Kursplan, gäller från 2025-09-01
Benämning
Individuella förutsättningar och kontextuella villkor för lärande - Språk-, skriv- och läsutveckling
Engelsk benämning
Individual and Contextual Conditions for Learning - Development of Language, Writing and Reading
Betygsskala
UV / Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG)
Undervisningsspråk
Kursen ges på svenska med inslag av engelska
Beslutande instans
Fakulteten för lärande och samhälle, kursplanenämnden
Fastställandedatum
2022-05-12
Utbildningsnivå
Avancerad nivå
Behörighetskrav
Kursen har följande högskolekurs som förkunskapskrav: SP711G Lärande, utveckling och pedagogisk utredning (genomgången)
Huvudområde
Inget huvudområde
Fördjupningsnivå
A1F / Avancerad nivå, har kurs/er på avancerad nivå som förkunskapskrav
Fördjupningsnivå i förhållande till examensfordringarna
Kursen ingår i speciallärarexamen med specialisering Språk-, skriv- och läsutveckling.
Innehåll
Kursen syftar till att studenterna ska tillägna sig fördjupad kompetens i att analysera samband mellan individuella förutsättningar och kontextuella villkor för lärande med fokus på språk-, skriv- och läsutveckling. Dessutom ska studenterna utveckla förmåga att självständigt leda utveckling av det pedagogiska arbetet för att kunna möta behoven hos alla barn och elever. Vidare ska studenterna utveckla färdigheten att fungera som kvalificerad samtalspartner och rådgivare i frågor som rör barns och elevers språk-, skriv- och läsutveckling och deras allsidiga kunskapsutveckling i relation till undervisningsämnet svenska.
Studenterna övar sin analytiska förmåga genom att granska pedagogiska verksamheter och föreslå hur dessa kan utvecklas. I kursen behandlas olika teoretiska perspektiv gällande praktiskt pedagogiskt arbete samt elevers olika förutsättningar. Att presentera tillämpbara (special-)didaktiska metoder och förhållningssätt som gynnar elever med funktionsnedsättningar, inbegripet neuropsykiatriska svårigheter, ingår också i kursen. I kursen genomför studenterna professionella samtal och analyserar sin egen roll som samtalspartner och rådgivare.
Lärandemål
Efter avslutad kurs ska studenten kunna
- granska och problematisera teorier och begrepp som rör barn, unga och vuxna i behov av särskilt stöd med speciellt fokus på språk-, skriv- och läsutveckling
- kartlägga elevens individuella förutsättningar, inbegripet eventuella funktionsnedsättningar, och analysera kontextuella villkor i olika lärmiljöer och deras betydelse för den pedagogiska praktiken
- kritiskt granska och föreslå olika sätt att möta elever utifrån sina förutsättningar
- analysera förebyggande och åtgärdande arbete i relation till språk-, skriv- och lässvårigheter
- beskriva det professionella samtalets funktion, samt praktisera och analysera rollen som kvalificerad samtalspartner och rådgivare
- reflektera över yrkesetik och professionsrollens komplexitet
Arbetsformer
Kursen innehåller varierande arbetsformer som kan utgöras av föreläsningar, seminarier och grupparbeten. Kursens genomförande bygger på att studenten deltar i ett gemensamt kunskapsbyggande med kurskamrater och lärare genom att aktivt bidra med egna erfarenheter, reflektioner, tolkningar och perspektiv. Detta inkluderar att delta i nätbaserat arbete och att utnyttja digitala medier för samarbete och lärande. Studenterna förutsätts ta egna initiativ till responsarbete och arbetsmöten av olika slag.
Bedömningsformer
Bedömningen av studentens prestationer grundar sig på en reflekterande sammanhållen text som inleds med en problematisering av centrala teorier och begrepp avseende både möjligheter och svårigheter (lärandemål 1 och 3). Med utgångspunkt i den inledande texten, ger studenten i nästa del förslag på hur kartläggning kan läggas upp, analyseras och omsättas i pedagogisk praktik (lärandemål 2). I den sista delen föreslår studenten förebyggande och åtgärdande insatser på olika nivåer (lärandemål 3 och 4). Bedömningen grundar sig vidare på responsarbete i samband med videoinspelat och nedtecknat samtal, där studenten analyserar och reflekterar över den egna rollen som kvalificerad samtalspartner och rådgivare (lärandemål 5 och 6).
Betygskriterier delges av kursledaren vid kursstart.
Kurslitteratur
Aspeflo, Ulrika (2015). För alla i skolan: en bok om inkluderande och utvecklande undervisning. Kungsbacka: Aspeflo & Klamas förlag. (110 s.)
Bergman, Susanne & Blomqvist, Camilla (2012). Uppskattande samtalskonst, om att skapa möjligheter i samtalets värld. Stockholm: Mareld. (valda dela, ca 150 s.)
Bruce, Barbro, Ivarsson, Ulrika, Svensson, Anna-Karin & Sventelius, Eva (2016). Språklig sårbarhet i förskola och skola – barnet, språket, pedagogiken. Lund: Studentlitteratur (ca 250 s.)
Bruce, Barbro (red.) (2020). Från sårbarhet till hållbarhet i lärande och undervisning. Lund: Studentlitteratur. (240 s.)
von Börtzell-Szuch & Vuorenpää, Sari (2022). Läs- och skrivundervisning utifrån elevers varierade behov. Malmö: Gleerups. (340 s)
Cain, Kate (2010). Reading development and difficulties. West Sussex: BPS Blackwell. (272 s.)
Forsling, Karin & Tjernberg, Catharina (2020). Skrivundervisningens grunder. Lund: Gleerups (333 s.).
Glogic Saima & Löthagen Holm, Annika (2021). Likvärdig utbildning i mångkulturella klassrum. Lund: Studentlitteratur. (392 s.)
Hajer, Maaike & Meestringa, Theun (2020). Språkinriktad undervisning: en handbok.
Stockholm: Hallgren & Fallgren.
Hasson, Natalie. (2018). The dynamic assessment of language learning. (First edition.) London: Routledge, Taylor & Francis Group. (150 s.)
Holmberg, Ulla (2011). Handledning i praktiken: om hur man skapar en lärande process. Uppsala: Konsultförl./Uppsala Publ. House. (100 s.)
Normell, Margareta (2004). Pedagogens inre rum. Lund: Studentlitteratur. (132 s.)
Oakhill, Jane, Cain, Kate & Elbro, Carsten (2018). Läsförståelse – insikt och undervisning. Stockholm: Liber AB. (176 s.)
Samuelsson, Stefan m.fl. (2009). Dyslexi och andra svårigheter med skriftspråket. Stockholm: Natur och Kultur. (valda dela, ca 150 s.)
Dessutom tillkommer artiklar, även med fokus på neuropsykiatriska funktionsnedsättningar och språk-, skriv- och läsutveckling, och avhandlingar som väljs i samråd med specialiseringsansvarig.
Kursvärdering
Malmö universitet ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av lärosätet. Universitetet sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).
Övergångsbestämmelser
Om en kurs har upphört att ges eller har genomgått större förändringar ska studenterna, under ett år efter det att förändringen har skett, erbjudas två tillfällen för omprov baserade på den kursplan som gällde vid registreringen.
Övrigt
Om en student har beslut om riktat pedagogiskt stöd, har examinator rätt att ge ett anpassat prov eller låta studenten genomföra prov på ett alternativt sätt.