Grundnivå
Grundläggande behörighet
Inga huvudområden
G1N / Grundnivå, har endast gymnasiala förkunskapskrav
Fristående kurs.
På denna kurs förvärvar studenten grundläggande kunskaper rörande regleringen av hälso- och sjukvård. På kursen avhandlas patientens rättsliga ställning samt vårdgivarens och hälso- och sjukvårdspersonalens skyldigheter. Även rättsliga frågor rörande organisation, tillsyn och offentlighet och sekretess tas upp.
Kursen består av två delkurser:
Delkurser
1. Allmän orientering i hälso- och sjukvårdsförfattning, 7.5 hp
Delkursens innehåll
I delkursen presenteras övergripande den rättsliga regleringen avseende olika slags hälso- och sjukvårdsverksamhet. Exempel på områden som behandlas är patientens rättsliga ställning, vårdgivarens respektive hälso- och sjukvårdspersonalens grundläggande skyldigheter samt regleringen av hälso- och sjukvårdens organisation. Kursen behandlar även regleringen rörande dokumentation.
Delkurs 2. Fördjupning inom särskilda hälso- och sjukvårdsrätt, 7.5 hp
Delkursens innehåll
Delkurs två behandlar regleringen rörande offentlighet och sekretess inom hälso- och sjukvården samt regleringen av tvångsvården. På delkurs två presenteras även en fördjupning där de rättsområden som presenterats på delkurs ett tillämpas på aktuella hälso- och sjukvårdsrättsliga problem. Dessutom berörs vissa specialreglerade områden, exempelvis regleringen av reproduktiva frågor, den forskningsetiska prövningen av medicinsk forskning samt vård i livets slutskede och organdonation.
Delkurs 1. Allmän orientering i hälso- och sjukvårdsförfattning, 7.5 hp
Delkursens lärandemål
Efter avslutad kurs skall studenten kunna
- orientera sig i de hälso- och sjukvårdsrättsliga rättskällorna,
- korrekt använda olika begrepp och definitioner inom området.
- redogöra övergripande för innehållet i den rättsliga regleringen på hälso- och sjukvårdsområdet, samt
- självständigt applicera central hälso- och sjukvårdsrättslig reglering på relevanta situationer.
Delkurs 2. Fördjupning inom särskilda hälso- och sjukvårdsrätt, 7.5 hp
Delkursens lärandemål
Efter avslutad kurs ska studenten kunna:
- självständigt identifiera och analysera rättsliga problem på hälso- och sjukvårdens område,
- självständigt tillämpa och kritiskt granska hälso- och sjukvårdsregleringen på relevanta frågor, samt
- reflektera över hälso- och sjukvårdsregleringens innehåll ur rättsliga, etiska och samhälleliga perspektiv.
Delkurs 1. Allmän orientering i hälso- och sjukvårdsförfattning, 7.5 hp
Delkursens arbetsformer
Undervisningen bedrivs i form av skriftliga och inspelade föreläsningar, inläsning av kurslitteratur, arbete med individuella uppgifter samt gruppdiskussioner och nätbaserad kommunikation. Lärandemål 1 och 2 tränas genom självrättande quiz och andra individuella uppgifter. Lärandemål 3 och 4 tränas genom individuella uppgifter samt vid gruppdiskussioner, där hälso- och sjukvårdsrättsliga aspekter på organisatoriska frågor samt på verkliga och fingerade patientfall som presenteras, diskuteras och analyseras av studenterna. Delkursen innehåller två obligatoriska uppgifter*.*
Delkurs 2. Fördjupning inom särskilda hälso- och sjukvårdsrätt, 7.5 hp
Delkursens arbetsformer
Undervisningen bedrivs i form av skriftliga och inspelade föreläsningar, inläsning av kurslitteratur, arbete med individuella uppgifter samt gruppdiskussioner och nätbaserad kommunikation. Lärandemål 1-3 tränas genom individuella uppgifter och gruppdiskussioner, där hälso- och sjukvårdsrättsliga aspekter på organisatoriska frågor samt på verkliga och fingerade patientfall presenteras, diskuteras och analyseras av studenterna. Lärandemål 3 kopplas särskilt till gruppdiskussioner rörande dagsaktuella hälso- och sjukvårdsrättsliga frågor. Delkursen innehåller åtta obligatoriska uppgifter.
