrummet. Historieundervisning och elevers uppfattningar om förintelsen. Lund: Forskarskolan i historia och historiedidaktik, 2011 (120 s.)
http://www.hist.lu.se/fihd/publikationer/morkrets_hjarta_i_klassrummet.pdf
Rydström, Jens & Tjeder, David, Kvinnor, män och alla andra: en svensk genushistoria. Studentlitteratur, Lund, 2009, s. 91-238 (147 s.)
Tignor et al (red.), Worlds Together Worlds Apart: A History of the World from the Beginnings of Humankind to the Present, W.W. Norton & Co., New York 2011, s. 669-843 (174 s.)
Wikander, Ulla, Kvinnoarbete i Europa 1789-1950: genus, makt och arbetsdelning, [Ny utg.], Atlas, Stockholm 2006, s. 136-195 (59 s.)
Aktuella styrdokument.
Därtill kommer aktuella historievetenskapliga artiklar ca 100 sidor
Summa: ca 1000 s.
Kursvärdering
Studenterna får inflytande i undervisningen genom att det kontinuerligt under pågående kurs ges möjlighet till återkoppling och reflektion över kursens innehåll och genomförande. Kursen avslutas med en individuell, skriftlig kursvärdering utifrån kursens syfte och mål. Dessa kursvärderingar ligger till grund för den återkoppling kursledaren och studenterna/kursdeltagarna gör i anslutningen till kursens avslutning.