Grundnivå
Behörighet enligt förordningen SFS 2008:1101Utländsk akademisk examen motsvarande minst 3 års heltidsstudier.Behörig i svenska är den som uppvisar kunskaper och färdigheter tillräckliga för att tillgodogöra sig innehållet i kursen enligt SFS 2008:1101.
Inget huvudområde
G2F / Grundnivå, har minst 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav
Kurs inom Kompletterande utbildning för utländska akademiker, högskoleutbildning som kompletterar avslutad utländsk utbildning, 30 hp
Under kursen ska studenten, med hänsyn tagen till grundläggande förutsättningar för utländska akademiker på den svenska arbetsmarknaden, utveckla karriärkompetens för framtida karriärövergångar.
Delkurs 1 - Karriärplanering - 8 hp
Delkursen består av tre moment: “Individuell arbetsmarknad och professionell rörlighet”, “Kompetensanalys” och “Kommunicera genom ansökningshandlingar och intervju”.
“Individuell arbetsmarknad och professionell rörlighet” behandlar strategier för omvärldsbevakning och utvecklingen av ett professionellt nätverk. “Kompetensanalys” innebär att studenten övar sin förmåga att identifiera och beskriva sina kompetenser i relation till sin individuella arbetsmarknad. I det avslutande momentet “Kommunicera genom ansökningshandlingar och intervju” utvecklar studenten sin förmåga att anpassa sin kommunikation efter de förutsättningar som ges på den individuella arbetsmarknaden
Delkurs 2 - Svenskt arbetsliv - 7 hp
Delkursen består av tematiserade föreläsningar med olika perspektiv på arbetsmarknaden för akademiker. Perspektiven belyser: nutida och historiska aspekter av arbetsmarknaden, förändringsprocesser i samhälle och arbetsliv samt prognoser och tolkning av den svenska arbetsmarknaden för akademiker.
Delkurs 1 - Karriärplanering - 8 hp
Efter avslutad delkurs ska studenten kunna
- använda metoder för omvärldsanalys och professionellt nätverkande för att informera sig om och definiera sin individuella arbetsmarknad och professionella rörlighet på denna
- genomföra en egen kompetensanalys och värdera vilka kompetenser som är efterfrågade och överförbara till den individuella arbetsmarknaden
- skriva ett professionellt CV och personligt brev samt anpassa och förändra dessa handlingar efter en mottagares uttalade kompetensbehov
- kommunicera sin kompetens muntligt i en intervjusituation.
Delkurs 2 - Svenskt arbetsliv - 7 hp
Efter avslutad delkurs ska studenten kunna
- reflektera över grundläggande villkor, organisation, processer och arbetsformer för akademiker på den svenska arbetsmarknaden.
Arbetsformerna är föreläsningar, seminarier/gruppdiskussioner, workshoppar samt självstudier.
Delkurs 1 - Karriärplanering - 8 hp
Prov 1. Muntlig redovisning (Oral Presentation), 2 hp. I detta prov examineras lärandemål 1.
Prov 2. Skriftlig dokumentation (Written Documentation), 4 hp. I detta prov examineras lärandemål 2 och 3.
Prov 3. Muntlig fingerad anställningsintervju (Oral Mock Job Interview), 2 hp. I detta prov examineras lärandemål 2 och 4.
För delkursen gällande betygskriterier meddelas av kursledaren vid kursstart.
För samtliga bedömningar ska underlaget vara sådant att individuella prestationer kan särskiljas.
Delkurs 2 - Svenskt arbetsliv - 7 hp
Delkursen examineras genom en skriftlig hemtentamen.
För delkursen gällande betygskriterier meddelas av kursledaren vid kursstart.
För samtliga bedömningar ska underlaget vara sådant att individuella prestationer kan särskiljas.
Delkurs 1 - Karriärplanering - 8 hp
Carlsson, Torild (2018). Äntligen måndag: Arbetsmarknad för alla. Stockholm: Bokförlaget Langenskiöld. (272 s.)
Det tillkommer kompletterande material, dels material som delas ut i samband med undervisningen (max 100 sidor), dels material/litteratur som väljs individuellt av studenten i samråd med läraren (max 150 s).
Delkurs 2 - Svenskt arbetslilv - 7 hp
Bengtsson, Mattias & Berglund, Tomas (2017). Arbetslivet. Lund: Studentlitteratur AB. (530 sidor).
Det tillkommer kompletterande material som delas ut i samband med undervisningen (max 150 sidor).
Malmö universitet ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av lärosätet. Universitetet sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).
Om en kurs har upphört att ges eller har genomgått större förändringar ska studenterna, under ett år efter det att förändringen har skett, erbjudas två tillfällen för omprov baserade på den kursplan som gällde vid registreringen.
Om en student har beslut om riktat pedagogiskt stöd, har examinator rätt att ge ett anpassat prov eller låta studenten genomföra prov på ett alternativt sätt.