UTBILDNINGSINFO
IN ENGLISH
Malmö universitet

Kursplan

Gäller från 2025-09-01

Kursplan, gäller från 2025-09-01

Benämning

Individuella förutsättningar och kontextuella villkor för lärande - Matematikutveckling

Engelsk benämning

Individual and Contextual Conditions for Learning - Mathematical Development

Kurskod

SP724G

Omfattning

15 hp

Betygsskala

UV / Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG)

Undervisningsspråk

Kursen ges på svenska med inslag av engelska

Beslutande instans

Fakulteten för lärande och samhälle, programnämnden för speciallärar- och specialpedagogprogrammen

Gäller från

2025-09-01

Fastställandedatum

2022-05-05

Utbildningsnivå

Avancerad nivå

Behörighetskrav

Kursen har följande högskolekurs som förkunskapskrav: SP711G Lärande, utveckling och pedagogisk utredning (genomgången)

Huvudområde

Inget huvudområde

Fördjupningsnivå

A1F / Avancerad nivå, har kurs/er på avancerad nivå som förkunskapskrav

Fördjupningsnivå i förhållande till examensfordringarna

Kursen ingår i speciallärarexamen med specialisering matematikutveckling.

Innehåll

Kursen syftar till att studenterna ska tillägna sig fördjupad kompetens i att analysera samband mellan individuella förutsättningar och kontextuella villkor för lärande i matematik. Dessutom ska studenterna utveckla förmåga att självständigt leda utveckling av det pedagogiska arbetet för att kunna möta behoven hos alla elever. Vidare ska studenterna utveckla färdigheten att fungera som kvalificerad samtalspartner och rådgivare i frågor som rör elevers matematikutveckling och deras allsidiga kunskapsutveckling i relation till undervisningsämnet matematik. Studenterna övar sin analytiska förmåga genom att granska pedagogiska verksamheter och föreslå hur dessa kan utvecklas. I kursen behandlas olika teoretiska perspektiv gällande praktiskt pedagogiskt arbete samt elevers olika förutsättningar. Att presentera tillämpbara (special-)didaktiska metoder och förhållningssätt som gynnar elever med funktionsnedsättningar, inbegripet neuropsykiatriska svårigheter, ingår också i kursen. I kursen genomför studenterna professionella samtal och analyserar sin egen roll som samtalspartner och rådgivare.

Lärandemål

Efter avslutad kurs ska studenten kunna - granska och problematisera teorier och begrepp som rör barn, unga och vuxna i behov av särskilt stöd med speciellt fokus på matematikutveckling - kartlägga elevens individuella förutsättningar, inbegripet eventuella funktionsnedsättningar, och analysera kontextuella villkor i olika lärmiljöer och deras betydelse för den pedagogiska praktiken - kritiskt granska och föreslå olika sätt att möta elever utifrån sina förutsättningar - analysera förebyggande och åtgärdande arbete i relation till matematiksvårigheter - beskriva det professionella samtalets funktion, samt praktisera och analysera rollen som kvalificerad samtalspartner och rådgivare - reflektera över yrkesetik och professionsrollens komplexitet

Arbetsformer

Kursen innehåller varierande arbetsformer som kan utgöras av föreläsningar, seminarier och grupparbeten. Kursens genomförande bygger på att studenten deltar i ett gemensamt kunskapsbyggande med kurskamrater och lärare genom att aktivt bidra med egna erfarenheter, reflektioner, tolkningar och perspektiv. Detta inkluderar att delta i nätbaserat arbete och att utnyttja digitala medier för samarbete och lärande. Studenterna förutsätts ta egna initiativ till responsarbete och arbetsmöten av olika slag.

Bedömningsformer

Bedömningen av studentens prestationer grundar sig på en reflekterande sammanhållen text som inleds med en problematisering av centrala teorier och begrepp avseende både möjligheter och svårigheter (lärandemål 1 och 3). Med utgångspunkt i den inledande texten, ger studenten i nästa del förslag på hur kartläggning kan läggas upp, analyseras och omsättas i pedagogisk praktik (lärandemål 2). I den sista delen föreslår studenten förebyggande och åtgärdande insatser på olika nivåer (lärandemål 3 och 4). Bedömningen grundar sig vidare på responsarbete i samband med videoinspelat och nedtecknat samtal, där studenten analyserar och reflekterar över den egna rollen som kvalificerad samtalspartner och rådgivare (lärandemål 5 och 6). Betygskriterier delges av kursledaren vid kursstart.