Delkurs 1. Allmän orientering i hälso- och sjukvårdsförfattning, 7.5 hp
Delkursens bedömningsformer
Delkurs 1 examineras genom aktivt deltagande i två obligatoriska moment samt genom en enskild tentamen. Vid tentamen bedöms lärandemål 1-3 utifrån kunskapsfrågor, där studenten får redogöra för eller beskriva vad denne lärt sig utifrån de frågor som ställs i tentamen, medan lärandemål 4 bedöms utifrån hur väl studenten löser juridiska tillämpningsuppgifter. Lärandemål 4 examineras dessutom genom två obligatoriska uppgifter; en individuell inlämningsuppgift och en gruppuppgift.
Fokus vid bedömning av lärandemål 1-3 är att studenten visar goda kunskaper om hälso- och sjukvårdsrättens uppbyggnad, innehåll och komplexitet. Fokus vid bedömning av lärandemål 4 är att studenten visar förtrogenhet med tolkning och tillämpning av rättsreglerna, det vill säga förmåga att koppla relevant lagstiftning till de sakliga omständigheterna i enskilda fall samt argumentera för hur relevant lagstiftning ska tolkas i aktuell kontext. Särskild vikt läggs vid god bedömnings-, argumenterings- och formuleringsförmåga.
Frånvaro från obligatoriska moment kan kompenseras med en skriftlig inlämningsuppgift motsvarande ordinarie moment, enligt beslut av examinator.
För godkänt betyg på delkursen krävs godkänt på såväl två obligatoriska momenten samt på individuell skriftlig tentamen. För väl godkänt betyg på delkursen krävs godkänt på obligatorisk individuell tillämpningsuppgift och väl godkänt på individuell skriftlig tentamen. För bedömningen använder examinatorn bedömningskriterier som utarbetats för respektive betygsnivå. Bedömningskriterierna finns att läsa i studiehandledningen.
Delkurs 2. Fördjupning inom särskilda hälso- och sjukvårdsrätt, 7.5 hp
Delkursens bedömningsformer
Delkurs 2 examineras samtliga lärandemål genom åtta inlämningsuppgifter. Lärandemålen bedöms utifrån hur väl studenten löser juridiska tillämpningsuppgifter. Fokus vid bedömningen är att studenten visar goda kunskaper om den hälso- och sjukvårdsrättsliga regleringens innehåll, samt förståelse för hur rättstillämpningen påverkas av organisatoriska och andra samhälleliga förutsättningar.
Vid bedömning av lärandemål 1 och 2 läggs särskilt fokus vid att studenten visar förtrogenhet med tolkning och tillämpning av rättsreglerna, det vill säga förmåga att koppla relevant lagstiftning till de sakliga omständigheterna i enskilda fall samt argumentera för hur relevant lagstiftning ska tolkas i aktuell kontext. Särskild vikt läggs vid god bedömnings-, argumenterings- och formuleringsförmåga.
Frånvaro från obligatoriska moment kan kompenseras med en skriftlig inlämningsuppgift motsvarande ordinarie moment, enligt beslut av examinator.
För godkänt betyg på delkursen krävs godkänt på åtta inlämningsuppgifter. För väl godkänt betyg på delkursen krävs väl godkänt på minst hälften av de åtta inlämningsuppgifterna och godkänt på återstående. För bedömningen använder examinatorn bedömningskriterier som utarbetats för respektive betygsnivå. Bedömningskriterierna finns att läsa i studiehandledningen.
För betyget godkänd på hela kursen krävs minst betyget godkänd på båda delkurserna. För betyget väl godkänd krävs betyget väl godkänd på båda delkurser.
Rätt till omprov
Student som underkänts i prov ges möjlighet till två omprov på samma kursinnehåll och med samma krav. Studenten har därutöver rätt att tentera på samma kurs vid efterföljande kurstillfällen enligt samma regel. Prov och omprov genomförs på de tider som anges i schemat.
Delkurs 1: Omvårdnad, medicinsk vård och behandling, 7,5 hp
Edberg AK, Ehrenberg A, Friberg F, Wallin L, Wijk H, Öhlén J, (2021)Omvårdnad på avancerad nivå – kärnkompetenser inom sjuksköterskans specialistområden. Lund, Studentlitteratur. 595 s.
