Kursplan, gäller från 2026-08-31
Benämning
Medie- och kommunikationsvetenskap: Digitala teknologier, aktivism och sociala rörelser
Engelsk benämning
Media and Communication Studies: Digital Technologies, Activism, and Social Movements
Betygsskala
UA / Utmärkt (A), Mycket Bra (B), Bra (C), Tillfredsställande (D), Godkänd (E) eller Underkänd (U)
Undervisningsspråk
Kursen ges på engelska
Beslutande instans
Fakulteten för kultur och samhälle
Inrättandedatum
2023-05-15
Fastställandedatum
2023-09-06
Utbildningsnivå
Avancerad nivå
Behörighetskrav
45 hp studier på avancerad nivå, samt Engelska 6.
Huvudområde
Inget huvudområde
Fördjupningsnivå
AXX / Avancerad nivå, kursens fördjupning kan inte klassificeras
Fördjupningsnivå i förhållande till examensfordringarna
Kursen erbjuds som valbar kurs för studenter på programmet Media and Communication Studies: Culture, Collaborative Media, and Creative Industries, Master's programme (Two-Year) HAMKV och kan vara en del av examen på avancerad nivå.
Innehåll
Syftet med kursen är att ge studenterna analytiska och teoretiska insikter i det komplexa förhållandet mellan media och aktivism inom olika sociala rörelser och politiska sammanhang.
Kursen utforskar de komplexa relationerna mellan medieteknologier, kommunikationsprocesser och sociala rörelser. Vi fördjupar oss i den allt mer omfattande forskningen om digital aktivism och utforskar teknikens roll för att organisera, mobilisera och bygga kollektiva identiteter kring olika sociala frågor och politiska projekt.
Kursen sammanför teorier från olika forskningsfält för att kritiskt granska samtida former av medieaktivism, samt för att spåra historiskt hur sociala rörelser och kommunikationsteknik har utvecklats samtidigt för att skapa betydande sociala och kulturella förändringar.
Lärandemål
Efter avslutad kurs ska studenterna kunna:
1. kritiskt diskutera och jämföra centrala teoretiska perspektiv och begrepp inom aktivism i relation till området medie- och kommunikationsvetenskap
2. kritiskt diskutera och förhålla sig till forskning som behandlar medias roll för aktivism och mobilisering av sociala rörelser
3. analysera medias roll inom en viss social rörelse, social kamp eller aktivistkampanj med hjälp av teoretiska och metodologiska verktyg.
Arbetsformer
Undervisningen består av föreläsningar, seminarier och gruppresentationer av litteratur samt ett individuellt skriftligt examensarbete. Seminarieuppgifter lämnas in kontinuerligt under hela kursen, och den individuella skriftliga uppsatsen lämnas in i slutet av kursen.
Bedömningsformer
1. Ett individuellt skriftligt paper inom ett valt temaområde (7,5 hp; A-U betygsskala; LM 1-4)
2. Veckovisa skriftliga seminarieuppgifter som lämnas in online (5 hp; godkänd/underkänd betygsskala; LM 1-2).
3. Presentation i grupp av vald litteratur (2,5 hp; godkänd/underkänd; LM 3-4).
Tre examinationstillfällen erbjuds under den termin kursen ges eller i nära anslutning till den aktuella terminen. Studenter som inte har avslutat kursen har möjlighet att delta i examinationer när kursen ges igen. I dessa fall gäller litteratur och examinationsuppgifter som är giltiga för kursen under det tillfälle när examinationen genomförs.
Kurslitteratur
- Foucault Welles, Brooke, Moya Bailey, and Sarah J. Jackson. #HashtagActivism: Networks of Race and Gender Justice. Cambridge, MA: The MIT Press, 2020.
- Kaun, Anne. Crisis and Critique. A Brief History of Media and Participation in Times of Crisis. London: Zed Books, 2017.
- Tufekci, Zeynep. Twitter and Teargas. The Power and Fragility of Networked Protest. New Haven, CT: Yale University Press, 2017.
Ett urval av tidskriftsartiklar och bokkapitel som är tillgängliga via universitetsbibliotekets fulltextdatabaser kommer att läggas till i listan över obligatorisk läsning varje termin.
Kursvärdering
Malmö universitet ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av lärosätet. Universitetet sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).
Övergångsbestämmelser
Om en kurs har upphört att ges eller har genomgått större förändringar ska studenterna, under ett år efter det att förändringen har skett, erbjudas två tillfällen för omprov baserade på den kursplan som gällde vid registreringen.
Övrigt
Om en student har beslut om riktat pedagogiskt stöd, har examinator rätt att ge ett anpassat prov eller låta studenten genomföra prov på ett alternativt sätt.