Grundnivå
Grundläggande behörighet + Matematik 2a eller Matematik 2b eller Matematik 2c och Engelska 6.
Inget huvudområde
Kursen ingår i huvudområdet företagsekonomi på nivå 1-30 hp.
Kursen behandlar grundläggande begrepp inom redovisningsteori, principer för dubbel bokföring med de vanligast förekommande affärshändelserna i företag, bokslutsarbete, bokslutspolitik samt analys av finansiell information såsom årsredovisning. Regelverken, inklusive hållbarhetsrapportering, inom redovisningen tas upp. Fokus i kursen syftar också till att ge praktisk förtrogenhet med att arbeta med räkenskaps- och kassaflödesanalys.
Kunskap och förståelse
Efter avslutad kurs ska studenten kunna:
1. redogöra för grundläggande begrepp, modeller och metoder inom extern redovisning och räkenskapsanalys samt förståelse för externredovisningens regler och normer samt hållbarhetsrapportering
2. utföra löpande redovisning och bokslut
3. förstå och tolka räkenskapsanalys
Färdigheter och förmåga
Efter avslutad kurs ska studenten kunna:
4. tolka bokslut och årsredovisningar och med hjälp av sådan information bedöma, diskutera och dra slutsatser om ekonomisk ställning och lönsamhet
5. presentera och kommunicera räkenskapsanalyser samt utifrån dem diskutera och föreslå lösningar på ekonomiska problem utifrån ett akademiskt förhållningssätt
6. utföra löpande redovisning, framställa årsbokslut och lösa bokslutspolitiska problem
7. söka, bedöma, presentera och kommunicera relevant kunskap inom redovisningsområdet i enlighet med ett akademiskt förhållningssätt
8. analysera och kritiskt granska ett företags årsredovisning
Värderingsförmåga och förhållningssätt
Efter avslutad kurs ska studenten:
9. reflexivt och kritiskt tillämpa sina kunskaper inom området samt förstå behov av ytterligare kunskap och kompetens inom området
Kursen genomförs i form av blended learning, vilket innebär att studenten självständigt tar del av kursmaterial och aktiviteter både före, under och efter schemalagda aktiviteter och arbetar med uppgifter både självständigt och i samarbete med andra.
Arbetsformerna omfattar föreläsningar, övningar, grupparbete, seminarium och självstudier.
Individuell examination (5 hp) (UV) (Lärandemål: 1, 2, 4 och 6)
Projekt, examineras i grupp (2,5 hp) (UG) (Lärandemål: 3, 5, 7, 8 och 9)
Individuell bedömning sker för samtliga lärandemål.
För godkänt på hela kursen krävs att samtliga examinationer är godkända. För väl godkänt på hela kursen krävs dessutom betyget väl godkänt på Individuell examination.
• Backman, J. (senaste upplagan). Rapporter och uppsatser. Studentlitteratur, Lund.
• Marton, J., Runesson, E. & Sandell, N. (senaste upplagan) Företagsanalys, från redovisning till värdering, Studentlitteratur, Lund.
• Marton, J., Sandell, N. & Stockenstrand, A. (senaste upplagan). Redovisning: från bokföring till analys. Studentlitteratur, Lund.
• Marton, J., Sandell, N. & Stockenstrand, A. (senaste upplagan). Redovisning: från bokföring till analys. Övningsbok med fullständiga lösningar. Studentlitteratur, Lund.
Övrigt material tillhandahålles elektroniskt
Malmö universitet ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av lärosätet. Universitetet sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).
Om en kurs har upphört att ges eller har genomgått större förändringar ska studenterna, under ett år efter det att förändringen har skett, erbjudas två tillfällen för omprov baserade på den kursplan som gällde vid registreringen.
Om en student har beslut om riktat pedagogiskt stöd, har examinator rätt att ge ett anpassat prov eller låta studenten genomföra prov på ett alternativt sätt.