GINA Report,Global Strategy for Asthma Management and Prevention, Senaste versionen ca 250 s.
GOLD Report,Global Strategy for Prevention, Diagnosis- and Management of COPD, senaste versionen ca 195 s.
Hedlin G, Wennergren G, Alm J, (2014) Allergi och astma hos barn. Lund, Studentlitteratur. 384 s.
Hedlin G, Larsson K, (2009) Allergi och astma. Lund, Studentlitteratur. 480 s.
Kitson, A L. (2018) The Fundamentals of Care Framework as a Point-of-Care Nursing Theory . Nursing Research 67(2):p 99-107, DOI: 10.1097/NNR.0000000000000271 8 s.
Larsson K, (rev 2023)KOL i primärvården. Lund, Studentlitteratur. 740 s.
Läkemedelsverket, (2023)Nya behandlingsrekommendationer för astma och KOL, 60 s.
Nopp A, Nilsson C,Komponenthandboken - Molekylär (komponentbaserad) allergidiagnostik med fokus på matallergi. Vårdgivarguiden, Kunskapscentrum Matallergi. Senaste versionen 40 s.
Svenska Föreningen För Allergologi, (SFFA), (2015/2021)Anafylaxi,Rekommendationer för omhändertagande och behandling. 46 s.
Socialstyrelsen, Kunskapsunderlag;Nationella riktlinjer för vård vid astma och KOL (kroniskt obstruktiv lungsjukdom), senaste versionen ca 280 s.
Wise SK, Damask C, Roland LT, et al. (2023)International consensus statement on allergy and rhinology: Allergic rhinitis. Int Forum Allergy Rhinol. 2023; 13: 293–859. https://doi.org/10.1002/alr. 230901 aktuella för kursen ca 50 s.
Vetenskapliga studier, nationella och internationella riktlinjer och guidelines samt lagstiftning tillkommer ca 100 sidor.
Delkurs 2. Diagnostik, monitorering och patientutbildning, 7,5 hp
Avallin T, Muntlin Athlin Å, Björck M, Jangland E, 2020Using communication to manage missed care: A case study applying the Fundamentals of Care framework. https://doi-org.proxy. mau.se /10.1111/jonm.12963 11 s.
Astma Allergi och KOL-sjuksköterskeföreningen (ASTA). Spirometri, ett omvårdnads och metoddokument. Senaste versionen 17 s.
GINA Report,Global Strategy for Asthma Management and Prevention, Senaste versionen ca 250 s.
GOLD Report,Global Strategy for Prevention, Diagnosis- and Management of COPD, senaste versionen ca 195 s.
Läkemedelsverket, (2023)Nya behandlingsrekommendationer för astma och KOL, 60 s.
Nopp A, Nilsson C,Komponenthandboken - Molekylär (komponentbaserad) allergidiagnostik med fokus på matallergi. Vårdgivarguiden, Kunskapscentrum Matallergi. Senaste versionen. 40 s.
Sandberg H, Berlin J, Carlson E, (2022 ) Pedagogik för sjuksköterskor – pedagogiska perspektiv och handledning i VFU . Lund, Studentlitteratur, 358 s.
Socialstyrelsen,Kunskapsstöd i samtal om tobak. https://www.socialstyrelsen.se/kunskapsstod-och-regler/regler-och-riktlinjer/nationella-riktlinjer/riktlinjer-och-utvarderingar/levnadsvanor/stod-i-arbetet/samtal-om-tobak/ 24-04-08, inspelade samtal som exempel
Svenska Föreningen För Allergologi, (SFFA), (2015/2021)Anafylaxi,Rekommendationer för omhändertagande och behandling. 46 s.
Vetenskapliga studier, nationella och internationella riktlinjer och guidelines samt lagstiftning tillkommer ca 100 sidor.
Malmö universitet ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av lärosätet. Universitetet sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).
Om en kurs har upphört att ges eller har genomgått större förändringar ska studenterna, under ett år efter det att förändringen har skett, erbjudas två tillfällen för omprov baserade på den kursplan som gällde vid registreringen.
Om en student har beslut om riktat pedagogiskt stöd, har examinator rätt att ge ett anpassat prov eller låta studenten genomföra prov på ett alternativt sätt.