Grundnivå
Grundläggande behörighet samt förkunskaper förkunskaper motsvarande 60 hp i en yrkesutbildning avsedd för undervisning,
alternativt
dokumentation som styrker ett års erfarenhet av arbete som undervisande lärare utan behörighetsgivande examen i någon av grundskolan eller gymnasieskolan, lägst halvtid under en tvåårsperiod.
Inget huvudområde
G2F / Grundnivå, har minst 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav
Inget huvudområde
Kursen syftar till att deltagaren ska utveckla kunskaper om och färdigheter i a/r/tography som forsknings- och undervisningsmetod samt utveckla sitt eget skapande.
Kursen introducerar a/r/tography och grundläggande teorier bakom denna. Genom olika workshops i bild, musik, kreativt skrivande och drama utvecklar deltagaren ett a/r/tografiskt projekt som involverar forskningsmetod, undervisningsform(er), och eget skapande.
Efter avslutad kurs ska deltagaren kunna
- planera, genomföra och presentera ett a/r/tografiskt projekt
- resonera om projektet utifrån posthumanistiska, a/r/tografiska teorier och undervisningspraktik
Kursen innehåller varierande arbetsformer som kan utgöras av workshop, seminarier, föreläsningar, självstudier, och grupparbete. Dessa utvecklas med utgångspunkt från kursens syfte och mål.
Prov 1: Muntlig och gestaltad presentation (Oral and Aesthetic Presentation) 3,5 hp. I detta prov bedöms lärandemål 1.
Prov 2: Essä (Essay), 4 hp. I detta prov bedöms lärandemål 2.
För kursen gällande betygskriterier meddelas av kursledaren vid kursstart.
För att erhålla betyget Väl godkänd krävs betyget Väl godkänd på båda proven.
Berg, Ewa. 2020. Risk-taking in Education – When Art-Activism Challenge both Students and Visual Arts Teacher Educators. IMAG, (9), 171–188 (17 s)
Hellman, Annika. 2020, A/r/tography in Visual Arts Teacher Training Program Examination. IMAG, (9), 210–218 (8 s)
Lea, Graham W., Belliveau, George, Wager, Amanda, & Beck, Jaime L. 2011. A loud silence: Working with research-based theatre and a/r/tography. International Journal of Education & the Arts, 12(16). 1–16 (16 s)
Malilang, Chrysogonus Siddha. 2019. A Multicultural Community of Practice in Creative Writing. Educare - Vetenskapliga Skrifter, (2), 6 – 29 (23 s)
Springgay, Stephanie, Irwin, Rita och Leggo, Carl. (red.). 2008.Being with A/r/tography. Michigan: Sense Publisher. (282 s)
Kortare texter kan tillkomma.
Malmö universitet ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av lärosätet. Universitetet sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).
Om en kurs har upphört att ges eller har genomgått större förändringar ska studenterna, under ett år efter det att förändringen har skett, erbjudas två tillfällen för omprov baserade på den kursplan som gällde vid registreringen.
Om en student har beslut om riktat pedagogiskt stöd, har examinator rätt att ge ett anpassat prov eller låta studenten genomföra prov på ett alternativt sätt.