Grundnivå
Kursen har följande högskolekurs som förkunskapskrav: UV207A Specialpedagogik i förskola (genomgången)
Inget huvudområde
G1F / Grundnivå, har mindre än 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav
Kursen ingår i förskollärarexamen.
I kursen ingår 12 högskolepoäng studier inom utbildningsvetenskaplig kärna.
Syftet med kursen är att studenten ska fördjupa sin förståelse för förskolans etiska och demokratiska uppdrag.
I kursen granskas och diskuteras förskolans styrdokument och barns rättigheter till utbildning. Detta görs med hjälp av ett läroplansteoretiskt perspektiv som synliggör styrdokumentens historik, tillämning, tolkning och förändring. I kursen fördjupas dessutom förståelsen för hur förskolans läroplan och andra styrdokument förhåller sig till etik och värdegrund. Studenten analyserar styrdokument och vetenskapliga texter utifrån ett kritiskt förhållningssätt, samt undersöker hur förskolans etiska och demokratiska uppdrag ser ut på lokal, nationell och internationell nivå. Dessutom anläggs ett intersektionellt perspektiv som ger studenten möjlighet att förhålla sig till flera maktdimensioner (så som klass, genus och etnicitet) samtidigt, med syfte att erövra ett yrkesrelevant verktyg i arbetet för en likvärdig förskola.
Efter avslutad kurs ska studenten kunna
- kritiskt granska och analysera förskolans styrdokument ur ett intersektionellt perspektiv och i relation till egna erfarenheter från förskolans verksamhet.
- redogöra för grundläggande aspekter av läroplansteori samt för hur ett läroplansteoretiskt förhållningssätt kan användas för att förstå förskolans historia och samhälleliga uppdrag.
- redogöra för och kritiskt analysera förskolans etiska och demokratiska uppdrag ur ett lokalt, nationellt och internationellt perspektiv.
- diskutera samband mellan olika typer av styrdokument samt analysera dem med hjälp av kursens vetenskapliga teorier.
Kursen innehåller varierande arbetsformer som i huvudsak utgörs av föreläsningar, seminarier, gruppdiskussioner och workshops. Kursens genomförande bygger på att studenten deltar i ett gemensamt kunskapsbyggande med kurskamrater och lärare genom att aktivt bidra med egna erfarenheter, reflektioner, tolkningar och perspektiv.
Prov 1: Muntlig examination (Oral Exam), 3 hp. I detta prov examineras lärandemål 1.
Prov 2: Skriftlig hemtentamen (Written Exam), 9 hp. I detta prov examineras lärandemål 2-4.
För betyget Väl godkänt på hel kurs krävs betyget Väl godkänt på prov 2.
För kursen gällande betygskriterier samt obligatoriska moment meddelas av kursledaren vid kursstart.
För samtliga bedömningar ska underlaget vara sådant att individuella prestationer kan särskiljas.
Barnkonventionen: FN:s konvention om barnets rättigheter. (2009). Stockholm: UNICEF Sverige (64 s) (tillgänglig på internet)
Edling, Silvia (2021). *Läroplansteori för lärare: en introduktion.*Lund: Studentlitteratur (142 s)
Lundgren, Ulf P., Säljö, Roger & Liberg, Caroline (red.) (2020). Lärande Skola Bildning. 5. uppl. Stockholm: Natur och Kultur (Kap 3-6, 8 & 19) (220 s)
Mattsson, Tina (2015). Intersektionalitet i socialt arbete: teori, reflektion och praxis. 2. uppl. Malmö: Gleerups (212 s)
Mänskliga rättigheter: FN:s konventioner om mänskliga rättigheter. (2007). Stockholm: Regeringskansliet (tillgänglig via internet) (119 s)
Taefi, Nura (2009): The Synthesis of Age and Gender: Intersectionality, International Human Rights Law and the Marginalisation of the Girl-Child. The International Journal of Children’s Rights 17(3), pp 345-376 (31 s) (tillgänglig på internet)
Därutöver tillkommer litteratur som väljs i samråd med kursens lärare (ca 200 s).
Malmö universitet ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av lärosätet. Universitetet sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).
Om en kurs har upphört att ges eller har genomgått större förändringar ska studenterna, under ett år efter det att förändringen har skett, erbjudas två tillfällen för omprov baserade på den kursplan som gällde vid registreringen.
Om en student har beslut om riktat pedagogiskt stöd, har examinator rätt att ge ett anpassat prov eller låta studenten genomföra prov på ett alternativt sätt.