Grundnivå
- CM121A Analys I (7,5 hp)
- CM143A Analys II (7,5 hp)
Inget huvudområde
G1F / Grundnivå, har mindre än 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav
Kursen ingår i examensfordringarna för Civilingenjörsexamen Datateknik.
Kursen syftar till att studenten med hjälp av relevant matematik utvecklar fördjupade kunskaper, färdigheter och bedömningsförmåga inom tillämpningar av signalteori, inklusive:
- Introduktion till analoga och digitala signaler och sampling
- Tids- och frekvensanalys av signaler och system
- Analoga och digitala filter
- Linjära filter
- Olika tekniker att analysera och behandla signaler, inklusive AI-baserade metoder som maskininlärning
Kunskap och förståelse
Efter avslutad kurs skall studenten kunna:
1. förklara grundläggande teori inom signalbehandling och filterdesign,
2. förklara grundläggande teori inom linjära tidsinvarianta system.
Färdighet och förmåga
Efter avslutad kurs skall studenten kunna:
3. konstruera och utvärdera programvara för digital signalbehandling,
4. behandla dataströmmar från sensorsystem, både med analog och digital signalbehandling.
Värderingsförmåga och förhållningssätt
Efter avslutad kurs skall studenten kunna:
5. analysera och utvärdera olika tekniker för signalbehandling, med både analoga och digitala filter, med avseende på distorsion, brus och artefakter.
Föreläsningar, övningar, laborationer och projektarbete (inklusive handledning) samt övriga självstudier.
För godkänt betyg krävs:
- godkänd skriftlig tentamen (3 hp, TH) (Lärandemål 1, 2 och 5).
- godkända laborationsuppgifter (3 hp, UG) (Lärandemål 3, 4 och 5).
- godkänd skriftlig inlämning och muntlig presentation av projektuppgift (1,5 hp, UG) (Lärandemål 3, 4 och 5).
För samtliga bedömningar ska underlaget vara sådant att individuella prestationer kan särskiljas.
Slutbetyget motsvaras av betyget på den skriftliga tentamen.
- Smith S. W., The Scientist and Engineer's Guide to Digital Signal Processing.
- Storey, N. (2017) Electronics - A systems approach (6th edition), Pearson/Prentice Hall
Referenslitteratur
- McClellan, J. H., Schafer, R. W. & Yoder, M. A. (2014) Signal processing first, Pearson Prentice Hall.
Malmö universitet ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av lärosätet. Universitetet sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).
Om en kurs har upphört att ges eller har genomgått större förändringar ska studenterna, under ett år efter det att förändringen har skett, erbjudas två tillfällen för omprov baserade på den kursplan som gällde vid registreringen.
Om en student har beslut om riktat pedagogiskt stöd, har examinator rätt att ge ett anpassat prov eller låta studenten genomföra prov på ett alternativt sätt.