Kurslitteratur

Aspeflo, Ulrika (2015).* För alla i skolan: en bok om inkluderande och utvecklande undervisning.* Kungsbacka: Aspeflo & Klamas förlag. (110 s.) Bentley, Per-Olof & Bentley, Christine (2016). *Milstolpar och fallgropar I matematikinlärningen.**Matematikdidaktisk teori om misstag, orsaker och åtgärder.* Stockholm: Liber (valda delar ca. 100 s.) Bergman, Susanne & Blomqvist, Camilla 2018). *Uppskattande samtalskonst, om att skapa möjligheter i**samtalets värld*. Stockholm: Mareld. (valda delar ca 150 s.) Björklund Boistrup, Lisa (2011) *Bedömning för engagemang och lärande* ur Bergius, Berit m.fl (reds.). *Matematik ett grundämne* (s.243-254). Göteborg: Nationellt centrum för matematikutbildning. (12 s.) (Vänder sig till grundskolans tidigare år) ELLER Wallby mfl (Reds.) (2014). *Matematikundervisning i praktiken*. Nationellt centrum, NCM. (Valda delar, ca 100 s.) (Vänder sig till grundskolans senare år och framåt) Boaler, J. (2011)*. Elefanten i klassrummet- att hjälpa elever till ett lustfyllt lärande i matematik*. Stockholm: Liber. (227 s.) Holmberg, Ulla (2011). *Handledning i praktiken: om hur man skapar en lärande process*. Uppsala: Konsultförl./Uppsala Publ. House. (99 s.) Jablonka, Eva (2003) *Mathematical literacy In Bishop*, A. et al (Reds): Second I international handbook of mathematics education, Pp. (s. 75-102)(25 s.) Lundberg, Ingvar & Sterner, Görel (2009)*. Dyskalkyli – finns det?*. Göteborg: Nationellt centrum för Matematikutbildning. (100 s.) McIntosh, A. (2020) *Förstå och använda tal – en handbok*. Nationellt centrum, NCM. (Valda delar, ca 100 s.) Moschkovic, Judith (2002).* A situated and sociocultural perspective on bilingual mathematics learners*. Mathematical learning and thinking, 4 (2-3), (s.189-212) (23 s.) Myndigheten för skolutveckling (2007). *Mer än matematik: Om språkliga dimensioner i matematikuppgifter.* Stockholm: Myndigheten för skolutveckling. Normell, Margareta (2004).* Pedagogens inre rum. Lund*: Studentlitteratur. (132 s.) Roos, Helena. (2019a).* Inclusion in mathematics education: an ideology, a way of teaching, or both?* Educational Studies in Mathematics education, 100(1), (s.25–41) Rystedt, Elisabeth & Trygg, Lena (2010)*. Laborativ matematikundervisning - vad vet vi?* Göteborg: Nationellt centrum för matematikutbildning, NCM. (60 s.) Smith, Margaret S. & Stein, Mary Kay (2014). *5 undervisningspraktiker i matematik. För att planera och**leda rika matematiska diskussioner*. Stockholm: Natur och Kultur. (140 s.) Wedege, Tine (2009). *Needs versus Demands: Some ideas on what it means to know mathematics in**society*. In: Festschrift in honor of Paul Ernest's 65th Birthday. The Montana mathematics enthusiast: monograph series in mathematics education. (pp. 221-234) (15 s.) Dessutom tillkommer artiklar, även med fokus på neuropsykiatriska funktionsnedsättningar och matematik, och avhandlingar som väljs i samråd med specialiseringsansvarig.

Kursvärdering

Malmö universitet ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av lärosätet. Universitetet sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).

Övergångsbestämmelser

Om en kurs har upphört att ges eller har genomgått större förändringar ska studenterna, under ett år efter det att förändringen har skett, erbjudas två tillfällen för omprov baserade på den kursplan som gällde vid registreringen.

Övrigt

Om en student har beslut om riktat pedagogiskt stöd, har examinator rätt att ge ett anpassat prov eller låta studenten genomföra prov på ett alternativt sätt.